RR förening och Bingolotter?

• Thread starter Thread starter R2
  • Start date Start date

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Dom snackar Bingolotto på tv nu, och pratat stora summer som idrottföreningar drar in, 20miljoner i månaden totalt..

Förekommer detta inom svensk RR? tror inte det va...
Men nog vore det möjligt väl?
RR / Svemo är ju undersorterat riksidrottsförbundet, och det krävs tydligen en förening..

Nåväl, det va en tanke som jag tänkte dela med mig av..

Last edited:
Hur KAN dom dra in 20 miljoner i månaden? Skulle dom inte behöva sälja nå förbannat många lotter? Det går ju enbart om de satt i system och fått lojala köpare som förlitar sig på dom som distributör.

från wikipedia:
Bingolotto och sporten
Sedan starten har programmet varit ett stöd för den svenska idrottsrörelsen, och har ibland ersatt tidigare statsanslag till idrotten. Många mindre klubbar tjänar sitt uppehälle på att sälja bingolotter. Därför har Bingolotto marknadsförts som ett spel som alla tjänar på eftersom det gynnar idrottsrörelsen. Bingolotto drar varje år in cirka en miljard till Sveriges idrottsföreningar.

För att dra in 20 miljoner på en månad måste man sälja 1.333.333 lotter.

EDIT: För att de som inte orkar ska slippa räkna så får man 15:- per såld lott från lott 51 och uppåt (antal sålda lotter per vecka).
Säljer man 50 eller färre per vecka så får man 12:-/såld lott.

Last edited:
Last edited:
Ett visst antal kronor per såld lott går till klubben/föreningen. Vilken klubb/förening kan börja med detta men naturligtvis många medlemmar=mera pengar.
Nu är det ett tag sedan jag vart "tvingad" att hålla på med dessa saker men då gick 4,50kr till laget och ca:10kr till föreningen per såld lott.Detta var när lotterna kostade 25kr.
Det är ett jäkla micklande administrativt att dona med detta för en klubb.

Det ska finnas en ansvarig som ser till att att lotter hämtas/betalas/redovisas.
Dom summer som Bingolotto gett åt alla föreningar under åren har varit kanon naturligtvis men många föreningar har oxå med "tvång"tvingat aktiva att handha dessa lotter.
Personligen tror jag att bingolottos era är snart över då försäljningen minskat stadigt sista åren och kanalflytten gör nog att det minskar än mera. Jag ger bingolotto 1 år till sedan är det nerlagt.

http://www.folkspel.se/Templates/FolkspelSE/Article____753.aspx

det faller väl på att RR är en solosport och då förslår det inte att stå själv och sälja.
men alla skulle kunna sälja och lägga pengarna till en promotor kanske, eller fler airfence..
Är inte Svemo en organisation som skall kunna försörja sig själv och göra utövarna glada att kunna utöva sin sport med förtroende på att organisationen bakom bygger verksamheten för framtiden? ... ironi. Det är trist att dom måste förlita sig på obetald arbetskraft och det känns som att de senaste 4 åren jag kört så har de inte gjort apa... egentligen.

Har Svemo undersökt vad det kostar att deltidsanställa en promotor som tar ansvar och känner sig ärad att ha jobbet? Om det går på säg 200.000 kronor i medlemsavgifter, så bör ju en hel del pengar ändå finnas kvar fortfarande. Vad är det som kostar att dra runt RR-soppan hos Svemo? Vad är det dom faktiskt betalar för just nu som gör att flera hundra tusen försvinner varje år?

Last edited:
.
Personligen tror jag att bingolottos era är snart över då försäljningen minskat stadigt sista åren och kanalflytten gör nog att det minskar än mera.
Absolut. Att flytta det till TV 4 + är inget annat än att förbereda för dess inte helt oväntade hädangång.
Konceptet är uttjatat och jag har via ungarna märkt hur lotterna som skall säljas till deras föreningar blir allt svårare att bli av med.
Det är väl 20 år sedan kanal Göteborg började köra det hela som lokal tv, och det som är mest förvånande tycker jag är att folk inte har tröttnat förränn nu.

Absolut. Att flytta det till TV 4 + är inget annat än att förbereda för dess inte helt oväntade hädangång.
Konceptet är uttjatat och jag har via ungarna märkt hur lotterna som skall säljas till deras föreningar blir allt svårare att bli av med.
Det är väl 20 år sedan kanal Göteborg började köra det hela som lokal tv, och det som är mest förvånande tycker jag är att folk inte har tröttnat förränn nu.

Folk har tröttnat.
Går knappt att sälja lotter alls numer. De enda som köper är familj, släkt och vänner till de som säljer och de köper oftast endast för att stödja föreningen och ger sen fan i o spelar men rättar lotten på nätet.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...