Allt du inte trodde att du behövde veta om OLJOR! DEL2

  • Thread starter Thread starter Dr.Bike
  • Start date Start date
En följdfråga på oljetråden

Hur länge kan man förvara olja utan att den förlorar i kvalite, alltså på dunk, med påskruvat lock
Och har det någon betydelse om den utsätts för varierande temperatur, alltså förvaras i kallförråd?

Lange.....

Ett par ar utan problem. Nerbrytning av additiven sker langsamt men paskyndas av att flaskan ar oppnad da syret satter igang en del oxidationsprocesser......
 
Ett gammalt urklipp jag hittade med nån typ av oljekonsult:

En ngt kuriös text. Mineralolja ställs mot paraffinbasolja. I själva verket så förekommer det ju två stycken typer mineralbasoljor i motorolja: paraffinbasolja (99% av 4T mineralmotoroljorna) och naftenbasolja (vanlig i tex mineraltvåtaktsolja).

/J
 
Alltså vafan, den ena säger si och den andra säger så! Jag kör en 2-taktare, ofta på fullgas och vill ha rätt/bra/minst fel olja, har ni några tips?
 
Alltså vafan, den ena säger si och den andra säger så! Jag kör en 2-taktare, ofta på fullgas och vill ha rätt/bra/minst fel olja, har ni några tips?

2-t olja för racebruk är Motul 800 eller Casrol A747 dominerande dock är både olämpliga för gatbruk då de kräver att man blandar själv.

För gatbruk: Motul 600, Valvoline Maxima Castrol TTS OKQ8 Speed bio och Super TT mfl....

Själv väljer jag Motul då det enl min uppfattning är bäst men alla oljor ovan är bra kvalitetsoljor jag mycket väl skulle kunna köra på om där fanns ekonomiska motiv för det.
 
2-t olja för racebruk är Motul 800 eller Casrol A747 dominerande dock är både olämpliga för gatbruk då de kräver att man blandar själv.

För gatbruk: Motul 600, Valvoline Maxima Castrol TTS OKQ8 Speed bio och Super TT mfl....

Själv väljer jag Motul då det enl min uppfattning är bäst men alla oljor ovan är bra kvalitetsoljor jag mycket väl skulle kunna köra på om där fanns ekonomiska motiv för det.

Aj kanske skulle sagt det hehe, jag blandar själv ja, 3% i soppan. Men är det helsyntet eller vad? :va
 
Aj kanske skulle sagt det hehe, jag blandar själv ja, 3% i soppan. Men är det helsyntet eller vad? :va

Helsyntetdebatten är annorlunda när det kommer till tvåtaktsoljor då många av de bästa oljorna bla A747 är EDIT:delvis baserade på sojabönor (ja det är sant)...
 
Last edited:
Helsyntetdebatten är annorlunda när det kommer till tvåtaktsoljor då många av de bästa oljorna bla A747 är baserad på sojabönor (ja det är sant)...

Huh, sojabönor? :D Aja, bara det funkar så! Tackar för svaren. :)
 
Jepp det är en mix castor/syntet,ville bara påvisa att det DrBike talar om i ursprungsinlägget inte är helt applicerbart på 2-t oljor.

Det förstod jag, jag högg som en murena bara för jag vart nyfiken om ngt hänt med 747:n på sistone ty soja var helt nytt för mig som 2T-smörjmedel. Men då kan jag dra mig tillbaks och somna om igen! :)

Apropå ricinoljor så provade vi att köra Castrol R30 på gatan en gång på 80-talet i en rätt vass och trimmad RD350 LC , direktinblandning förstås. Det gick inte. Ringarna fastnade i ett brungult harts efter 10 mil 110 på motorvägen. Den oljan verkar kräva full muff/racing för att inte klegga igen ringspåren.
 
Last edited:
Det förstod jag, jag högg som en murena bara för jag vart nyfiken om ngt hänt med 747:n på sistone ty soja var helt nytt för mig som 2T-smörjmedel. Men då kan jag dra mig tillbaks och somna om igen! :)

Apropå ricinoljor så provade vi att köra Castrol R30 på gatan en gång på 80-talet i en rätt vass och trimmad RD350 LC , direktinblandning förstås. Det gick inte. Ringarna fastnade i ett brungult harts efter 10 mil 110 på motorvägen. Den oljan verkar kräva full muff/racing för att inte klegga igen ringspåren.

Hörredu Jürgen nu försökte du vara rolig också, murena är väl en segelbåt och muräna är fisken som är känd för att hugga snabbt:va

Man utvecklade väl 747 just från R30/R40 därför att man hade problem med att ringarna satte sig då man inte gasade tillräckligt. Dock är fortfarande A747 mer benägen att klegga igen ringspåren än vad ex Motul800 är
 
Hörredu Jürgen nu försökte du vara rolig också, murena är väl en segelbåt och muräna är fisken som är känd för att hugga snabbt:va

Man utvecklade väl 747 just från R30/R40 därför att man hade problem med att ringarna satte sig då man inte gasade tillräckligt. Dock är fortfarande A747 mer benägen att klegga igen ringspåren än vad ex Motul800 är

Jag är ju så anglo-kontinental i min stavning veeet du väl bubbeeen :trixie

Det låter ju rimligt om det är så att Motulen ínte innehåller ricinolja såsom A747. Det är synd att ricinolja som smörjer så outstanding och doftar så gott har den där tendensen till att hartsa.

I övrigt så tror jag att det som gör att folk avstår från att köra A747 i separatsmörjning baserar sig på att det är en 50-olja. Man är rädd för dålig pumpbarhet. Skulle man blanda ut den till säg sae-30 mha fotogen/nafta i likhet med "vanlig" prelube tvåtakstolja så skulle det nog funka bra.

Vad är det för bas i Motul 800 förresten, du som vet?
 
Vad är det för bas i Motul 800 förresten, du som vet?

Motul är inte direkt villiga att lämna ut infon utan säger bara 100%synthetic-ester. De är dessutom väldigt snåla med att tillhandahålla MSDS online så jag får förlita mig på andrahandsuppgifter och de säger 5%-10% ester och resten grupp3 derivat.
 
Lägg märke till att ricinoljor inte är blandbara med NÅGRA andra oljor.

I äldre racermotorer körde man ju med ricinbaserad olja även i motorn, men den har otrevliga egenskaper och är en färskvara al grande, så den måste ovillkorligen tappas ur efter vart race.
Den enda nu lvarvarande ricinoljan för motorbruk tror jag är Castrol R
Den brukar farsan snacka drömskt om, och bla nämna att de slog i en skvätt i bensintanken som "toppsmörjning"
Inte för att det behövdes. MEst för "den goda dofens skull"
Det luktar ju Rajjsing! :yoparty
 
Motul är inte direkt villiga att lämna ut infon utan säger bara 100%synthetic-ester. De är dessutom väldigt snåla med att tillhandahålla MSDS online så jag får förlita mig på andrahandsuppgifter och de säger 5%-10% ester och resten grupp3 derivat.

Ok, ja när du säger det så har jag ett minne av att jag bara brukar se ordet "ester" en massa gånger i texten om man läser på en Motulflarra.
 
Motul är inte direkt villiga att lämna ut infon utan säger bara 100%synthetic-ester. De är dessutom väldigt snåla med att tillhandahålla MSDS online så jag får förlita mig på andrahandsuppgifter och de säger 5%-10% ester och resten grupp3 derivat.
Helt rätt, se'n finns det andra oljor som också innehåller fettsyraestrar fast man inte använder det som ett säljargument. T.ex Biltema Racing innehåller >10% ester...
 
Har någon provat "Oil System Cleaner (Motortvätt - Tar effektivt bort slam i motorn)."? Eller liknande produkter

http://www.wynnsbutiken.com

Halvt om halvt bondfångeri!
Undvik.

Detta är en produkt som användes flitigt under 50-talet.
DÅ behövdes det för att rensa ut skiten.
Oljorna hade inga additiver som renade och höll skiten flytande.

Det bästa som kan sägas om denna produkt är att det inte skadar.
Och det vet tillverkaren = idiotsäkert sätt att tjäna pengar.
Visst. rent krasst är det inte "fel"

MEn... det behövs inte om man följer bytesintervallen.


Konserverad gröt är vad det är.
:fakta
 
Halvt om halvt bondfångeri!
Undvik.

Detta är en produkt som användes flitigt under 50-talet.
DÅ behövdes det för att rensa ut skiten.
Oljorna hade inga additiver som renade och höll skiten flytande.

Det bästa som kan sägas om denna produkt är att det inte skadar.
Och det vet tillverkaren = idiotsäkert sätt att tjäna pengar.
Visst. rent krasst är det inte "fel"

MEn... det behövs inte om man följer bytesintervallen.


Konserverad gröt är vad det är.
:fakta

Det var en rolig hemsida, dom hade väldigt många exempel på konserverad gröt...:)
 
Är en läkande och förebyggande behandlingsprodukt för att förhindra och döda tillväxten av mikroorgansimer = dieselbakterier i bränslet. Alla bränslen med tillsats av förnybar RME (FAME) är biologiskt nedbrytbart och därmed också är lättare tillgängligt för mikroorganismer = dieselbakterier. Behandlar man inte bränsletanken/förvaringstanken kommer bakterier snabbt att föröka sig vid optimala förhållanden (kondensvatten i tanken/lämplig temperatur).Denna slemmiga sörja lägger sig som ett brunt/svart klibbigt lager i bränsletanken och bränslesystemet. Vilket kommer så småningom att resultera i ett totalt bränslestopp. Även ytorna i tankar och resten av bränslesystemet angrips och utsätts för en etsning, vilket kan förorsaka betydande skador på spridare och pumpar. Wynn's Fuel Biocide rekommenderas till Marina motorer, Lastbilar, Bussar och övriga fordon. Säljs kartongvis (12x250 ml).

Festlig produkt.....

Nu har jag iof bara läst 10hp mikrobiologi men jag kan inte komma på vilka bakterier som har möjlighet att växa i tanken på en lastbil som kör med 10% RME.
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top