Rossi har visst fel ....

Tävlingsverksamhet har alltid varit en utvecklingsbas för de grejer vi övriga så småningom kunnat ta del av,

Detta sägs/skrivs väldigt ofta, ..vad jag förstått så avfärdas det dock lite tystlåtet som en bekväm myt ganska unisont från team/tillverkare, ..iaf i F1-sammanhang. Och jag tror det kan ligga något i det.
Tävlings resp. "vanlig" miljö är tämligen olika att utveckla till, ..och resurserna att utveckla är fortfarande väldigt små i tävlingssammanhang jämfört med "vanliga", ..så av den anledningen finns det inte så stor anledning för en tillverkare att luta sig mot tävlingsavdelingen.

Vad gäller TC, ...någon som vet när det dök upp i tävlingssammanhang? Eller kan det vara så att Trafikmagasinet skulle kunna vara lite upphovsman alá älgtestet med miniMercan ? Iaf vad gäller etableringen till std.bilar.

Kommer vi att minnas Rossi som den bästa RR-föraren genom tiderna eller som den som avslutade sin karriär med att gnälla på det mesta de sista åren?

Kommer vi att minnas Rossi som den bästa RR-föraren genom tiderna eller som den som avslutade sin karriär med att gnälla på det mesta de sista åren?
Ja det är frågan, ska man gå på vad som har uträttats på banan i det de faktiskt tävlar i eller ska man gå på medias mer eller mindre vinklade citeringar av förare för att skapa rubriker. Jag vet vad jag går på...

Så stor på banan att allt gnäll kommer att glömmas bort - han har ju iaf. levererat - och det flerfaldigt!
Valentino skulle inte vara den första av de stora att prata nedlåtande om den tekniska utvecklingen, de nya förarana etc. när han själv slutat vinna....

Ingen kan ta ifrån Rossi att han är och förblir Kung av Stora klassen!
Även om det finns många som är (nästan) lika bra!
Men det finns ingen som är i närheten av så envis som han är.
Han kommer vinna en gång till i denna klass innan han lägger av,
behöver vi inte lägga ner någon som helst energi att diskutera ens!
Rätt material eller lika som dom andra då vinner han överlägset!
Kan inte folk se att han har åkt på sämre material än dom andra kanske man inte ska uttala sig!

Undrar varför jag gjorde ett inlägg här :confused:

Last edited:
Tänk vad människor har kort minne.:va

Jag gissar att alla som inte höll pa Doohan i mitten av 90-talet tyckte att sporten var skit och att det var för ojämt med bara en förare i toppen.

Förra aret var hur jämnt som helst. Tänk bara pa Sachsenring där det avgjordes mellan 4-5 förare precis över mallinjen. Det är dock intressant hur alla beklagade sig da över att det inte var en värdig värlsdmästare. Samtidigt var det fler än pa manga ar som vann rejs under en säsong men det noterades inte speciellt mycket da.

I ar dominerade Stoner pa samma vis som Rossi för en par tre ar sedan och som Doohan innan dess.

Om nästa säsong blir jämnt eller inte vet vi i december nästa ar och da kan vi beklaga oss över TC eller vara glada för jämna rejs. Motorcyklarna utvecklas och även sporten, inte alltid sa som vi vill men utveckling kommer ända att ske och i slutändan kan vi dra glädje av detta pa vara hojar.

OT, kollade pa kraschfilmen i inlägget, kom da att tänka pa en vurpa för manga ar sedan da en kille vurpade ut pa start och mal och gled pa rumpan i manga meter, när han klev upp arg och förbannad sa rök det i röven pa honom. Nagon som kommer ihag och vet om det finns pa Youtube, jag tror det var en japan?

Jäkligt trist att TC börjar komma in i MC sport också, dödade ju Rally totalt.
Visst folk snackar utveckling och att det alltid är så bra med UUUTVEECKLING.

Kan de som säger så utveckla lite ?

Jag tycker utvecklingen går åt fel håll när allt den gör är att minska skillnaden mellan dåliga förare och bra förare.

TC gör bra förare lata och dåliga förare snabbare.
Vad fan spelar det för roll om varvtider kapas med nån hundradel, är det för det man kör eller kör man för att vinna ett rejs som man själv körde och inte nån jävla dator som kört halva loppet ?

Jag kan göra ett försök iaf :)
Från min horisont.

Utveckling är bra.
Det är den som lett till att vi sitter här och tjötar via internjet och att vi haft folk på månen osv.
Vi har bra mediciner osv osv.
Alltså: Bra.

Likaså med all teknik i motorsport. Den utvecklas, och nya upptäckter ger nya eror - och med det - sina förare.

Gamla förare som var bra förr tenderar att säga att det var bättre förr (såklart)
Att man var "bättre" ja t.o.m skickligare än dagen s förare sägs menande.
Sist i raden av fd mästerskapsvinnare som säger detta är Rossi.
Allt var bättre förr.

Men var det det?
Nej det var det inte tycker jag.
Men annorlunda. (och kanske vackrare?)

Och jag tror inte ett ögonblick på att "de stora" från förr - även om de hade kunnat transformerats till nutid då de stod på topp, hade haft en enda chans mot dagens förare.
TC eller inte. (de hade loosat i bägge fallen)
Jag tror att dagens MotoGp-förare är eoner före i både personlig utveckling, fysisk form, och det sätt de tränas vetenskapligt på, med nära nog kontroll på vartenda dugg de gör. Alltifrån näringsintag till ja vadsomhelst. De är elitidrottsmän ut i fingerspetarna på ett sätt som aldrig förekom förr.
Att då komma och påstå att förarna var bättre förr då de i ren jämförelse låg på rena Åsa-Nisse nivån är ju löjligt, då man kunde komma med en nästan köpehoj som man modifierat själv, och sedan vinna.
(vilket givetvis var en fenomenal bragd i sig - men samtidigt visar lite på vilken nivå det hela låg)

Tät och fin racing är det jag vill se.
Sen om den utövas på 1000cc blåtakt utan någon kontroll och hjulspinn långa som Mantorps raka - eller på överkontrollerade 4-taktare spelar ingen teater.
Det är lika för alla. (oc ingen borde således gnälla)

Det var bättre förr säger bara de som är snabba utan TC.
De är (omotiverat) rädda för konkurrens och detta är en härskarteknik att slippa just mer konkurrens. Så fungerar ju människan. Ffa tävlingsmänniskan.
Ingen ska komma och få nåt gratis här inte!

Surt sa räven säger jag.

Tänk vad människor har kort minne.:va

Jag gissar att alla som inte höll pa Doohan i mitten av 90-talet tyckte att sporten var skit och att det var för ojämt med bara en förare i toppen.
+ massa bra text

Precis det jag menar.
Hur motiverat är det egentligen UTAN tc?
Varför ska en förare som är överlägsen hjälpas av ett stelbent reglemente?
Är det vad vi VILL se?
Helt överlägsna förare?

Antag att Rossi är bäst (bäst jag säger så iaf..) när det gäller UTAN tc.
Hur kul är det att se honom defilera hem seger på seger på seger?
Snacka om att sporten dör.

Nä vissa här talar med kluven tunga.
Jämna race vill man se.
Men man vill förbjuda tc.
Det är falsk matematik som Peps sa.

Från min horisont.

Utveckling är bra.
Det är den som lett till att vi sitter här och tjötar via internjet och att vi haft folk på månen osv.

Likaså med all teknik i motorsport. Den utvecklas, och nya upptäckter ger nya eror - och med det - sina förare.

Gamla förare som var bra förr tenderar att säga att det var bättre förr (såklart)
Allt var bättre förr.

Men var det det?

Och jag tror inte ett ögonblick på att "de stora" från förr - även om de hade kunnat transformerats till nutid då de stod på topp, hade haft en enda chans mot dagens förare.
Jag tror att dagens MotoGp-förare är eoner före i både personlig utveckling, fysisk form, och det sätt de tränas vetenskapligt på, med nära nog kontroll på vartenda dugg de gör. Alltifrån näringsintag till ja vadsomhelst. De är elitidrottsmän ut i fingerspetarna på ett sätt som aldrig förekom förr.
Att då komma och påstå att förarna var bättre förr då de i ren jämförelse låg på rena Åsa-Nisse nivån är ju löjligt, då man kunde komma med en nästan köpehoj som man modifierat själv, och sedan vinna.
(vilket givetvis var en fenomenal bragd i sig - men samtidigt visar lite på vilken nivå det hela låg)

Sen om den utövas på 1000cc blåtakt utan någon kontroll och hjulspinn långa som Mantorps raka - eller på överkontrollerade 4-taktare spelar ingen teater.

De är (omotiverat) rädda för konkurrens och detta är en härskarteknik att slippa just mer konkurrens. Så fungerar ju människan. Ffa tävlingsmänniskan.

Surt sa räven säger jag.

Du har fel

Från min horisont.

Utveckling är bra.

Allt var bättre förr.

Men var det det?

Surt sa räven säger jag.

Du har fel :såjaponken
Finns faktiskt dom som är mindre tränade och kör ifrån hela bunten!
Har för mej att det fanns någon i supersport 600 som både rökade och festade, hjälp mej någon som vet!!!
Som körde minst lika fort som dom vältränade gossarna! Och om inte jag missminner mej även vann något lopp!!!
Sen att dom skulle vara sämre förr :rolleyes:

Ja det verkar som att vissa glömmer bort att Rossi varit utnämnd fixstjärna och redan ifrån början fått det serverat - det är på inget sätt så att det "på den gamla goda tiden" var rättvist material (varken hoj, däck eller elektronik etc.) när Valentino tog sina titlar.

Sen att dom skulle vara sämre förr :rolleyes:[/QUOTE]

Fortsätter lite!
Om du tittar på Svensk-Dansk Roadracing Vem är bäst!
Vi kan jämföra våra vältrimmade killar såsom Pappunen, Lindström, med lite mer hur ska man utrycka sig, har jag ätit mig till själv kroppar.
Och jag lovar att det är talang i dessa icketrimmade kroppar!

Du har fel :såjaponken
Finns faktiskt dom som är mindre tränade och kör ifrån hela bunten!
Har för mej att det fanns någon i supersport 600 som både rökade och festade, hjälp mej någon som vet!!!
Som körde minst lika fort som dom vältränade gossarna! Och om inte jag missminner mej även vann något lopp!!!
Sen att dom skulle vara sämre förr :rolleyes:

Nja - missförstå mig rätt nu. De var SIN tids bästa förare.
Men jag tror inte att de skulle hängt med idag.
Och att det finns EN som i SS600 både röker och tar sig en och annan är ju inget annat är ett undantag som bekräftar regeln. (skulle fö tro att de flesta som kör SS600 är som folk mest när det gäller DEN biten)
Men visst Pekka Lundmark tränade aldrig, drack sina Norrlands Guld, och gick bara in och dominerade! :)
Så visst finns det naturbegåvningar.
(som kanske varit ÄNNU bättre om de tränat?)

Bästa materialet och supporten!

Detta är helt sant, om fler hade samma material som toppgubbarna i Sverige
så hade det varit betydligt svårare för dom nuvarande grabbarna Pro Superbike!

Nja - missförstå mig rätt nu. De var SIN tids bästa förare.
Men jag tror inte att de skulle hängt med idag.
Och att det finns EN som i SS600 både röker och tar sig en och annan är ju inget annat är ett undantag som bekräftar regeln. (skulle fö tro att de flesta som kör SS600 är som folk mest när det gäller DEN biten)
Men visst Pekka Lundmark tränade aldrig, drack sina Norrlands Guld, och gick bara in och dominerade! :)
Så visst finns det naturbegåvningar.
(som kanske varit ÄNNU bättre om de tränat?)

Inte inom VM sammanhang!!!

Last edited:
Jag är väldigt teknikintresserad .. jag har hållit på med det sedan barnsben och jag har under mitt yrkesliv jobbat med sådant som legat i den absoluta fronten när det gäller teknikutveckling!
MEN, jag är också vän av racingprestationer.
I min värld är det svårt, och därmed utmanande, att vara racingförare. Ska det vara svårt så kan man inte ha elektroniska eller andra system som går in och tar över om man är på väg att göra eller har gjort ett misstag!
Det är föraren som inte ska vara utbytbar, inte hojen! Först då blir racing njutbart, först då kan man se upp till en uppnådd förarprestation, först då kan man le och tänka, "vilken kille" (ja, eller tjej).
Vem vill ha pallplatsen vikt för bästa programmerare? Vem vill höra dennes nationalhymn medan föraren applåderar i depån?

System som går in och korrigerar beslut som föraren redan tagit hör inte hemma i racing om vi ska ha kvar en kult där föraren står i centrum för teamets framgångar!!

Last edited:
Detta sägs/skrivs väldigt ofta, ..vad jag förstått så avfärdas det dock lite tystlåtet som en bekväm myt ganska unisont från team/tillverkare, ..iaf i F1-sammanhang. Och jag tror det kan ligga något i det.....
Kanske är det lite svårare att se avknoppning F1 kontra ren personbil men mellan roadracing och sporthoj har det alltid varit tydliga paralleller och definitivt plockas det ideér från övrig bilracing till sportbilar vidare till personbilar.

Det finns såklart många racingatribut som rakt av inte funkar alls på privatfordonssidan men delar kanske mycket utvecklingstid som sedan omarbetas för att funka även där.

Sen har du ju helt rätt när det gäller prylar som t, ex airbags som förmodligen aldrig har varit aktuella i tävlingssammanhang utan en ren privatfordonsprodukt.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...