Rykten SP 2008 ...

Kris955

#6 SEC
Gick med
12 Dec 2005
Hoj
Aprilia RSV4 RF -18 team #6 SEC, Triumph Street Triple -08,...
Har alla gått i ide, eller har ni några rykten inför 2008...... ?

Jag kan avslöja att konkurrancen blir hårdare. Det kommer 3 stk nya Danskar med till SP cirkusen. Jag får renoverat mina cylindrar på min RS250 och hoppas att Aprilan kommer hålla hela 2008. I alla fall om jag checkar kylsystemets vattennivå och passar på tempen.

Så har John och Jan från Danmark köpt var sin RS250. Så vi kommer 3 stk till varje lopp med dansk øl, grill och gott humör. Vi ses.

Vem mer ska köra 2008 ?

Jag ska köra iallafall.....just nu byter jag allt som har med racingen att göra,luften i däcken,oljan på kedjan,bussen mot bil o släp,skinnstället,attityden,det enda som inte går att byta nu är sista platsen mot första platsen men den kommer

skämt o sido jag ser fram emot ett bra år med kul umgänge.

Vill så gärna rejsa nästa år med och mycke mer än iår, verkligen sattsa.. men så va de detta me ekonomi och fattig student som de e nu kommer ja gå back bara på träningar så måste först hitta jobb o sen kolla om de blir cash över efter de.
Annars så ska kroppen va i mycke bättre trim till nästa år o hojen e lika vas som innan. :yoparty

Nån som behöver en tjänst som ja kan göra? :tungan

Det blir ett år till på 400:an.
2008 kommer med nya färger och förhoppningsvis nya snabbare tider.
Utveckling har gått bra hittills och jag hoppas på att det håller i sig.

Vem hoppas på pallplats mer än jag :yoparty

Inger mer som har nåt o bjuda på? Eller smygfixar ni?

Fråga till Zenit och Alicia (samt fler som kör ZXR400 i SP): Har ni koll på var man kan hitta ZXR400:or? Har skummat annonsplatser nu ett tag men inte hittat några lämpliga SP-objekt. Är sugen på att köra nästa år med en ZXR400...

Finns det så få hojar i Sverige så man får börja kika utomlands? På t ex mobile.de finns ju en hel del, men det blir mer av ett projekt att hämta hem en hoj därifrån.

Annars är ju 4-taktsalternativet SV650, men då känns en ZXR400 mer potent i jämförelse.

Fråga till Zenit och Alicia (samt fler som kör ZXR400 i SP): Har ni koll på var man kan hitta ZXR400:or? Har skummat annonsplatser nu ett tag men inte hittat några lämpliga SP-objekt. Är sugen på att köra nästa år med en ZXR400...

Finns det så få hojar i Sverige så man får börja kika utomlands? På t ex mobile.de finns ju en hel del, men det blir mer av ett projekt att hämta hem en hoj därifrån.

Annars är ju 4-taktsalternativet SV650, men då känns en ZXR400 mer potent i jämförelse.

Har bara sett två annonser på zxr400 i sverige en när ja leta dock så finns de desto fler i england (där de kör nån 400cc cup dvs. bra ställe o leta extra delar verkar de som. vilket ja som tur är sluppit än så länge.) och i tyskland som du sa. Ja köpte min i tyskland blev ungefär samma som att köpa den på annons i sverige men då rega jag in min också. :)

Rent krasst och icke känslomässigt så är SV650 en bättre cykel än zxr400 så har du inga känslomässiga faktorer i ditt val så finns där ingen anledning att välja en zxr400

Kedjan skall rengöras och lufttrycket i hjulen skall kollas. Hoppas motivationen tillåter en mer aktiv säsong 2008.

Edit: Sv'n är en stabil och bra hoj men tokmjuk. Det är rodeo som gäller vid hårda inbromsningar, finns ingen komp eller retur justering men för någon 20kg lättare än mig skulle det nog gå riktigt fort.

Last edited:
Rent krasst och icke känslomässigt så är SV650 en bättre cykel än zxr400 så har du inga känslomässiga faktorer i ditt val så finns där ingen anledning att välja en zxr400

Är det verkligen så? Jag har ägt och bankört en SV650S (-01, så gamla generationen), men bara provkört ZXR400 en gång. Vad jag minns var inte ZXR:en lika gungig som min SV, den hade ju knappt några fjädrar och gummiram i princip (men mycket körglädje).

Har inte full koll på tekniska data, men är det inte ca så här:
ZXR400: >60 hästar, torrvikt ~160 kg?
SV650S: >70 hästar, torrvikt ~165 kg?

Dvs liknande prestanda men att ZXR:en har bättre förutsättningar på banan (bromsar, fjädringskomponenter, chassigeometri).

Nu vet ju inte jag hur den nyare versionen av SV (-03 och framåt) är, men som jag intalat mig är den ännu lite mer gata/sporttouring än den första? Dock har jag tänkt mig seriös budgettracing, då straffar nya SV ut sig pga priset.

Så för 20-30' inbillar jag mig att ZXR400 är ett mer konkurrenskraftigt val i SP 4-takt.

SV:n vinner dock klart på tillgång/reservdelar/driftsäkerhet(?), så hittar man ingen 400 kanske det bli en sådan ändå...

Är det verkligen så? Jag har ägt och bankört en SV650S (-01, så gamla generationen), men bara provkört ZXR400 en gång. Vad jag minns var inte ZXR:en lika gungig som min SV, den hade ju knappt några fjädrar och gummiram i princip (men mycket körglädje).

Har inte full koll på tekniska data, men är det inte ca så här:
ZXR400: >60 hästar, torrvikt ~160 kg?
SV650S: >70 hästar, torrvikt ~165 kg?

Dvs liknande prestanda men att ZXR:en har bättre förutsättningar på banan (bromsar, fjädringskomponenter, chassigeometri).

Nu vet ju inte jag hur den nyare versionen av SV (-03 och framåt) är, men som jag intalat mig är den ännu lite mer gata/sporttouring än den första? Dock har jag tänkt mig seriös budgettracing, då straffar nya SV ut sig pga priset.

Så för 20-30' inbillar jag mig att ZXR400 är ett mer konkurrenskraftigt val i SP 4-takt.

SV:n vinner dock klart på tillgång/reservdelar/driftsäkerhet(?), så hittar man ingen 400 kanske det bli en sådan ändå...

För 20-30kkr så är det rs250 som gäller du får ett fint och nyrenoverat exemplar för 25kkr. Kräver lite mer underhåll men är det absolut mest konkurrenskraftiga.

ZXR400 skall du vara glad om du får ut mer än 55hk på hjulet vilket är ung 15 mindre än SV650.
Chassit är subjektivt och jag tycker sv650 är stabilare, det enda som är säkert är att båda är allt för mjuka och behöver mer och tjockare olja (en massa annat också om det hade rymts inom reglementet).

Last edited:
Hur ser kalendrarna ut egentligen?

Vilka kör med STCC? Kör Rookie och SP samtidigt? etc..

Jag letar också budget (men både tid / pengar värderat) och kör typ Rookie600 i anslutning till STCC så finns det fördelar för mig där!

Hur ser kalendrarna ut egentligen?

Vilka kör med STCC? Kör Rookie och SP samtidigt? etc..

Jag letar också budget (men både tid / pengar värderat) och kör typ Rookie600 i anslutning till STCC så finns det fördelar för mig där!

Vad snackar du om?:va

SP har 2007 kört ihop med ERF helt skilt från andra arrangemang.

RR-SM går på egna helger och där ingår vanligtvis Rookie600.

Sen finns där PRO-SBK som kör ihop med STCC men där platsar du knappaste in.

*/ ?>
Back