Vintertester 2007/08.

Reflektionsdämpare= Stor burk med en massa mellanväggar där gaserna krockar och därmed dämpas ljudet. Används bla på R6-06 och div Suzuki av sen årsmodell. Vanligt trick för att få ner ljudet men är mer tveksamt ur strömmningshänseende.

R6-06 har en liten absorbtionsdämpare, man ser rakt igenom den! Det som sitter under motorn är en katalysator som väl iofs är en reflektionsdämpare! Den ger ca. 98 dB utan ljuddämpare iaf!
 
:D som sagt blev mkt fulare nu med på den. fett stor burk! meningslöst tycker ja vafan vikten osv bullernivån borde de skita i?

Det finns väl ändå ett visst intresse av att ligga inom den dB gräns som gäller för respektive klass, eller hur tänker du ?
 
inte fan har jag koll på vilka gränser det där systemet ligger på..antagligen lågt dådå för den klassen självklart.
 
inte fan har jag koll på vilka gränser det där systemet ligger på..antagligen lågt dådå för den klassen självklart.

Du kan nog vara tryggt förvissad om att ingen tillverkare gör avgasystem som är tystare än nödvändigt. I detta fall fann Honda att en lång absorbationsdämpare var det som gav mest effekt och samtidigt höll ljudnivån i schack. Funktion före form....

AMA reglementet säger 107 dB/A med + 3dB/A då mätning sker efter race, detta är rätt generöst om man jämför med Sverige
 
Originalburken är ju inget man dregglar på direkt så den långa baugetten är nog inte så tokig.

CBR1000RR83_w800.jpg


BTW: Det har sagts förr men man får nog ha druckit sin välling i en nappflaska från Honda för att ens fundera på att köpa nya Bladen :3freak
 
Originalburken är ju inget man dregglar på direkt så den långa baugetten är nog inte så tokig.

CBR1000RR83_w800.jpg


BTW: Det har sagts förr men man får nog ha druckit sin välling i en nappflaska från Honda för att ens fundera på att köpa nya Bladen :3freak
bättre så här ?

CBR1000RRedit.jpg
 
Paul Youngs kommentarer kring SC Triumph teamets tester på Losail:
I'm glad to see that the Triumph involvement in the coming WSS season is sending this site into fever pitch once again. I haven't seen so many postings in such a short time, since at least a couple of years ago!

Anyway, just thought i'd shed some light on the 3 day test that was completed today, from my perspective.

Just incase you all thought I've let the side down and had my doors blown off by everyone at the test. Don't write me off just yet! What the media doesn't report when they quote the lap times is how many laps each rider has actually done.

Unfortunately Team Triumph-SC were only able to build one bike for this test, which meant that it had to be shared between Gary and myself. Seeing that this really wasn't going to work very well, and would possibly hinder the teams progress, I offered to take a back seat and let Gary get on with the job. This meant me getting a total of 40 odd laps over the 3 days, but I think you'll all agree by Gary's lap times it was the right thing to do. The boy was well and truly on it!

Most of my time ended up being spent on getting the team up to speed on technical info about the bike. In fact, Franco Farne had me under full interrogation for 3 days armed with his note book. I think I'm now definately on his Christmas card list.

I won't go into any more details about the test as I know there will be an official team press release shortly.

Finally, I'd like to say that the responsibility of this project is in very good hands, and that I look forward to testing with Team Triumph-SC again in the near future. Though next time I hope to have the opportunity to do a lot more riding!

Youngy

http://www.triumph675.net/phpBB2/viewtopic.php?t=15822
 
Några toppfarter från AMA testet på Daytona från 2 dec.

Ben Spies, Suzuki Superbike 194 mph
Mat Mladin, Suzuki Superbike, 192 mph
Eric Bostrom, Yamaha Superbike, 191 mph
Jamie Hacking, Kawasaki Superbike, 189 mph
Jason DiSalvo, Yamaha Superbike, 187 mph
Akira Yanagawa, Kawasaki Superbike, 183 mph
Aaron Yates, Suzuki, 183 mph
Neil Hodgson, Honda FX, 172 mph
Josh Hayes, Honda FX, 171 mph
Ben Bostrom, Yamaha Supersport, 169 mph
 
Trodde nog att Kawasakin skulle toppa den listan.

skulle en yoshi suzuki från ett flerfaldigt mästerskaptvinnande team, under modellens andra år,, få smisk av en nysläppt hoj från ett icke vinnande team?
eller vadå, stog det på sh att den gick fort eller :tungan
 
Trodde nog att Kawasakin skulle toppa den listan.

Tror kawa körde med standardmotorer mer eller mindre. Hojarna kom flong nya från japan o hade inte rullat en meter.

Och om det är så så är jag snarare imponerad av att dom klockar 189mph!!
 
Några toppfarter från AMA testet på Daytona från 2 dec.

Ben Spies, Suzuki Superbike 194 mph

Hej vad det går! För några år sedan snackade de om att ta ner toppfarten för Superbikarna på daytona efter några grymma däckexplosioner i toppfart. Tror det bla. var Jason di Salvo som fick sig en helsikes resa!
Men det verkar vara historia nu...
 
Tror kawa körde med standardmotorer mer eller mindre. Hojarna kom flong nya från japan o hade inte rullat en meter.
Och om det är så så är jag snarare imponerad av att dom klockar 189mph!!
Är det så är jag också imponerad. Trodde de trimmat dem lika "mycket" som konkurrenterna.
 
Last edited:
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top