Ventilationspulare titta hit!

Martein

därför att älg
Gick med
5 Jun 2006
Hoj
gixxah sevenfifteh
Here we go again me mitt kök..

Är så att ordförande i min brf säger att man måste ha en sk "spjälbox" för att få ansluta spisfläkten till utluften i köket( körde kolfilter innan :zpy). Denna box har som enda funktion att underlätta för självsuget i lägenheten. Jag tycker den verkar lite fjantig och onödig då det enligt mig blir sug genom fläkten ändå då den ju är öppen när den är avstängd..
Hursomhelst så ger jag mig ut på jakt efter denna "spjälbox" men varenda jävel jag frågar, k-rauta, ventgubbar, lindab osv undrar vad fan jag babblar om, dom har aldrig hört talas om något dylikt. :confused:

Pratade med han som sålde sådana till föreningen( ventgubbe) när det var aktuellt men han han köpte genom har slutat o han kunde inte komma på vilka som kunde ha dessa idag.. :va

Det är som att dessa boxar har försvunnit från jordens yta, känns nästan som att jag är inne över mitt huvud, likt som i arkiv x.. help me obi wan kenobi! :3freak

Bild:

Bifogat

• vent dilemma.JPG
    vent dilemma.JPG
    42.7 KB · Visningar: 176
Troligtvis så har ni en gemensam fläkt som suger luften, då kan det skapa problem om någon kopplar på en egen fläkt på systemet.
Det är nog en spiskåpa med ett spjäll som din ordförande menar, ej spiskåpa med fläkt.

F251-10.jpg

Inte så snygg.....
http://www.vitvarumaklarna.se/?gclid=CK6YzvyTlJACFQtaMAodiWk0lA

Det finns fina kåpor med fläkt och kolfilter där utsläppet är nästan uppe vid taket, då är det större chans att du ventilerar ut luften direkt.

/// Fredrik

Troligtvis så har ni en gemensam fläkt som suger luften, då kan det skapa problem om någon kopplar på en egen fläkt på systemet.
Det är nog en spiskåpa med ett spjäll som din ordförande menar, ej spiskåpa med fläkt.

F251-10.jpg

Inte så snygg.....
http://www.vitvarumaklarna.se/?gclid=CK6YzvyTlJACFQtaMAodiWk0lA

Det finns fina kåpor med fläkt och kolfilter där utsläppet är nästan uppe vid taket, då är det större chans att du ventilerar ut luften direkt.

/// Fredrik

Nej nej! Ingen gemensam fläkt på taket, som jag förklarade det, så är det.. Hur snurrat det än må verka.

Har varit i branschen i 20 år och har aldrig sprungit på en sådan lösning:confused:

Om det är en själdragskanal så undrar jag om det är godkänt att koppla på fläkt oavsett om du har box eller inte. Jag hade kopplat på en vanlig fläkt utan box, plocka ur kallras-skyddet så suger den igenom när den avstängd. Precis som du sa.

/// Fredrik

Har varit i branschen i 20 år och har aldrig sprungit på en sådan lösning:confused:

Nej, inte jag heller... (10 år borta från branschen:)

Last edited:

#1. Jag beklagar... :rolleyes: :tungan
#2. Boxen existerar och det är ett faktum, jag har sett den med egna ögon installerad och klar.
Men som sagt så kan jag hålla med om att den känns jävligt onödig, enda fördelen som jag ser det är att den gör att luften sugs ut ur lägenheten högre upp istället för nere genom fläkten. Då dras den varma gammla luften ut ur lägenheten medans den kalla nya sugs in. :näsblod

Men hur hade du gjort själv i detta läge? lägenheten är en 1:a som ventlieras genom "självsug".

Om det är en själdragskanal så undrar jag om det är godkänt att koppla på fläkt oavsett om du har box eller inte. Jag hade kopplat på en vanlig fläkt utan box, plocka ur kallras-skyddet så suger den igenom när den avstängd. Precis som du sa.

/// Fredrik

Dom har dragit nya rör i de gammla ventkanalerna(gammalt hus), jag förmodar att dessa går enskillt upp mot taket o ut i luften.
Skulle enligt ordförande vara godkänt att koppla på spisfläkt på dessa förutsatt att man hade "the magic box". :3freak

Last edited:
Hur reglerades spjällen i magicboxen?
Du skulle kunna montera ett t-stycke och ett motordrivet spjäll som stänger kanalen till självdragsdelen via en strömbrytare alternativt en tryckvakt som känner trycket i spisfläkten och stänger spjället när fläkten startar. men det känns som en väldigt bökig väg att gå.

Montera en vanlig spisfläkt och locka sen kanalen som ej skall användas men kolla först så att det är separata kanaler från varje lägenhet så att du inte trycker in en massa matos till grannen (det brukar inte vara så poppis).

Det är när fastighetsägaren skall göra OVK (detta skall göras var 7 år)som det kan bli gnäll på att man installerat fläktar i en självdragskåk men i mina trakter finns det nog inte någon besiktningsman inklusive mig själv som bryr sig då det i princip alltid sitter spisfläktar i dessa kåkar idag.

Spjället i magicboxen styrs av lufttrycket från spisfläkten...

Det blir inga problem med matos hos grannarna, flera som har så här redan.

Det var OVK besiktningsmannen som ordförande pratade om! Enligt honom blev det inte godkänt utan denna "#¤"!#¤ box..

Okay Martein blev lite nyfiken på den där boxen och se på fan här är denhttp://www.hydab.se/ventilation/a_ventilation.pdf
Längst ned på denna Pdf är ju MAGICBOXEN
Man lär sig nått nytt varje dag:yoparty

Ja där ser ni, the magicbox! Jag är inte galen/amatör/tappad/jorden är inte under inflytande av främmande makter!! :yoparty

Men det känns som att man skulle kunna knåpa ihop en bättre och billigare(kostade runt 3 lakan :gnissla ) lösning på egen hand, har dock aldrig tittat i lösplocklådan på ventavdelningen så jag vet inte vad som finns..

Det kan nog fixas så att det inte blir någon anmärkning;)

Ska vi prata mer om det här över middag hemma hos mig? :fakta

En sådan här låda kan du nog pula ihop själv eller med hjälp av en plåtslagare.
Knäck ihop en låda i 0,7mm galvplåt montera på kanalanslutningar(Planavstick)på den sida som spjällbladet skall täta emot kan man med fördel snekapa ett spirorör och limma på en väldigt mjuk tätningslist på den snedkapade kanten.
tungan och spjällbladet bör göras i så lätt material som möjligt för att få en så hårt tryck mot tätningen som möjligt samt påverka flödet på spisfläkten mindreHomemade box.jpg den här kan kanske vara till hjälp:confused: :D

En sådan här låda kan du nog pula ihop själv eller med hjälp av en plåtslagare.
Knäck ihop en låda i 0,7mm galvplåt montera på kanalanslutningar(Planavstick)på den sida som spjällbladet skall täta emot kan man med fördel snekapa ett spirorör och limma på en väldigt mjuk tätningslist på den snedkapade kanten.
tungan och spjällbladet bör göras i så lätt material som möjligt för att få en så hårt tryck mot tätningen som möjligt samt påverka flödet på spisfläkten mindreView attachment 216430 den här kan kanske vara till hjälp:confused: :D

Jag tänkte nått sånt här. Självdragsspjället sitter på en liten kapad rörstump som jag inte har ritat dit.. Såja, bli inte avundsjuk för att min idé var enklare och bättre. :tungan

Edit: Jag såg att det fanns "t-korsningsrör" att köpa, ett sådant som man kapar av "påfarten" på, fixar dit ett spjäl, och sedan sätter tillbaks "påfarten" på skulle la funka prima? Nobelpriset here i come! :mattias

Bifogat

• vent lösning.JPG
    vent lösning.JPG
    42.4 KB · Visningar: 73
Last edited:
Kan nog funka om du får till tätningen tänk på att du behöver nån typ av flärp på spjället som luftströmmen kan pressa på annars kommer trycket på spjället bli för dåligt när det ligger an mot "påfarten"

Kan nog funka om du får till tätningen tänk på att du behöver nån typ av flärp på spjället som luftströmmen kan pressa på annars kommer trycket på spjället bli för dåligt när det ligger an mot "påfarten"

Bra poäng, men om jag har plats(kommer vara inbyggt i ena köksskåpet) så tänkte jag lägga röret "på sidan", dock inte helt så att spjället fortfarande öppnar automatiskt av gravitationen. Det borde la göra de enklare för spisfläkten att stänga spjället.. Kanske behöver en flärp ändå iof.

Nu har inte jag läst hela tråden men jag skriver ett svar på vad jag tror är problemet ändå.

:rolleyes:

En annan fråga som slår mig är: Måste/får magicboxen/röret/whatevver vara direkt ansluten till den nya kanalen eller ska den bara leda in i schaktet där det nya röret befinner sig? :va
E bombis på att ordförande inte har anslutit den direkt...

Bild:

Bifogat

• hookup.JPG
    hookup.JPG
    51.3 KB · Visningar: 82
Det bästa är ju givetvis om du kan ansluta till det nya insatsröret= minst risk för läckage.

*/ ?>
Back