Första testerna med nya zx10r

Superbike Magazine:

December 3, 2007 - JP

Here's what the rest of today's ZX-10R launch told JP, who's supping a cold beer in the bar right now... ... Scroll down for the full story

"The new 2008 ZX-10R? It looks as good as it feels is my short summary after three 20-minute test sessions here at Losail circuit in Qatar. We've got three more tomorrow but I'm more impressed with each ride on the new ZX-10R.

The 13hp stronger new motor has given the rest of the bike even more of a challenge to match it but it seems to me it's much more of a complete package than the outgoing model. More like the original ZX-10R in that it feels fierce, a little flighty maybe and definitely very fast. The chassis and styling (muffler and bug-eye mirrors aside) looks like the bike feels, damn aggressive and bleedin' fast.

That motor lacks some of the trademark bottom end drive of the 2007 bike but what it loses there it gains twice over up top, making this fast and featureless circuit seems much smaller than it is.

The new chassis blends some of the exciting feeling the original ZX-10R had four years ago with a clearly greater competence. It's definitely more agile than last year's model and, if my memory serves me well, is easier to haul about than my long term GSX-R1000 or the existing R1 (which was launched here a year ago).

A Kawasaki with traction control you ask? Not really. The 2008 ZX-10R's KIMS system is designed to work when the rear wheel speed suddenly rises out of proportion (say when you ride over a diesel patch) with the throttle opening. That ain't happening here in the desert so it's normal drifting back wheel all the way if you're brave enough to open the throttle fully out of corners."

Last edited:
Personligen tror jag att det är både ock :) Den där byglar man bort i ECUn eller nåt, sen är det bara att smacka på hela tiden :)
Ska man tro testaren kommer du inte att ha någon användning av den men du får väl bli den förste som vrider fullt med fullt nedlägg för att testa hur den fungerar :D
Ja hm... den ser lite..udda ut.
Lite R1 över den bl.a kanske?
Ja tjena :rolleyes:
Förstår om det svider i ditt Honda-hjärta men nya Bladen är strykful och du får hålla tummarna för att deras chefdesigner redan fått sparken ;)

Lite åkbilder på Roger Lee Hayden!

Bifogat

• RogerLeeHayden1.jpg
    RogerLeeHayden1.jpg
    117 KB · Visningar: 118
  • RogerLeeHayden2.jpg
    RogerLeeHayden2.jpg
    77.7 KB · Visningar: 80
  • RogerLeeHayden3.jpg
    RogerLeeHayden3.jpg
    51.6 KB · Visningar: 84
  • RogerLeeHayden4.jpg
    RogerLeeHayden4.jpg
    58.1 KB · Visningar: 79
Förstår om det svider i ditt Honda-hjärta men nya Bladen är strykful och du får hålla tummarna för att deras chefdesigner redan fått sparken ;)

I agree on that...
Men den stora gälen i sidan... och hela underdelen av kåpans främre del... är inte den lite R1? (dvs en enda stor slits för luften)
Kåpans ovandel/glas mm ÄR verkligen... ja, ful :grina

Å andra sidan... nya Bladen är som vissa cheyer... ju mer man tittar ju snyggare blir den ;)

Kåpans ovandel/glas mm ÄR verkligen... ja, ful :grina
Och det förstör tyvärr hela hojen, som säkert är fin att köra.
Å andra sidan... nya Bladen är som vissa cheyer... ju mer man tittar ju snyggare blir den ;)
Du menar väl att ju fullare man är och ju senare det är så blir tjejerna snyggare? :tuttar
Tippar på att det behövs en promillehalt runt 2.5 för att Babben Larsson ska kännas som ett alternativ :näsblod

Lite åkbilder på Roger Lee Hayden!
Funderade på varför det stod JH på hojen men det fick sin förklaring när jag läste första inlägget i tråden: Det är Jamie Hacking :)

Han ser ut att ta i rejält!

Last edited:
Jag tycker nya Bladen ser ut lite som första generationens Firebalde, lite trubbig och kompakt. Tyvärr så passar inte bakdelen med den trubbiga nosen, det blir som när folk sätter 954 bakdel på en gammelblade.

Jag hatade nya ZX10R när jag såg de första bilderna men nu börjar jag verkligen gilla den! Är den snygg eller är jag bara en effekthora?:)
Hoppas ZX10R inte har tappat för mycket av sitt mellanregister som nya R1!

Det verkar tyvärr så om man läser testerna ovan.

Hoppas det inte är för mycket bara... Det ska bli kul att provköra!:)

Jag blev lite besviken på körbarheten hos R1 i sommras men jag har väl blivit bortskämd på ZX12an.

Jag tycker nya Bladen ser ut lite som första generationens Firebalde, lite trubbig och kompakt. Tyvärr så passar inte bakdelen med den trubbiga nosen, det blir som när folk sätter 954 bakdel på en gammelblade.

Jag hatade nya ZX10R när jag såg de första bilderna men nu börjar jag verkligen gilla den! Är den snygg eller är jag bara en effekthora?:)
Hoppas ZX10R inte har tappat för mycket av sitt mellanregister som nya R1!
Nya R1:an har ju ÖKAT sitt mellanregister från föregående år. Eller menar du från 02/03-modellen?

Nya R1:an har ju ÖKAT sitt mellanregister från föregående år. Eller menar du från 02/03-modellen?

Jag har tidigare bara kört en -98 och en -01 och dom känndes väldigt starka i mellanregistret. Detta var iof några år sedan...:)

Jämför man R1 -07 med ZX-10 04-07 eller GSXR 1000 så har R1 betydligt spetsigare karaktär. Jag fick för mig att jag skulle köpa ny hoj i sommras så jag provkörde de här hojarna samma vecka.

Jag har tidigare bara kört en -98 och en -01 och dom känndes väldigt starka i mellanregistret. Detta var iof några år sedan...:)

Jämför man R1 -07 med ZX-10 04-07 eller GSXR 1000 så har R1 betydligt spetsigare karaktär. Jag fick för mig att jag skulle köpa ny hoj i sommras så jag provkörde de här hojarna samma vecka.

Äh, trams - lär er varva! ;) En säsong på en 600 är rätt medicin! :tummenupp

Jag kör till 98% på gatan...
Och har en en ZX12. Den har väl ett sjukt vrid?

Hur som helst så är det nog inga problem för oss som kör hojarna på bana, inte ofta man använder de lägre varven.

Ska man tro testaren kommer du inte att ha någon användning av den men du får väl bli den förste som vrider fullt med fullt nedlägg för att testa hur den fungerar :D
Det jag menade var att man skulle koppla bort den och inte använda den alls. Sedan kan man "smacka poouu" överallt och ha roligt precis som vanligt :)

Last edited:
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck