Första testerna med nya zx10r

Låter rimligt. Men i Rookieklasserna kan den nog ta sina förare till toppen.
Om inte annat så kan ju en TC ge större självförtroende i utgångarna för en rookie som då vågar gasa mer med vetskap om att det inte går att gasa för mycket.
Att prova vart TC:n börjar jobba är kanske inte lika enkelt.

...ställa upp TCn så det var stört omöjligt att krasha...
Funkar det verkligen så? Skulle man kunna dra mer eller mindre fullt ur en sväng och helt sonika vänta på att nedläggningsvinkeln är dena rätta fö elektroniken att släppa loss alla hk? Den dag det funkar så på gathojar blir till och med jag nyfiken på att testa en 1000 cc på bana.

Funkar det verkligen så? Skulle man kunna dra mer eller mindre fullt ur en sväng och helt sonika vänta på att nedläggningsvinkeln är dena rätta fö elektroniken att släppa loss alla hk? Den dag det funkar så på gathojar blir till och med jag nyfiken på att testa en 1000 cc på bana.
Det man ska komma ihåg är att de TC-system som används i MotoGP har betydligt fler sensorer än de billigare eftermarknadssystemen och det som sitter på tex ZX10R har. De senare bryr sig enbart om varvet och går in och ställer ner tändningen om varvet ökar mer än normalt.

Tråååkigt :rolleyes:

Det man ska komma ihåg är att de TC-system som används i MotoGP har betydligt fler sensorer än de billigare eftermarknadssystemen och det som sitter på tex ZX10R har.
Det är väl självklart att både TC och allt annat på en MotoGP-racer är mer avancerat än på en gathoj. Men den dag då TC fungerar på en gathoj så som jag skrev kommer till och med jag vara nyfiken på att pröva.

Jepp, på MotoGP-hojar så funkar det just så. Du kan slå fullt med fullt nedlägg och naturligtvis både höra och känna att TCn jobbar. Sen succesivt luta upp cykeln ut ur böjen tills greppet är tillräckligt för all effekt och TCn slutar gripa in. Jag tror det skulle vara bra träning att köra lite på en sån hoj då man lär få rätt bra känsla för hur mycket grepp det finns vid olika nedlägg.

Det är ett test av nya kawan på Qatar den här veckan som kommer, början med imorgon. Lär bli en del webartiklar om det kommande dagar. Ska bli intressant o se vad världspressen säger om hojen.

förövrigt, honda kommer floppa hårt i år.

Det är ett test av nya kawan på Qatar den här veckan som kommer, början med imorgon. Lär bli en del webartiklar om det kommande dagar. Ska bli intressant o se vad världspressen säger om hojen.

förövrigt, honda kommer floppa hårt i år.

Delar fullständigt din uppfattning. Jag vart faan tvungen att byta märke :)

Här är förhandsinfo från MCN Magazine gällande deras ZX 10 test. Kolla sidorna 8 och 9.

http://cde.cerosmedia.com/1Q4755467834969012.cde

Klicka på PDF knappen så kan man ladda hem sidorna till PCn och läsa bättre.

Frågan är hur man ska tolka testaren. Antingen är TC:n dålig eller så är det bara ett fåtal som kommer att märka av den :va
Personligen tror jag att det är både ock :) Den där byglar man bort i ECUn eller nåt, sen är det bara att smacka på hela tiden :)

upptäckter? ja näe jag menade bara att den ser så pass ful ut att den inte kommer sälja bara av den anledningen. även fast den är hur bra som helst, så kommer den inte sälja bara för det.
Det är den uppfattningen som jag också delar. Kanonhoj, men ful som stryk. Förhoppningsvis inser nog Honda detta och "schäjpar upp looken" så att jag kan byta tillbaka igen nästa år :)

Last edited:
Utseendet är inte allt det är insidan som räknas, jag tror 1000RR dräper ZX10R :pannkyss ffa pga lägre vikt och bra chassie.
Men detta är en vild spekulation

upptäckter? ja näe jag menade bara att den ser så pass ful ut att den inte kommer sälja bara av den anledningen. även fast den är hur bra som helst, så kommer den inte sälja bara för det.

Ja hm... den ser lite..udda ut.
Lite R1 över den bl.a kanske?

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...