Inställningar R1 04-06

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Oi!

Då jag ska ge mig på o köra superbike på en R1a så hade det varit bra att veta vad man bör göra, och få lite inställningstips från er som kört fort på en sån.

Har beställt ny bromspump så den byts ut. Vad sitter det för fjädrar i gaffeln orginal? Värt att byta till nått styvare för att supporta mina 85 kilo? Shims-kit samtidigt eller behövs inte det?

Har en BiTubo-dämpare bak. Ska man göra nått åt ride-height? Sänka hojen fram nått eller är geometrin bra orginal?

Vad kostar en quickshifter?

Thanx :)

Oi!

Då jag ska ge mig på o köra superbike på en R1a så hade det varit bra att veta vad man bör göra, och få lite inställningstips från er som kört fort på en sån.

Har beställt ny bromspump så den byts ut. Vad sitter det för fjädrar i gaffeln orginal? Värt att byta till nått styvare för att supporta mina 85 kilo? Shims-kit samtidigt eller behövs inte det?

Har en BiTubo-dämpare bak. Ska man göra nått åt ride-height? Sänka hojen fram nått eller är geometrin bra orginal?

Vad kostar en quickshifter?

Thanx :)

Tjena DQ, tragisk å se at du fortsatt skal kjøre japseskrot, men her er hva jeg gorde med min 05: Foran du ha inn en Öhlinsfjær og olje, jeg ville nok shimsa om også, og ikke minst fått på en Öhlins bak. Senk den 3-4 mm foran! Quickshifter får du tak for småpenger, ebay er full av R1-deler:)

Tjena DQ, tragisk å se at du fortsatt skal kjøre japseskrot, men her er hva jeg gorde med min 05: Foran du ha inn en Öhlinsfjær og olje, jeg ville nok shimsa om også, og ikke minst fått på en Öhlins bak. Senk den 3-4 mm foran! Quickshifter får du tak for småpenger, ebay er full av R1-deler:)

Tack för ett seriöst svar :) Och av dig o dömma så åker man ju bra mycket fortare på en R1 än en 1098? ;)

Jag håller nog inte riktigt med... Öhlins fram på en Yamaha, är absolut inget
krav.. Visst, ska du köra Pro Superbike, så kanske det är att överväga, men
jag körde själv utan Öhlins fram hela säsongen, och det funka fin fint tyckte
jag... att jag bara blev 11:a totalt i Superbike Challenge har inte med
hojen o göra, utan att jag helt enkelt inte är snabbare :)

Jag körde original olja ända fram till näst sista tävlingen tror jag det var..
hur mycket det är har jag ingen aning om, men som sagt, det funkade
hyggligt tyckte jag..

Nu gäller detta -07 modellen, men tror inte gaffel skiljer så mycket mellan dem
/Benny

Jag håller nog inte riktigt med... Öhlins fram på en Yamaha, är absolut inget
krav
/Benny

Håller med Benny här..
Kört på två 06:or exakt likadan bakstudsare (öhlins) men öhlins fram på ena och standard på andra, och jag körde exakt samma tider på båda, i vissa fall lite snabbare på standard...
Så tycker inte framgaffeln behöver modifieras,....

För övrigt är QS ett krav, men de gäller ju inte bara yamma...
Säg till om du vill ha kitkabelhärva, med kit-cdi box-06.
//Simpan

Tack för ett seriöst svar :) Och av dig o dömma så åker man ju bra mycket fortare på en R1 än en 1098? ;)

Mitt tempo har ikke med mc-fabrikat å gjøre:huvet Men som jeg har sagt til deg tidligere, størrelse på arslet, feighet mm! Er enig i at R1-standard er en bra sykkel, men med ny fjær og olje ble den enda bedre og poenget er vel å få noe som funker best mulig til en billig penge, eller...:confused:

Mitt tempo har ikke med mc-fabrikat å gjøre:huvet Men som jeg har sagt til deg tidligere, størrelse på arslet, feighet mm! Er enig i at R1-standard er en bra sykkel, men med ny fjær og olje ble den enda bedre og poenget er vel å få noe som funker best mulig til en billig penge, eller...:confused:

Billig peng är väl original, eller? :)

Hur stökigt är det att installera QS och går det göra på en orginalhärva? Vad kostar kit-box & härva och vad vinner man på det?

Generic - jag tror på dig nästa år. Du klarade ju dig nästan skadefri i år så till våren har hornen växt ut igen :tummenupp

Skiljer det inte lite bak på 04-05 kontra 06? Ändrades inte sving och bakdämpare 06 som gjorde den lite vettigare bak?

Hur stökigt är det att installera QS och går det göra på en orginalhärva? Vad kostar kit-box & härva och vad vinner man på det?

Generic - jag tror på dig nästa år. Du klarade ju dig nästan skadefri i år så till våren har hornen växt ut igen :tummenupp

Det går ju utmärkt att köra med Dynojets egen QS kopplad till PCIII annars är det väl cordona som gäller....

KIT box+härva brukar gå att få tag på beg till hyggliga pengar och vinsten är att där endast finns de essensiella kablarna samt att man på nyare cyklar får lite nya funktioner från mätarhuset. Dessutom så är ECU mappningsbar så det är tänkt att man slipper köra med PCIII.

Har du en mail så kan jag skicka kitmanualen där du kan se hur det fungerar.

Hur stökigt är det att installera QS och går det göra på en orginalhärva?
Som Boris skriver är Cordona ett bra alternativ om man inte har PC3. Den är enkel att installera, till och med jag fick dit både killbox och QS utan större problem. Cordona finns hos Greven.

Takk for det DQ! Vi er en gjeng som forsøker å bygge opp et STCC-team rundt Norvald Haaland, og pga det blir det endel kjøring i Sverige på oss andre også:yoparty Kanskje vi møtes i en SO-runde på hver vår R1:)

Last edited by a moderator:
Takk for det DQ! Vi er en gjeng som forsøker å bygge opp et STCC-team rundt Norvald Haaland, og pga det blir det endel kjøring i Sverige på oss andre også:yoparty Kanskje vi møtes i en SO-runde på hver vår R1:)

Kul med Norvald i Pro Superbike! :tummenupp
Hoppas ni får ihop det!

/Benny

Last edited by a moderator:
Ja riktigt roligt med Norvald! Hoppas ni får ihop nått bra!

har jag förstått det rätt att man behöver en PC3/Cordona eller en kitbox för att kunna använda en QS?

Fezt - passar dina grejer på en 05a och vad kostar det?

// BJ

har jag förstått det rätt att man behöver en PC3/Cordona eller en kitbox för att kunna använda en QS?
Nja, Cordona har en QS och killbox som man kan köpa och montera oavsett om man har en PC3 eller inte.

Har man en PC3 så kan man antingen använda PCs egen QS eller Cordonas QS. Håkan körde med Cordonas QS kopplad till sin PC3 i år och jag körde med Cordonas QS kopplad till Cordonas Killbox.

Nja, Cordona har en QS och killbox som man kan köpa och montera oavsett om man har en PC3 eller inte.

Har man en PC3 så kan man antingen använda PCs egen QS eller Cordonas QS. Håkan körde med Cordonas QS kopplad till sin PC3 i år och jag körde med Cordonas QS kopplad till Cordonas Killbox.

Ah, solklart. Tack for det :) En sista då - är en PC3 modellspecifik eller passar samma till alla hojar? Och om man har PC3 behöver man inte en killbox?

Ah, solklart. Tack for det :) En sista då - är en PC3 modellspecifik eller passar samma till alla hojar? Och om man har PC3 behöver man inte en killbox?
Jag tror att PC3 är modellspecifik eftersom man måste välja märke, modell, årsmodell på deras sajt.

Har du en PC3 behövs ingen killbox, då agerar PC3:an killbox och bryter strömmen.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...