Nära ögat att det small...

Du är 21 år enligt din profil, då kan du ha kört tung hoj i 3 år, at best. JAg tog mitt kort för 22 år sedan. Jag tror att de flesta som kört hoj lika länge som jag håller med om att det är betydligt bättre för de yngre hojåkarnas överlevnad om man trumfar in i dom att man inte ska lägga sitt liv i andras händer genom att närma sig obevakade korsningar och påfarter för fort, även om man är på huvudled. Det kan säkert vara bra att även låta tex SMC driva frågan om att bilisterna ska skaffa sig bättre uppmärksamhet gentemot motorcyklister. Men om man vill spara liv bland oss här på sporthoj så tycker jag att man ska inse att man gör det bäst genom att propagera för att man ska köra så att man maximerar bilistens chanser att undvika missförstånd.

Ett exempel: Det är ju olagligt att råka knuffa ned folk från perrongen på spåren när tåget passerar också, ändå händer det flera ggr per år att folk dör på det viset. Därför lär ju föräldrar sina barn att inte står nära kanten, att se till att ha marginalen på sin sida om man skulle bli knuffad.

Jag tror att alla vi äldre som varit med på några hojbegravningar skriver såna här inlägg för att få ned olyckorna, inte för att vässa och skriva yngre på näsan.

Sedan vet jag hur djefla arg man blir när ngn kört ut framför en.

Word :tummenupp

Kan du inte bedömma hur snabbt ett fordon närmar sig ska du inte vistas i trafiken :ajjabajja

Bedöma andra fordons fart är sjukt svårt. I synnerhet om fordonet som möter dej på något vis kommer tätt inpå dej från ett krön/backe/svacka, etc. Hur mycket tid för uppfattning, uppskattning och reaktion har man då?

Tror inte den här filmsnutten hade hamnat här om farten varit laglig. Hade inte blivit så stor dramatik. Bilisten kanske t.om hunnit uppfatta honom och stannat i korsningen.

Är verkligen inne på Jörgens spår, slå av vid korsningar där det kommer mötande trafik eller där sikten är skymd. Vem vet, plötsligt sitter man där som en märla och i bästa fall får man begrunda hur det hela gick till...

Last edited:
Nära ögat som F-n! Hade du kört bara lite lite fortare, hade säkert en kollision varit oundviklig eller ikullkörning varit kalla fakta.

Denna film skulle ses som ett skolexempel på en nära olycka som kan undvikas ännu lättare genom att ha självbevarelsedrift och slå av ytterligare på rullen på lämpliga ställen som ex korsande vägar, denna film är nog även ett skolexempel på hur många olyckor gått till, enda skillnaden de kanske höll några km högre fart.

Skönt att du kom undan med blotta förskräckelsen:tummenupp

Last edited:
Kan hända även om man inte kör för fort. Kom härom morgonen på väg till jobbet. Kör på huvudled. I en korsning kommer en lastbil från vänster, den stannar inte utan kör ut 10 meter framför mig. Jag trodde att en 740 syns?:confused: Körde fort? Nja det var begränsat till 30 där och jag körde inte fortare. Nu gick det bra chaffisen uppfattade att jag kom när jag hängde mig på signalen och girade framför fronten på honom. Han fick kärringstopp.:D
Sensmoral? Ta't lungt i korsningar och lita inte på att du syns vad du än sitter på/i.

Kan hända även om man inte kör för fort....

Självklart kan det hända ändå, i synnerhet på MC. Men man kommer liksom inte ifrån matten/fysiken. Halverar man farten ner i laglig nivå, (eller gud förbjude under laglig nivå) inför en korsning/möte/påfart har man betydligt större marginaler. Mer tid att tänka/reagera/handla/bromsa, och om olyckan ändå är ett faktum, marginalerna att klara sej med livet i behåll...

spelar väl ingen roll vems fel det e... du på hojen kommer ju bli allvarligt skadad eller dö... medans han i bilen blir på sin höjd lindrigt skadad...

känns ju inte så värt när du sitter i din rullstol och dreglar ur dig orden: det var iallafall inte mitt fel!!

kör lugnt .. fast det e kul som fan att gasa...

Nära ögat som F-n! Hade du kört bara lite lite fortare, hade säkert en kollision varit oundviklig eller ikullkörning varit kalla fakta.

Denna film skulle ses som ett skolexempel på en nära olycka som kan undvikas ännu lättare genom att ha självbevarelsedrift och slå av ytterligare på rullen på lämpliga ställen som ex korsande vägar, denna film är nog även ett skolexempel på hur många olyckor gått till, enda skillnaden de kanske höll några km högre fart.

Skönt att du kom undan med blotta förskräckelsen:tummenupp

Du tog orden från min mun - se detta som ett skolexempel på hur man som mc-förare skall agera och bete sig samt hur sårbar man är i trafiken - med eller utan ansvar, självbevarelsedrift eller uppmärksamhet. Man är oerhört sårbar i vanliga fall när hastigheter hålls men ligger desto mer pyrt till när de överskrids och då ligger ansvaret mer hos mc-föraren. Dessutom är jag nog inte ensam om att påstå att sånt här har hänt tidigare, när laglig hastighet har hållts, både med bil och mc. Att det var en övningskörare som körde bilen gör ju inte saken lättare, varken för mig eller honom/henne.

Den Gröna skylten bak på bilen ger i mina ögon "föraren rätt att göra fel"
Det är ju just det den där gröna skylten varslar om.
Kan vara någon som är ute på sin första övningskörning i bil. Hur tror NI den personen uppfattade situationen?

Självklart kan det hända ändå, i synnerhet på MC. Men man kommer liksom inte ifrån matten/fysiken. Halverar man farten ner i laglig nivå, (eller gud förbjude under laglig nivå) inför en korsning/möte/påfart har man betydligt större marginaler. Mer tid att tänka/reagera/handla/bromsa, och om olyckan ändå är ett faktum, marginalerna att klara sej med livet i behåll...

Jo. Jag körde bara i 30 och hann väja undan trots kort avstånd. Hade jag kört 50 hade det smällt. Samma sak på MC:n jag saktar ned inför korsningar där det står bilar. Bara utifall........

jaaa gaslada typer ja inkluderad....kör man fort sooooom fan så får man väl regera fort som faaaan.....dont whyn bitch...skyll de själv

Så gott som alla här har väl varit i liknande situationer, vissa när man kört alldeles för fort och vissa när man kört lite mindre för fort. Nästan alltid går det bra och jag brukar tänka: Konstigt att det inte händer mer olyckor än vad det verkligen gör.

En viktig sak är att man tar lärdom och det är väl anledningen till att dom som kört några år vet att korsningar är farliga. Och det är jävligt lätt att garva åt lite äldre "långsamma" förare som försöker dela med sig av sina erfarenheter.

Man får sig en tankeställare när man hälsat på sin bästa polare på sjukan i flera veckors tid, som var nära att stryka med i en korsningsolycka.
Det är jävligt lätt att tänka: Skitsamma om jag kör ihjäl mig bara jag får ha kul innan jag dör.
Men det är inte lika lätt att tänka sig att nån man tycker om dör på det sättet.

Tänk på att det finns folk som håller av er också.

Siktsträckan var så lång, så i detta fall bara SKA bilisten se att det kommer en hoj farande. Det enda som krävs av bilisten är skaplig syn och lite intresse för vad som händer på vägen han/hon ska ut på.
Men jag är in förvånad...

Kan du inte bedömma hur snabbt ett fordon närmar sig ska du inte vistas i trafiken :ajjabajja

Tror du dig kunna bedömma hur fort ett fordon närmar sig och åka ut "för att jag hinnner" ?
Du kommer bli förvånad när du blir överkörd av en fet merca som smyger sig på dig i 120 på en 50 väg.
Jag lovar.

Ingen är perfekt inte ens du...

blåst i huvet eller??
IQ Tampong

Eyyyy
Det är inget fel på tamponger!

Last edited:
Hade det smällt, så hade det ändå varit ditt fel. Det såg inte ut att gå så mycket långsammare än 150. Pucko.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back