Nära ögat att det small...

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt
Skulle testa kamera och fäste på hojen, så jag och en polare var ute och körde. Plötsligt på en raksträcka körde en bil ut framför mig. Såg att den stod vid korsningen och jag var beredd på att saker och ting kunde hända så jag hann väja undan innan jag blev ett med bagageluckan. Hann se att det stod övningskörning bak på bilen.

Kör försiktigt där ute! :tummenupp

[YOUTUBE-ID]L2sLdvPm3Q0#[/YOUTUBE-ID]

Last edited:
Konstigt att bilen inte ser dig när du kommer för fort.

gott o köra fort men då får man räkna me sånt som händer där tyvärr....inte så jävla lätt o bedöma hastighet

Det kan ju av mig förstås uppfattas som att det går fortare än det gör, men om det går så fort i förhållande till hastighetsbegränsning som jag tycker att det verkar på den där filmen så är det delat ansvar på sånt där. Jag tippar alltid av på gasen ned till minst laglig fart vid pasage av påfarter på 90-vägar och nedåt om jag inte helt säkert ser att utfarten är fri från fordon som kan köra ut. Att köra på annat sätt leder till sånt där, förr eller senare. Sånt där har jag sett så många gånger förut. Jag har haft hojar bakom mig, jag har släppt av vid en anslutande skogsväg, yngre bakom mig tycker att gubben är gaggig och kör om, sedan har det smällt eller hållt på att smälla framför mig.

jag tror det är musiken som får det att verka gå så fort ;)

varit med om ganska exakt samma sak, förutom att den gamla gubben svängde ut från höger (och när jag passerade hans bakända med 5 cm så stirrade fanskapet fortfarande BARA åt sitt höger...) :mad:

*edit* jag övningskörde och låg i ärliga 90-95 km/h på 90-sträcka (och funderade på om jag skulle krascha in i bakdörren eller bakom hans bakdäck...)

Å fyyyyy djävulen vad snuskigt. En bov i dramat skulle kunna att den lilla dammsugaren till moped passerade korsningen precis innan, och därmed har förarens kontrolltorn snabbt tolkat nästa tvåhjuling som ett liknande fordon.

/perris

Typiskt tankkamerachaufför som gasar mer än vad som är lämpligt bara för att göra bra film. Inte konstigt att det finns så mycket filmade krasher.

Tror nästan tank-/hjälm-kameror är farligare än fulla chaufförer

Typiskt snorungar att skylla situationen på bilisten när man själv kör för fort....

Jo fast detta händer även dom som kör lagligt och när jag kört bil lagligt att en del tittar inte så noga dom bara slänger sig ut på vägen tyvär.. Jag hoppas att du inte menar att jag är en snorunge!

Typiskt tankkamerachaufför som gasar mer än vad som är lämpligt bara för att göra bra film. Inte konstigt att det finns så mycket filmade krasher.

Tror nästan tank-/hjälm-kameror är farligare än fulla chaufförer

Det var liksom inte meningen att göra nån sorts ghostriderfilm, ville bara testa min digitalkamera på styret, inte på tanken. Som du ser skakar kameran rejält innan själva tillbudet vilket jag märkte och var rädd för att den skulle ramla i backen, så nån längre sträcka i den hastigheten hade det aldrig blivit.

Jo fast detta händer även dom som kör lagligt och när jag kört bil lagligt att en del tittar inte så noga dom bara slänger sig ut på vägen tyvär.. Jag hoppas att du inte menar att jag är en snorunge!

Nej, jag menar att man ska fundera lite innan man slänger ur sej så dumma påstående som att det alltid är bilistens fel. Om man som i filmen kör betydligt över fartgränsen ska man öht inte vänta sej annat än att bilister kör ut framför, helt enkelt för att bilisten inte har en aning om hur fort motorcykeln kör. Man förutsätter som bilförare att fordonet som närmar sej kör i närheten av laglig hastighet, det är det som ställer till situationer som denna.

Nej, jag menar att man ska fundera lite innan man slänger ur sej så dumma påstående som att det alltid är bilistens fel. Om man som i filmen kör betydligt över fartgränsen ska man öht inte vänta sej annat än att bilister kör ut framför, helt enkelt för att bilisten inte har en aning om hur fort motorcykeln kör. Man förutsätter som bilförare att fordonet som närmar sej kör i närheten av laglig hastighet, det är det som ställer till situationer som denna.
Precis det kan vara motorcyklisten och bilen som gör fel i trafiken!

Men lol, det gick inte liiite för fort där då!? Hade du smällt hade det nog fan varit ditt eget fel. Som någon sa, vid korsningar måste man tagga ner lite.

Kan du inte bedömma hur snabbt ett fordon närmar sig ska du inte vistas i trafiken :ajjabajja

Du är 21 år enligt din profil, då kan du ha kört tung hoj i 3 år, at best. JAg tog mitt kort för 22 år sedan. Jag tror att de flesta som kört hoj lika länge som jag håller med om att det är betydligt bättre för de yngre hojåkarnas överlevnad om man trumfar in i dom att man inte ska lägga sitt liv i andras händer genom att närma sig obevakade korsningar och påfarter för fort, även om man är på huvudled. Det kan säkert vara bra att även låta tex SMC driva frågan om att bilisterna ska skaffa sig bättre uppmärksamhet gentemot motorcyklister. Men om man vill spara liv bland oss här på sporthoj så tycker jag att man ska inse att man gör det bäst genom att propagera för att man ska köra så att man maximerar bilistens chanser att undvika missförstånd.

Ett exempel: Det är ju olagligt att råka knuffa ned folk från perrongen på spåren när tåget passerar också, ändå händer det flera ggr per år att folk dör på det viset. Därför lär ju föräldrar sina barn att inte står nära kanten, att se till att ha marginalen på sin sida om man skulle bli knuffad.

Jag tror att alla vi äldre som varit med på några hojbegravningar skriver såna här inlägg för att få ned olyckorna, inte för att vässa och skriva yngre på näsan.

Sedan vet jag hur djefla arg man blir när ngn kört ut framför en.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back