Nära ögat att det small...

Frågan är hur man själv gör. Jag försöker alltid påmina mig om att släppa av vid utfarter... och tror jag gör det också (kör som en kärring nu förtiden ändå efter en allvarlig mc crash).

Däremot så ser jag en bil som stannar i en korsning och inte gör ansatts till att köra ut, känner man ju sig säkrare och anser sig inte ha någon anledning att släppa av ännu mer på rullen. Filmen med dess dåliga kvalité och låga vinkel ger en föreställning av dålig sikt. Vore ju mer omdömeslöst om maestro här kört börbi korsningen med dålig sikt och utfart, men hur såg det ut från hans mer upphöjda perspektiv och klara sikt, kanske kändes mer säkert då?

Inge snack om att det gick för fort och att det är situationer som dessa som är dilemmat för sporthojar och deras rykte, men tycker rent allmänt av film kan vara ganska missvissande. Kollar man in andra filmer på nätet så kan det se ut att gå som fan när det i själva verket går långsammare och tvärtom i andra.

Frågan är hur man själv gör. Jag försöker alltid påmina mig om att släppa av vid utfarter... och tror jag gör det också (kör som en kärring nu förtiden ändå efter en allvarlig mc crash).

Däremot så ser jag en bil som stannar i en korsning och inte gör ansatts till att köra ut, känner man ju sig säkrare och anser sig inte ha någon anledning att släppa av ännu mer på rullen....

Jag har kommit ungefär lika långt som du vad gäller det där att släppa av vid påfarter osv. I det stadiet jag befinner mig i nu 22 efter mitt tunga hojkort så har jag faktiskt likadana tankar som du har som vid påfartsituationer. Dvs de bilar som jag tycker är farligast för mig nu, är de som stannat vid en stopplikt och ger ett intryck av att de sett mig. Om det visar sig att mina intryck är fel, och bilägaren kliver av kopplingen när jag har 20 meter kvar är jag chanslös. Så de bilar som jag passar mig mest för nuförtiden är de vars beteende appellerer till min hjärna att avskriva dom uppmärkamheten och rikta blicken framåt igen.

En bil som däremot ger ett alla tecken på att det är osäkert på om föraren sett mig, som är på rull framemot huvudleden där jag kommer, är mycket lättare att prediktera den fortsatta utvecklingen på. Mycket lättare att bestämma en väjningsplan för om den inte visar sig stanna. En bil däremot står still, men står i begrepp att köra ut är mycket lömskare att veta var man har tycker jag. Så tänkte jag inte när jag var 18.

Man kan vända på det med ett hypotetiskt exempel: skulle jag vara mördare och sitta i en bil med uppsåt att pricka en hoj som kör förbi på en huvudled, så skulle jag välja att stå still vid påfarten och vänta förtroendeingivande. Tills det var så nära att hojen inte hade en chans.

/J

Last edited:
spelar väl ingen roll vems fel det e... du på hojen kommer ju bli allvarligt skadad eller dö... medans han i bilen blir på sin höjd lindrigt skadad...

känns ju inte så värt när du sitter i din rullstol och dreglar ur dig orden: det var iallafall inte mitt fel!!

kör lugnt .. fast det e kul som fan att gasa...
Få en hoj i sidan som håller väldigt hög hastighet är nog inte skönt för en billist heller. Sen att i det här fallet en stackars övningskörare hade fått leva med ett ev dödsfall på sin lista.

Man kan inte räkna med att vanliga bilister ska uppfatta en hoj som håller 200+, så som tidigare sagt i tråden va vaksam och tänk att alla bilister är blinda.

Kör man som en idiot är man en idiot och får tåla leken.

Last edited:
Det kanske kan vara kontroversiellt att påstå.. - men, jag tror att somliga förare oftast klarar sig ur sådana situationer.

Då menar jag, INNAN de uppstår.

Jag ser det som att man själv skapar situationerna. Bilar, cyklister mm på vägen finns redan där. Och vad man själv gör eller inte gör, skapar situationer. Ponera att du ser en bild av sim city på datorn, bilar mm är i rörelse, rörelsen finns alltid där.... "stoppa in dig själv" på skärmen med en sporthoj. Så att du ser allt ovanifrån.

Sen kopplar du ihop det med vad du ser genom ditt visir på en raksträcka.

Vissa antar att bilar som ska ut på "din" huvudled alt. ser dig, eller "ska" lämna dig företräde. Vissa antar samma sak men släpper på gasen... Där kan olyckan vara framme vilket som, man dör i 200 likväl 150 eller 100. Vissa intar kanske tom beredskap på att stanna... En del, som kanske är lite mer riskmedvetna (men ändå kör fort..) släpper gasen i såpass god tid, att bilen från sidan ska kunna åka ut, och att du ska hinna få ned farten å lägga dig bakom... Det är ännu ett steg upp i riskmedvetandet. Att man antar att varje bil kommer sticka ut framför -så anpassar man hastigheten efter det.

Vill man undvika olyckor helt och hållet som dessa (där många dör varje år..) oavsett vems rätt det är att lämna företräde eller ej (!)

Så gasar man bara helvete där man vet att det inte finns vägar som ansluter, eller en anslutande väg (som för den andre ser ut som ett t-kors) Man behöver bara sticka ut på en vanlig onsdagskörning för att konstatera allt detta.

Det bara är så, alla har olika riskmedvetande. Alla är genetiskt lagda på att vara duktiga på olika saker.

Varje kväll/natt, när jag kommer hem efter en hojtur.. Sätter mig i soffan med en kall öl - så kommer jag på egna brister. Ibland såpass mkt att jag inte kan sova, det tar tom tid att bearbeta in detta i skallen så jag inte gör samma impulsiva fel igen.

Tror det handlar mer om psykologi,.. än "oj jävlar fan, idiot billist".

Tror inte aktiv och "gasa-helvetes"-körning med mc måste vara riskfyllt alls. Jag tjatar på en del gamla polare "fan ska du inte skaffa hoj, kom igen nu" - för att sedan få svaret, "nej men jag vet att jag skulle dö, jag kan inte hålla igen"... Det tycker jag ändå är mer starkt än töntigt. Såhär ca 20 år efter att man hängde med tuffa killar som cyklade runt med bmx - så kunde man se riskmedvetande redan där, en del cyklade fort, men höll sig på cykelbanan.. Men vissa skulle alltid envisas med att dra ut på bilvägen för att "styla".

Bara ett par funderingar :rolleyes:

Och jag har sagt det förr.. Att man från vägverkets sida borde införa något slags psykologtest för att ta reda på människors olika revir, inställning mm som man såååå lätt kan fejka på en uppkörning. Vem kan inte lyckas med att köra lagligt 30 min? Vägverket borde vilja ta reda på hur mc-åkaren ifråga kommer betee sig med eget mc-kort efter uppkörningen. Det kanske kostar en slant, men hur mkt pengar skulle man inte spara på att få ned dödsolyckorna..?

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back