Mjukvaruproblem för Rossi i Valencia

Jag förstår inte vad det är som är så hemskt med att mjukvaran fallerar? Vad är det med datorer som gör att det är värre när en felfunktion där stoppar racet? På vilket sätt hade det varit mer acceptabelt med en punkis?
För att det är lättare att förstå?
Och den här missledda säkerhetsdiskussionen...
Varför inte ta bort mjukvaran ur alla pacemakers och respiratorer och skit överallt, tänk om nån skulle dö av en bugg! :dummer

Jag förstår inte vad det är som är så hemskt med att mjukvaran fallerar? Vad är det med datorer som gör att det är värre när en felfunktion där stoppar racet? På vilket sätt hade det varit mer acceptabelt med en punkis?
För att det är lättare att förstå?
Och den här missledda säkerhetsdiskussionen...
Varför inte ta bort mjukvaran ur alla pacemakers och respiratorer och skit överallt, tänk om nån skulle dö av en bugg! :dummer

Det vi menar är att tekniken börjar nu ta över så mycket i MotoGP
att förare utan i stort sett någon erfarenhet är mycket nära de
bästa i världen (Michael Schumacher var endast 5 sekunder långsammare
än Pedrosas varvrekord) och då har det gått lite väl långt. Det vi vill
är att det skall vara förarens skicklighet som ligger till stor grund för
resultatlistan...Det skall ju inte bli som i Formel 1 där man undrar ibland
om det inte är programmerare som kör bilen från depån....

jamen elektroniken är framtiden inget bromsar den utvecklingen tror ja. det går fortare mm. sen att det blir nå fel är riktigt skamligt av de som byggt saker som inte är 100% funktionellt. barnsjukdomar o vad ja märkt under de åren rossi kört yamaha den har haft flest såna nitar. antingen programerarna eller dom på fabriken gör misstag de borde få sparken direkt. Påminner om nåt prob hos microsoft=kontorsråttor bakom spakarna.

Hans "luck has ran out" äntligan.....Det var hans val till byta till Yamaha och det gick bra men reality has set in. His head is bigger than his body. Ducati will not pay hans lön. Go drive wrc......please!!!!

Ni som är kodnerdar kanske får ut något av detta datablad som Magneti Marelli ger ut. Detta är köpevarianten av sprutet bla Ducati kör med.

interessant läsning :tummenupp sånna där grejer som är riktigt interessant! vart kan man få reda på mer om såntdär osv? googlat nåra dagar utan vidare resultat :rolleyes: önskar man var änn mer insatt i såndär teknik

Hans "luck has ran out" äntligan.....Det var hans val till byta till Yamaha och det gick bra men reality has set in. His head is bigger than his body. Ducati will not pay hans lön. Go drive wrc......please!!!!
Vad är det för fel med svenska? :va

interessant läsning :tummenupp sånna där grejer som är riktigt interessant! vart kan man få reda på mer om såntdär osv? googlat nåra dagar utan vidare resultat :rolleyes: önskar man var änn mer insatt i såndär teknik

Tyvärr finns där väldigt lite tillgänglig information när det kommer till de elektroniska hjälpmedeln men om man är intresserad av elektronik så är http://www.2d-kit-system.com/English/home.html rätt intressant. 2D är leverantör av dataloggningen till i princip alla MotoGP team.

Jag håller helt med dig, det är riktigt tungt om folk ska dö på grund av datorer i hojarna, men man måste säga att de killar som programmerar dessa grejer måste vara grymt vassa.
Det är de säkert, men så länge har jag jobbat inom mjukvaruindustrin att jag lärt mig att det existerar ingen i buggfri programvara. Att utveckla programvara som ens kommer i närheten är dessutom otroligt dyrt och tidskrävande, och de har säkert inte alls bråttom att få ut nya versioner... :rolleyes:

Riktigt vassa utvecklare är förstås en förutsättning för att komma nära. Du kan aldrig kompensera helt för medelmåttiga sådana med enbart mer testning, för när man rättar saker för man in nya fel, men även med stjärnor blir det fel ibland. Därav KISS (Keep it simple, stupid), färre ställen det kan gå fel i åtminstone.

Det är ju motorcykelracing det handlar om. Risken att dö eller skadas allvarligt kommer alltid att finnas, tyvärr.

bla bla bla bla det skall ju inte bli som i Formel 1 där man undrar ibland om det inte är programmerare som kör bilen från depån....
Tanken har inte slagit dig att Ferrari mfl är idioter som betalar tex Kimi flera hundra miljoner per år för att faktiskt köra bilarna? Med ditt och andras resonemang går det ju att sätta en apa bakom ratten/styret och prestera topptider.

Skillnaden mellan amatör och proffs har minskat inom de flesta moderna motorsporter men det är fortfarande bara ett fåtal i världen som kan köra en MotoGP-hoj/F1 bil riktigt riktigt fort.

Vet inte hur man tog Schumachers tider men så fort någon kändis testar en MotoGP-hoj eller F1 bil är jag lite skeptisk till tiderna, allt är ju bara ett PR-jippo och de vill ha så mycket uppmärksamhet som möjligt.

Vad är det för fel med svenska? :va

Om man inte kan hantera engelska så borde det inte vara något fel!

Vet inte hur man tog Schumachers tider men så fort någon kändis testar en MotoGP-hoj eller F1 bil är jag lite skeptisk till tiderna, allt är ju bara ett PR-jippo och de vill ha så mycket uppmärksamhet som möjligt.

Då är vi två!

Last edited:
Tyvärr finns där väldigt lite tillgänglig information när det kommer till de elektroniska hjälpmedeln men om man är intresserad av elektronik så är http://www.2d-kit-system.com/English/home.html rätt intressant. 2D är leverantör av dataloggningen till i princip alla MotoGP team.

:tummenupp

kanske dum fråga, inte nå insatt i detta så fruktansvärt. men är det någon inom svensk rr som kör med sånnhär utrustning? :gnissla kan man göra egna mätinstrumet och koppla in till dessa ecu/loggingsenheter?

:tummenupp

kanske dum fråga, inte nå insatt i detta så fruktansvärt. men är det någon inom svensk rr som kör med sånnhär utrustning? :gnissla kan man göra egna mätinstrumet och koppla in till dessa ecu/loggingsenheter?

Just detta har Axxexs bättre koll på vem som kör med vad.....

2D är relativt sällsynt då det är riktigt dyrt, detta i kombination med att man i ProSBK i sverige (där budgeten är som störst) har begränsat loggning gör systemet ovanligt. Dataloggning i olika former med motor/fjädrings paramerar används dock av en deal team bla i GP250.

Det går med rimliga medel att "hemmatillverka" en datalogger av hygglig klass, det finns loggers för industribruk och sensorerna i sig går att få tag på till rimliga pengar från industrilevrantörer. Finns en del folk här på SH som exprimenterat lite med det men då jag inte är elektroniknerd har jag själv dålig koll.

Då är vi två!

Ja jag är också mycket tveksam till Schumis tider, speciellt efter att jag sett filmen när han kör.

5 sekunder efter Pedrosa skulle innabära ungefär 2.03 på Brno. Vi som kört på Brno vet hur helt sjukt jävla snabbt det är. Backlund körde 2.08 med sin Superbike och han anses vara av internationell klass. Backlund på topp med grejer som är rätt inställda kanske kan åka 2.05. Skulle Schumi då vara snabbare än honom? Att han sitter på en MotoGP-hoj har inte SÅ stor betydelse...

Just detta har Axxexs bättre koll på vem som kör med vad.....

2D är relativt sällsynt då det är riktigt dyrt, detta i kombination med att man i ProSBK i sverige (där budgeten är som störst) har begränsat loggning gör systemet ovanligt. Dataloggning i olika former med motor/fjädrings paramerar används dock av en deal team bla i GP250.

Det går med rimliga medel att "hemmatillverka" en datalogger av hygglig klass, det finns loggers för industribruk och sensorerna i sig går att få tag på till rimliga pengar från industrilevrantörer. Finns en del folk här på SH som exprimenterat lite med det men då jag inte är elektroniknerd har jag själv dålig koll.

okej, har försökt hittat lite information om programmering av microcontrollers osv ett bra tag o skulle va roligt att göra nått liknande som detta fast hemmabygge som nå projekt (troligtvis med snuskig skillnad i kvalitet) men helt klart en rolig grej :rolleyes: sen skulle det nog gå rätt bra att göra eget analysprogram osv.

Men kommer nog gräva lite djupare i hur saker o ting fungerar runt detta ett tag, roligt med lite nya grejer o hur de fungerar/ser ut inne i apparaterna också :) se vad man kommer fram till

okej, har försökt hittat lite information om programmering av microcontrollers osv ett bra tag o skulle va roligt att göra nått liknande som detta fast hemmabygge som nå projekt (troligtvis med snuskig skillnad i kvalitet) men helt klart en rolig grej :rolleyes: sen skulle det nog gå rätt bra att göra eget analysprogram osv.

Jag har faktiskt också tänkt tanken, just att logga diverse data med en mikrocontroller. Har man tid och ork är det inga större svårigheter att bygga nåt som loggar en massa grejer, och speciellt dyrt behöver det inte bli heller. :)

kanske dum fråga, inte nå insatt i detta så fruktansvärt. men är det någon inom svensk rr som kör med sånnhär utrustning?
Petjo hade det på sin hoj i år (Honda CBR1000RR).

Någon som vet om ProSuperbike kör under samma reglement som Nordic Superbike?
Enligt reglementet för Nordic Superbike är nämligen allt annat än originalsensorer för telemetri förbjudet. Fjädringssensorer (även eventuella original) är förbjudet.

Ja jag är också mycket tveksam till Schumis tider...
Axxexs postade, i tråden för vintertesterna, tiderna som diverse journalister satte på Ducatis GP7. Att Schumi skulle köra ifrån Mamola på en Ducati eller vara 6 sekunder snabbare än Criville låter lite för bra för att vara sant.

Randy Mamola, 1:38.714
Kenny Noyes, 1:39.604
Wayne Gardner, 1:42.811
Alex Criville, 1:43.245
Steve Atlas, 1:43.378
Michael Neeves, 1:48.138
Didier de Radrigues, 1:48.526
Steve Parrish, 1:48.899
Roland Brown, 1:49.598
Alex Gobert, 1:51.008
Dario Marchetti, 1:51.546
Sir Allan Cathcart, 1:53.686

Last edited:
Petjo hade det på sin hoj i år (Honda CBR1000RR).
..

Tror dock inte att Petjo hade 2D. Fjädringsensorer var inte därfrån iaf och tror inte att en sån som han hade kört med nått annat inkopplat till ett 2D. Tror han använt HRC:s datalogger. Samma som tex 50% av 2-taktarna som kör Honda och en del Yamaha racers använder.

Cralle och Lindström hade 2D på sina Supersport. Nordgren har 2st liggande som vi inte kommit igång med att använda. Har kört med en AIM logger och HRC dock. Sturla har ett 2D på den hojen han nu köpte i veckan, som jag tror va med alla sensorer. Dvs trycksensor för luftburk, bromspump osv.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...