Mjukvaruproblem för Rossi i Valencia

andjim

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
KTM ?
Anledning till Rossis problem i Valencia lär ha varit mjukvaruproblem.
Hmm...Gör ju racingen lite mera spännande när förarna måste lita
till alla programmerare...och de är ju 100% eller...:)

Fiat Yamaha team boss Davide Brivio:
“It is still under investigation. It looks like the problem is more on the electronics system, particularly the software.
“There was no mechanical part broken but something happened in our software. When Valentino arrived at the first corner something locked and this was due to the electronics.
“Something happened with the software, or let’s say something happened and the software wasn’t prepared to accept. They are investigating in Japan, checking the software and updating it to avoid this problem in the future.
“From the bike it was difficult for Valentino to judge whether it was mechanical or electronic. When you are at that speed you also need to be wary about something serious.”

The Italian will be back on track later this month a three-day test session in Jerez. He will use Bridgestone tyres for the first time in Spain.

Jag får också mjukvaruproblem... Blir trött som fan i benen om jag springer långt! Så jag vet hur jobbigt det är...

Fan va trist det börjar bli med all teknik. Jag känner mig som en grinig, bakåtsträvande gubbe men surt om hojen loggar in på 6teens.com när man ska peta ner till 2:an efter star och målrakan.

Kanske de räknar däcken som mjukvara? I alla fall de mjukare blandningarna? :)

Fan va trist det börjar bli med all teknik. Jag känner mig som en grinig, bakåtsträvande gubbe men surt om hojen loggar in på 6teens.com när man ska peta ner till 2:an efter star och målrakan.
Jag håller med! Jag är iofs tekniknörd ut i fingerspetsarna, men det finns gränser. Jag fick boota om ett skrivbord för några år sen, det kändes lite fel :huvet
Undrar vilken grad av mjukvara dom har, om det är simplare plc eller nån pc-liknande burk med mer högnivåprogram på? :va

Jag läste precis på MotoGP.com att Stoner förbättrade sin bästa tid med flera tiondelar redan på andra varvet, när han testade 8/11:

"We just changed a little in the engine management system"

Som Barros sa, Ducatis elektronik är den bästa.

J
Undrar vilken grad av mjukvara dom har, om det är simplare plc eller nån pc-liknande burk med mer högnivåprogram på? :va

Tror inte att det är nån enklare PLC som bara har basfunktioner med on/off-funktioner. Ramper och annat kan man ju kalla på via en PLC, men eftersom allt ska ske i realtid så kan man inte kludda för mycket med subrutiner .. se bara på pyttemjuk, det största hindret för snabba datorer ....
Kanske sköter varje system sig självt utan att behöva rådgöra i alla frågor med huvud-CPU:n? Programmeras det i högnivåspråk så lär det behövas kompilering för att det ska bli snabbt nog tror jag.
Är det nån som vet hur systemen fungerar?

Appropå sånt ... om Schumacher kunde köra så fort på Valencia; hur fort skulle en nationellt välrenomerad roadracingförare kunna köra? Och hur fort skulle Schumi köra på en hoj utan elektronikhjälp? Vore intressant att se ...

Kanske sköter varje system sig självt utan att behöva rådgöra i alla frågor med huvud-CPU:n? Programmeras det i högnivåspråk så lär det behövas kompilering för att det ska bli snabbt nog tror jag.
Är det nån som vet hur systemen fungerar?

Svårt att veta hur det är gjort i detalj, men jag skulle gissa på att det inte är helt olikt elsystemet i en modern bil. Man har ett antal ECU:er för olika saker, som kommunicerar genom något nätverksprotokoll. Varje ECU är uppbyggd kring en vanlig microcontroller som kör någon typ av realtids-operativsystem. Programmen är troligen skrivna i C-kod eller liknande och sedan kompilerade till maskinkod som passar den aktuella processortypen.

Jag har inte svårt att se hur en miss av en programmerare (och troligen även en testare eftersom programmet blev utsläppt på banan i det skicket) kan tvinga Rossi att bryta racet. Någon signal kanske antog ett värde som ingen hade tänkt på att den kunde och detta kanske inte hanterades alls utan programmet hamnade i någon evighetsloop.

Ni som är kodnerdar kanske får ut något av detta datablad som Magneti Marelli ger ut. Detta är köpevarianten av sprutet bla Ducati kör med.

Tror inte att det är nån enklare PLC som bara har basfunktioner med on/off-funktioner. Ramper och annat kan man ju kalla på via en PLC, men eftersom allt ska ske i realtid så kan man inte kludda för mycket med subrutiner .. se bara på pyttemjuk, det största hindret för snabba datorer ....

Tror du har rätt gamle gosse.
Det är iaf ungefär så vi bygger våra realtidssystem.
Dvs subprocesser sköter sig själva med egna rutiner, ofta utan att kalla på mammas uppmärksamhet förrän de kissat på sig.

Viss samverkan mellan system sker givetvis, såsom säkerhetsrutiner t.ex men de ligger med som ett overlay i alla processer, och allt signifikant som ovillkorligen måste åtgärdas broadcastas på ett gigabit-LAN för åtgärder av andra system som kan agera fallback.

Den såsige operatören informeras förståss, men långt innan denne ens hajat nåt har ju systemet redan både diagnosticerat sig själv, gjort avsnörande förband och fortsatt sin uppgift som en god soldat.

Lite underligt om inte Yamma skulle ha liknande redundans.
Dvs ett enskilt galet värde TILLÅTS inte fucka upp allt.

Då måste jag vara en kodnerd. :kär

:D :tummenupp
Kanske dax att jobba för oss?

Last edited:
Nej, det är sannerligen inte någon enklare PLC. Enligt databladet så sitter det ju en processor, en DSP och två FPGAer. En FPGA är programmerbar hårdvara för er som inte vet. Visserligen var de FPGAerna tämligen små, men det finns beräkningskapacitet där.
Ni som tycker att det blir för mycket elektronik vill tydligen inte att motorerna ska förbättras. Tillverkarna vill ju hela tiden ha ut mer effekt och då måste de peta in elektronik. Självklart blir det fel ibland i elektroniken på samma sätt som det blir fel i mekaniken ibland. Synd bara att det händer under race.

En FPGA är programmerbar hårdvara
Det finns dock programerbar PLC också.

Jag har ingen aning om vad det sitter för elektronik men helt teoretiskt skulle man kunna använda programmerbara PLCer också. Saab killen verkar ha koll :)

Det verkar ju ha svängt ordentligt i Roadracingen.....
Förr så var det föraren som gjorde misstag som resulterade
i krasher. Nu är det mjukvara och teknik som kontrollerar
föraren med TC och div. Det som orsakar krasher idag är
att mjukvaran/programmen får lite fel signaler....

Kanske är mera spännande nuförtiden i MotoGP...Du kör som
en gud och helt felfritt (tror du) plötsligt i över 300km/h så
får du en överaskning....:(

Det verkar ju ha svängt ordentligt i Roadracingen.....
Förr så var det föraren som gjorde misstag som resulterade
i krasher. Nu är det mjukvara och teknik som kontrollerar
föraren med TC och div. Det som orsakar krasher idag är
att mjukvaran/programmen får lite fel signaler....

Kanske är mera spännande nuförtiden i MotoGP...Du kör som
en gud och helt felfritt (tror du) plötsligt i över 300km/h så
får du en överaskning....:(

Jag håller helt med dig, det är riktigt tungt om folk ska dö på grund av datorer i hojarna, men man måste säga att de killar som programmerar dessa grejer måste vara grymt vassa.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...