KTM 690 enduro

Intressant att dom har valt Keihin förgasare istället för insprutningen som sitter på 690 smc modellen? Kan det ha att göra med gasresponsen som inte är så kvick på 690sm modellen?

Sen vad är det för typ av förgasare? Keihin THB 46 stor sak men jag har aldrig hört talas om den och träffar inga sökningar på google heller.

Sen var ju vikten bra för modellen 138kg "Ready to race" alltså med alla vätskor utom bensin.

Måste det inte vara katalysator på den för att klara euro3? Det funkar väl inte med fugge eller?

Last edited:
Måste det inte vara katalysator på den för att klara euro3? Det funkar väl inte med fugge eller?

Jo man kan ha katalysator med förgasare, dom flesta insprutnings modellerna, inklusive 690smc har ju inte lambdasond och därav ingen justering av avgasvärdena.

Men jag tvivlar faktiskt på att den här har katalysator, det står inget om det. Om den har det så sitter den nog i ljuddämparen.

den ser mindre rejsig ut än 625sxc mkt tack vare däcken men den har 70mm lägre sadelhöjd oxå. verkar som den skall ersätta både sxc och 640E.

Last edited:
Jo man kan ha katalysator med förgasare, dom flesta insprutnings modellerna, inklusive 690smc har ju inte lambdasond och därav ingen justering av avgasvärdena.

Men jag tvivlar faktiskt på att den här har katalysator, det står inget om det. Om den har det så sitter den nog i ljuddämparen.

var har du fått det ifrån att 690sm inte har lambda :va isåfall vill jag vet vad det är för givare som sitter monterad i början av grenröret:confused:

Sen vad är det för typ av förgasare? Keihin THB 46 stor sak men jag har aldrig hört talas om den och träffar inga sökningar på google heller.
Känns ju lite som att THB är en förkortning på THrottle Body och således borde det vara sprut på den hojen me?

den ser mer mindre rejsig ut än 625sxc mkt tack vare däcken men den har 70mm lägre sadelhöjd oxå. verkar som den skall ersätta både sxc och 640E.

Ah, så det är därför. Funderade på hur i all världen fjädringsvägen kunde gå från 295/300 mm på sxc till 250mm på den nya. Men då har alltså KTM prioriterat sadelhöjden framför fjädringsvägen?!

Förstår inte riktigt vad som hände... varför fick vi denna av KTM.

En österrikisk snubbe körde GGN med en hyfsat standard 690 och kom på 43e plats i elitklassen. Inte helt tokigt.

sxc625,

Det är ett grymt bra resultat för en så pass stor hoj på GGN. Vet du om hojen var hyggligt orginal? Tänker då främst på fjädringen.

sxc625,

Det är ett grymt bra resultat för en så pass stor hoj på GGN. Vet du om hojen var hyggligt orginal? Tänker då främst på fjädringen.

Host, host. Hyfsat stor... Liten och smidig skulle jag vilja säga....
nicklas_KTM.jpg

Bildtexten från fastbikes.se säger
Niklas från KTM Scandinavia körde fem varv med en KTM 950 Enduro. Respekt!

Host, host. Hyfsat stor... Liten och smidig skulle jag vilja säga....
nicklas_KTM.jpg

Bildtexten från fastbikes.se säger
Niklas från KTM Scandinavia körde fem varv med en KTM 950 Enduro. Respekt!

Men det där e ju 950n:dummer
Angående fjädring så såg det ut på en bild jag såg som om gaffeln var bytt. den hade inte svarta gaffelben som den har i reklambilderna. Bilden finns i länken (för övrigt är bilderna tagna av mannen som körde med 950n):
http://www.mctours.se/picture.aspx?id=295&aid=80

Ja, det ser ju onekligen ut som att gaffeln är bytt. Trist... om hojen körts med orginalfjädring på GGN till en så bra placering skulle det vara en bra knäpp på näsan åt oss som klagat på liten fjädringsväg.

Men det där e ju 950n:dummer
Angående fjädring så såg det ut på en bild jag såg som om gaffeln var bytt. den hade inte svarta gaffelben som den har i reklambilderna. Bilden finns i länken (för övrigt är bilderna tagna av mannen som körde med 950n):
http://www.mctours.se/picture.aspx?id=295&aid=80
Om det inte gick fram så var mitt inlägg ironiskt ang storleken på 690n om man jämför med 950n som Niklas körde. Den är stor på riktigt.

när kommer nya 690:n ut till handlarna ,känns lite som det är bättre o vänta på den än köpa en 625:a ,om dom börjar säljas efter nyår

Här är en fin bild på en 690SMC med Akrapipa från Milanomässan :tummenupp

hpim1375wx4.jpg

Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25