KTM 690 enduro

Någon som hört om hojen kommer visas på mässan nästa vecka? Skulle vara riktigt schysst om någon ville ta överdrivet många bra bilder på den och posta dem på nätet :).

Enl mässbilagan som finns att ladda ner på hemsidan för mässan så kommer både smc o enduro att visas liksom Husaberg 09.

Jag ska dit så jag kan plåta o känna o klämma lite på den lägga upp info här sen.

Nu har jag varit o klämt på 690 enduron. På det stora hela kändes den fin. Den kändes inte låg när man satt på och tror inte fjädringsvägen blir något problem för de flesta. Problemet är att den ser gubbig ut när det är såpass kort fjädringsväg. Pratade med några från KTM o de sa att om man haft samma fjädringsväg på enduron som på smc hade den blivit för hög få många kunder, så då hade de sålt färre hojar. Den skall ju trots allt ersätta både sxc och 640E. De sa att den skulle finnas i butik i februari.

De sa även att motardhjul från en 625 troligtvis skulle passa fram, men inte bak. Extra distanser skulle krävas eftersom svingen är annorlunda.
Har inte så bra bilder själv, men kolla på soe.se i grustråden.

Provsatte 690:in på mässan och fjädringen kändes ju stenhård. Troligtvis bra på grus och is men blir nog för hård i terrängen.

I broschyrerna jag plockade på mässan verkar det som kompression inte går att justera bak på vare sig enduro eller smc.
Har alltid associerat KTM med fullt justerbar fjädring men det verkar som man går ifrån det nu, 690 SM har väl inte ens fullt justerbar gaffel?

I broschyrerna jag plockade på mässan verkar det som kompression inte går att justera bak på vare sig enduro eller smc.
Har alltid associerat KTM med fullt justerbar fjädring men det verkar som man går ifrån det nu, 690 SM har väl inte ens fullt justerbar gaffel?

Är det 48mm gaffel på 690? Annars kan man ta från den gammal LC4 ev Husaberg om man håller sig utan radialbroms alt med från en husaberg!

Nu har jag varit o klämt på 690 enduron. På det stora hela kändes den fin. Den kändes inte låg när man satt på och tror inte fjädringsvägen blir något problem för de flesta. Problemet är att den ser gubbig ut när det är såpass kort fjädringsväg. Pratade med några från KTM o de sa att om man haft samma fjädringsväg på enduron som på smc hade den blivit för hög få många kunder, så då hade de sålt färre hojar. Den skall ju trots allt ersätta både sxc och 640E. De sa att den skulle finnas i butik i februari.

De sa även att motardhjul från en 625 troligtvis skulle passa fram, men inte bak. Extra distanser skulle krävas eftersom svingen är annorlunda.
Har inte så bra bilder själv, men kolla på soe.se i grustråden.

Bra synpunkter. Trist att höra att den såg gubbig ut med fjädringsvägen... just fjädringsvägen är väl det som väckt mest uppmärksamhet. Hur kändes höjden jämfört med din SXC?

Bra synpunkter. Trist att höra att den såg gubbig ut med fjädringsvägen... just fjädringsvägen är väl det som väckt mest uppmärksamhet. Hur kändes höjden jämfört med din SXC?

Den kändes inte direkt lägre när man satt på, troligtvis för att sadeln är planare på 690 än på 625. Den kändes smalare vid knäna/fötterna eftersom ramen går innanför svingen. Den kändes bredare baktill men ändå inte så att det var ivägen. Fjädringen var relativt stum, instrumenteringen mer sofistikerad.

Är det verkligen en SMC och inte en SM??????:va För de ska inte komma förrän i mars/april

Det var en SMC han menade och han sa att i princip skulle det gå att få provköra nu efter mässan. Pressvisningen skulle äga rum inom någon vecka i spanien, så snart kommer tester i tidningarna.

Last edited:
vad jag vet så skulle produktions start vara den sista veckan i feb så så att varför skulle man kunna provköra nu??? skulle det vara en av det få som KTM har som utställningshoj eller????? och anledningen till att fjädringen kändes stum när jag provade den var för att framhjulet sitter fast och den låg i växel så därför så kunde den inte sjunka som den skulle.....

vad jag vet så skulle produktions start vara den sista veckan i feb så så att varför skulle man kunna provköra nu??? skulle det vara en av det få som KTM har som utställningshoj eller????? och anledningen till att fjädringen kändes stum när jag provade den var för att framhjulet sitter fast och den låg i växel så därför så kunde den inte sjunka som den skulle.....

Tja, det bästa är nog att ringa dem och kolla. Det var i allafall så han sa till mig att "I princip så har vi en redan nu som du kan prova", eller nåt sånt. Vem vet, de kanske fick ta med sig mäss-hojen till butiken.

Någon som har koll på om de motardfälgar som passar till 625:an funkar på en 690? Eller är det kanske bättre att satsa på en SM och sätta på offroadfälgar? Eller blir den überhög då?

Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!