Ingenjörsutbildning

kleinealf

Ny medlem
Gick med
10 Dec 2005
Hoj
cr 125 -93 och Apollo 128cc modell 82 -57
Hej! Sitter här och tänker på om jag ska vidareutbilda mig när jag går ut Fordon i vår/sommar, men jag är inte helt säker på vad jag skulle vilja utbilda mig till. Det ska vara inom teknik typ ingenjör. Är det någon som kan rekommendera någon ingenjörsutbildning på högskolenivå som är givande och stor chans till jobb. Helst skulle jag vilja ha gått maskinteknik på KTH, men inte en chans att jag kommer in med mina medelmåttiga betyg:).

Så om det är någon som har gått någon teknisk utbildning kan ju berätta litegranna om den.

Går andra året på maskinteknik i Lund. Bra utbildning och allt det där. Vad har du för betyg? Vet att lägsta iår var runt 11, vilket är väldigt lågt och långt i från en garanti att du kommer in på det nästa år. Har du all matte och fysik som krävs? (matte e och fysik b). Varför är du mest sugen på KTH? Nackdelen med KTH och Chalmers för den delen med är att varken Stockholm eller Göteborg är några studentstäder.

Går andra året på maskinteknik i Lund. Bra utbildning och allt det där. Vad har du för betyg? Vet att lägsta iår var runt 11, vilket är väldigt lågt och långt i från en garanti att du kommer in på det nästa år. Har du all matte och fysik som krävs? (matte e och fysik b). Varför är du mest sugen på KTH? Nackdelen med KTH och Chalmers för den delen med är att varken Stockholm eller Göteborg är några studentstäder.

vet inte vad jag har för betyg, men snittet är ju G med några VG:n inbakade vilket borde innebära att jag har runt 11-12 kanske.

Nej, jag lär läsa ett basår först där vart jag läser matte c, d, e,och kemi a. Fordonsel A och B räknas tydligen som fysikkurser:S

I tvåan gick jag till SYO och tänkte byta till teknik så jag fick alla ämnen som behövs, men då sa hon att jag lika gärna kunde gå kvar fordon och läsa in alla ämnen nu i skolan och sen på ett basår.

Varför jag vill gå på KTh var för att jag såg att dom hade någon teknisk utbildning som hade med motorer att göra:P

vet inte vad jag har för betyg, men snittet är ju G med några VG:n inbakade vilket borde innebära att jag har runt 11-12 kanske.

Nej, jag lär läsa ett basår först där vart jag läser matte c, d, e,och kemi a. Fordonsel A och B räknas tydligen som fysikkurser:S

I tvåan gick jag till SYO och tänkte byta till teknik så jag fick alla ämnen som behövs, men då sa hon att jag lika gärna kunde gå kvar fordon och läsa in alla ämnen nu i skolan och sen på ett basår.

Varför jag vill gå på KTh var för att jag såg att dom hade någon teknisk utbildning som hade med motorer att göra:P
Mittuniversitetet i Östersund körde igång en maskinteknik utbildning nu iår.
Kolla upp den, inte så himla långt ifrån dig heller.

Men vårat fikarum ger du fan i!!11 :hihi

Fordonsel räcker inte för att få full behörighet för FyB så du måste läsa även detta. I övrigt tror jag nog mer på att försöka komma in i HP kvoten då det ofta inte krävs sådär jätteimponerande resultat på HP för att komma in på utbildningar med höga BG krav.

Kan man söka på enbart högskoleprovet? :va

NJA...

HP räcker som konkurensgrund men du måste givetvis uppfylla kraven på behörighet.

Last edited:
Mittuniversitetet i Östersund körde igång en maskinteknik utbildning nu iår.
Kolla upp den, inte så himla långt ifrån dig heller.

Men vårat fikarum ger du fan i!!11 :hihi

Hmm, hur är det med maskintekniken, visst är det typ hållfasthetsberäkningar och liknande saker?

Men det finns maskinteknik i Gävle, jag går hellre där då det ligger längre ner i landet och känner hyffsat med folk där:D

Fordonsel räcker inte för att få full behörighet för FyB så du måste läsa även detta. I övrigt tror jag nog mer på att försöka komma in i HP kvoten då det ofta inte krävs sådär jätteimponerande resultat på HP för att komma in på utbildningar med höga BG krav.

kanske var så att fordonsel räknades som fysik A? har för mig att jag har läst det på någon hemsida för en högskola.

Hur som helst så måste jag ju läsa upp matte, fysik och kemi på högskola innan jag kan börja gå. Men om man bara har de behöriga kurserna och gör högskoleprovet så spelar inte de övriga betygena från gymnasiet nåon roll eller?

Saken är den att jag vill gå på en teknisk linje där vart man får hålla på mycket med teknik då jag älskar ämnet. Det lutar åt maskinteknik.

Last edited:
Hur som helst så måste jag ju läsa upp matte, fysik och kemi på högskola innan jag kan börja gå. Men om man bara har de behöriga kurserna och gör högskoleprovet så spelar inte de övriga betygena från gymnasiet nåon roll eller?

Saken är den att jag vill gå på en teknisk linje där vart man får hålla på mycket med teknik då jag älskar ämnet. Det lutar åt maskinteknik.

Tas du in på HP så är dina gymnasiebetyg skit samma sålänge du har läst de behörighetsgivande kurserna.

Tänk bara på att även om maskinteknik innehåller mycket som låter spännande så är där massor av krävande matte och teoretisk fysik som kräver både fallenhet och ett ordentligt plugghuvud.

Det är ju oftast väldigt lätt att ta sig in på en ingenjörsutbildning, svårare att ta sig ut. När jag började civ. ing i datateknik var vi ca 30pers, efter ett år var vi 15. Ganska tung matte ibörjan. Den brukar solla bort många

Tas du in på HP så är dina gymnasiebetyg skit samma sålänge du har läst de behörighetsgivande kurserna.

Tänk bara på att även om maskinteknik innehåller mycket som låter spännande så är där massor av krävande matte och teoretisk fysik som kräver både fallenhet och ett ordentligt plugghuvud.

jag har läshuvud och de ämnen som jag hade enklast för i grundskolan var fysik och matte. Därimot så saknar jag tillgivenhet i skolan. men om jag skulle gå på högskolan tror jag att jag skulle skärpa till mig med det då jag har valt det själv.

har du gått ingenjörsutbildning?

Visst är det hyffsad lön som maskiningenjör?

Nu bakis som man är så måste man gå och byta däck på brorsans bil. Fan vad jag ångrar att jag gick fordon:huvet

Jag läste på Farkost på KTH och nackdelen med det är ju att det är mycket mer matte än på Maskin, under vilken tex förbränningsmotorinstitutionen med prof Ångström huserar. Det finns ju en förbränningsmotorinstitution även i Lund. Jag var där på ett möte för några år sedan. Även på Chalmers där jag var i somras på ett möte om bränslen.

/J

jag har läshuvud och de ämnen som jag hade enklast för i grundskolan var fysik och matte. Därimot så saknar jag tillgivenhet i skolan. men om jag skulle gå på högskolan tror jag att jag skulle skärpa till mig med det då jag har valt det själv.

Nu bakis som man är så måste man gå och byta däck på brorsans bil. Fan vad jag ångrar att jag gick fordon:huvet

Grundskolematematik och högskolematematik är inte på samma planet ens. Den senare brukar gå över de flestas huvuden men med lite slit och flyt tragglar man sig igenom tentorna med en trea ändå. Min erfarenhet är precis som de flesta andras att första året på civilingenjörsutbildning sållar bort 20-30% ungefär och de som är kvar till slutet är ungefär hälften.

Lönespannet är enormt, men en snittlön efter 10 år ligger på ca 40 000/mån. Ingångslöner på ca 25000/mån.

Vad jobbar en som gått maskinteknik med då?

Funderar nämnligen själv på vad man ska välja till nästa höst..

Jag läser Farkostteknik fjärde året. Jag kan säga att det är skillnad på matte i gymnasiet - skillnad på nåvå. Man måste verkligen gilla matematik - de första två åren består ungefär till hälften av matematik. De tre första åren var jävligt tunga tyckte jag men jag är inget fan av matematik iofs. Det blir jävlig skoj när man får börja använda kunskapen sedan.

Det du ska göra är att ta ett tekniskt basår på KTH-haninge eller så. Jag tror de garanterar att man kommer in då. Kan vara öppen ingång (inget specifikt program) men det gör inget det är bara att välja innan tvåan.
Några exempel. Fordonstekink, Maskinkonstruktion, Förbränningsmotortekik mm dessa kan läsas både från Maskinteknik och Farkostteknik-programmen.

Lägg ner mycket tid på att kolla upp inriktiningar (påbörjas efter 3,5 år) då kan du se vad du är intresserad av. Det finns nämligen olika vägar att komma dit som Jörgen nämnt innan.

Punkta upp lite specifika frågor så kan du får svar!

Kontakta en studievägledare (ingen student från KTH-dagarna - de vill promota sina engna program).
Kolla här och välj föregående år (06/07) sedan årskurs 4 och inriktningar. Där kan du får lite info om vad man "blir"
http://www.kth.se/student/studiehandbok/lot_list.asp?lang=0

Last edited:
Jag tycker inte att du ska börja plugga direkt efter. Hitta ett jobb och jobba ett eller två år efter studenten. Då får du lite mer perspektiv på saker och ting och har förmodligen lite mer pengar.

Som student får du bidrag a la 2000 kr och ett lån på 5000 kr och trots det är du ändå luspank för du har inte råd att göra nåt annat. Det är typ att sitta instängd i en studentlya och missa 4 år av ditt liv.

Alternativt fixar du ett extraknäck så att du har råd att köra hoj medans du pluggar :D

Välj hellre en civ.ing utbildning än högskoleingenjörsutbildning, för är ganska låg nivå på den senare nämnda. Sen välj någon av de stora tekniska högskolorna och inte pajashögskolorna om du vill lära dig något. Matten på M ganska beskedlig om man har bra studieteknik.

Nej jag läser själv inte någon ingenjörsutbildning men hälften av mina kompisar från gymnasietiden gör det eller gjorde det. Läste NV-NV i en av Lunds elitklasser där 70% av eleverna hade MVG även i de sena Ma-kurserna. Många av dessa började därefter på LTH olika ingenjörsprogram men utsorteringen är enorm och ung hälften kommer nog att bli ingenjörer tillslut.

Matte tar knäcken på många och det man läser har ofta inte mycket med gymnasiematte att göra. En av mina bästa kompisar som prickade in alla rätt på nationella i MaD utan problem fick här plugga röven av sig för att klara tentorna.

Vill bara att du skall vara beredd på att du kommer att möta en svårighetsgrad som inte står i paritet med något du mött förrut, du kommer troligen att behöva plugga tills du spyr och risken att du inte klarar allt är inte neglierbar.

Det är självklart att du skall försöka om du har passionen för det och kom ihåg att det är bättre att höra till den sträng som brast än att aldrig ha spänt en.

Välj hellre en civ.ing utbildning än högskoleingenjörsutbildning, för är ganska låg nivå på den senare nämnda. Sen välj någon av de stora tekniska högskolorna och inte pajashögskolorna om du vill lära dig något. Matten på M ganska beskedlig om man har bra studieteknik.

Tror snarare mer på högskoleingenjörsutbildningen. Tanken att missa 2 år i arbetslivet är det inte värt.

Dom jag känner som är civilare tjänar inte så himla mycket mer än dom som är högskoleingenjörer.

Går själv första året på Maskiningenjörsprogramet i Karlstad. Allt har varit kanon hitils men det har varit mycket plugg inför matte tentan vi skrev tidigare denna vecka (pluggat sjukt mycket).

Back