Ja, det där är ju väldigt olika från person till person hur viktig lönen är vid val av yrke/utbildning.
För mig är lönen det viktigaste. Punkt.
Pengar skapar förutsättningar för att genomföra de drömmar/liv man vill göra. köra sporthoj t ex.
Sen har jag det tänket att jag förutsätter att jag jobbar med nånting jag trivs med, och då blir ju lönen nästa punkt på prioriteringslistan så att säga.
Så just i valet mellan högskole/civiling, där man kanske kan anta att yrkesvalen blir "ganska" lika tycker jag inte det är fel att sikta högt, då man får dels fler yrkesmöjligheter, dels större möjligheter till högre lön.
Men, återigen, det är ju helt upp till var och en att känna var man själv står i sådana frågor. det finns inga universella rätt eller fel.
Exakt. Har man som det som grundtanke, att jobba med något man trivs med, så är resten givet såklart.
Men vad jag reagerade på var att lönen verkade styra vad för utbildning man skulle välja vilket klingar lite illa i mina öron. Men det kanske bara är jag.
Och självklart är pengar en förutsättning för att kunna förverkliga saker och leva i öht. Men det ska inte komma till den punkt att ens val styrs enbart av ekonomiska skäl, då har något blivit lite galet anser jag.