Ingenjörsutbildning

Ja, det där är ju väldigt olika från person till person hur viktig lönen är vid val av yrke/utbildning.

För mig är lönen det viktigaste. Punkt.
Pengar skapar förutsättningar för att genomföra de drömmar/liv man vill göra. köra sporthoj t ex.
Sen har jag det tänket att jag förutsätter att jag jobbar med nånting jag trivs med, och då blir ju lönen nästa punkt på prioriteringslistan så att säga.

Så just i valet mellan högskole/civiling, där man kanske kan anta att yrkesvalen blir "ganska" lika tycker jag inte det är fel att sikta högt, då man får dels fler yrkesmöjligheter, dels större möjligheter till högre lön.

Men, återigen, det är ju helt upp till var och en att känna var man själv står i sådana frågor. det finns inga universella rätt eller fel.

Exakt. Har man som det som grundtanke, att jobba med något man trivs med, så är resten givet såklart.

Men vad jag reagerade på var att lönen verkade styra vad för utbildning man skulle välja vilket klingar lite illa i mina öron. Men det kanske bara är jag.

Och självklart är pengar en förutsättning för att kunna förverkliga saker och leva i öht. Men det ska inte komma till den punkt att ens val styrs enbart av ekonomiska skäl, då har något blivit lite galet anser jag.

En sak som slår mig bland de som ska söka/pluggar på högskolenivå är löneresonemanget i den här tråden.

Liksom, spelar det någon större roll egentligen om du tjänar 30k eller 40k i månaden efter typ 10 år i branschen även om du kanske inte trivs med det du jobbar med?

Jag håller med, lönen är inte styrande för mig, det ska vara roligt att jobba. Därtill är det ju också så att om man som jag är kreativt lagd så är man inte lycklig med blott penger, utan vill även ha tid på kvällarna och en normal arbetsvecka. Pengar till färg och konstnärsmaterial gör ju inte en konstnär lyckligt om han/hon inte får tid att måla sas. Man kan konstatera att för de riktiga topplönerna som tex ledare för större projekt mm, så är man ofta övertidsersatt och helt styrd av sitt beting vad gäller arbetstid.

Så gillar man som jag att tex bygga /renovera träbåtar, gamla bilar och hojar, samt inte minst åka med dom. Så gäller det att tjäna tillräckligt mycket pengar men ändå ha tillräckligt mycket fritid. Det är det som är avvägningen. En kille/tjej som kör 60-70-timmarsvecka, vilket tex är vanligt de första åren på tex en amerikansk managementkonsultfirna typ Andersen, McKinsey eller liknande kan ju handla en färdig flong ny Porsce och en ny Ducce och en plastdaycruiser men kan sedan blott köra lite till golfbanan med dem för att hinna med familjen. En fritid som förvisso många karriärister tycker är heelt ok, för att inte säga eftersträvansvärd. :lol

/J

Last edited:
Jag håller med, lönen är inte styrande för mig, det ska vara roligt att jobba. Därtill är det ju också så att om man som jag är kreativt lagd så är man inte lycklig med blott penger, utan vill även ha tid på kvällarna och en normal arbetsvecka. Pengar till färg och konstnärsmaterial gör ju inte en konstnär lyckligt om han/hon inte får tid att måla sas. Man kan konstatera att för de riktiga topplönerna som tex ledare för större projekt mm, så är man ofta övertidsersatt och helt styrd av sitt beting vad gäller arbetstid.

Så gillar man som jag att tex bygga /renovera träbåtar, gamla bilar och hojar, samt inte minst åka med dom. Så gäller det att tjäna tillräckligt mycket pengar men ändå ha tillräckligt mycket fritid. Det är det som är avvägningen. En kille/tjej som kör 60-70-timmarsvecka, vilket tex är vanligt de första åren på tex en amerikansk managementkonsultfirna typ Andersen, McKinsey eller liknande kan ju handla en färdig flong ny Porsce och en ny Ducce och en plastdaycruiser men kan sedan blott köra lite till golfbanan med dem för att hinna med familjen. En fritid som förvisso många karriärister tycker är heelt ok, för att inte säga eftersträvansvärd. :lol

/J

Du är en man med orden på de rätta ställena! :fakta

Hur kul är det att bli jordgubbe med en massa miljoner på banken som ens barnbarn (som man knappt känner pga. man jobbat så mycket och haft för lite tid över) ärver och sätter sprätt på?

Nåväl, tråden kan nu återgå till topic.

Valuta vs tid på utbildning...

Civilingengör = 5 år plugg är inte den utbildning som ger högst lön. Du blir dock bred och kan söka konstruktiva arbeten där du utvecklar grejer.

Ska man bara tjäna pengar så ska man nog satsa på att jobba på oljerigg, mäklare av något slag, starta eget, osv.

Kan t.ex. ta en två års utbildning till kranförare (modell större) flytta utomlands till typ Dubai där det byggs mycket och tjäna grova pengar.

Jag vill slå ett slag för KY-utbildning. Visst kan jag hålla med att Ky inte klingar högt i vissa öron, men det är en bra fortsättning om man vill vidareutbilda sig och har "bara" gått en praktisk linje på gymnasiet och inte har fått de kurserna som man behöver för att komma in på högskola eller universitet.

Sen är ju dessa utbildningarna är direkt kopplade till arbetslivet, så finns det ingen efterfrågan på folk så finns det ingen utbildning, och plus att företag är involverade i utbildningen vilket även gör det lättare till att få jobb.

Själv så går jag just en ky utbildning och har istort sett jobb efter utbildningen, och kommer ha rätt så hyffsad lön efter utbildningen, visst är det ett par hundår innan man kommer till att komma upp i större summor, men så är det ju inom alla yrken!

Har gått i skolan hela veckan och har inte haft tillgång till dator, men nu kan jag svara.

Var till SYO idag och hon skulle fixa in mig på matte B nu så jag kan göra ett tekniskt basår, hon tyckte även att jag skulle ringa till KTH och höra angående Farkostteknik.

Är riktigt sugen på förbränningsmotorteknik då det är min stora passion att hålla på med motorer.

www.vhs.se har det mesta du behöver gällande antagningsstatistiken:

Farkostteknik:
2007: 0,9 / 0,9
2006: 1,2 / 1,3
2005: 1,3 / 1,3
2004: 1,2 / 1,2
(1:a / 2:a -urval)

Jag funderar också över Maskin/Farkost-teknik på KTH, men kan inte bestämma mig över vilken av dessa man ska välja.

SYO sa att intagningsbetygen för farkost var någonstans runt 16. Så hon sa att jag skulle försöka komma in på ett basår med högskoleprov då jag vart garanterad plats på någon av deras ingenjörsutbildningar.vart hittar man intagningsbetyg för ett tekniskt basår?

Jag tror det ordnar sig, i synnerhet om man inte har så höga krav.
Men det är klart, alla bortskämda CSN-stekare som kommer hit och blir besvikna att de inte får bo på gångavstånd till KTH är säkert av en annan åsikt, det är väl nackdelen då med Stockholm: räkna med pendlingsavstånd.

Ok. Jag är inte bortskämd då det gäller bostad, har bara hört att det ska vara mycket svårt att få bostad. Hela denna termin har jag pendlat 6 mil till skolan, i söndags fick jag bostad 200 meter från skolan:yoparty

finns ju en bilsystemingenjörutbildning i arvidsjaur och arjeplog. (högskoleingenjör = 3 år) Ganska ny utbildning, första gänget gick ut i våras.

Jag är själv inne på år 2

Vart tipsad om den utbildningen av min lärare, jag kollade lite på den men jag tyckte inte den verkade vara så intresant, sen så vill jag inte flytta längre norrut:D

Jag vill slå ett slag för KY-utbildning. Visst kan jag hålla med att Ky inte klingar högt i vissa öron, men det är en bra fortsättning om man vill vidareutbilda sig och har "bara" gått en praktisk linje på gymnasiet och inte har fått de kurserna som man behöver för att komma in på högskola eller universitet.

Sen är ju dessa utbildningarna är direkt kopplade till arbetslivet, så finns det ingen efterfrågan på folk så finns det ingen utbildning, och plus att företag är involverade i utbildningen vilket även gör det lättare till att få jobb.

Själv så går jag just en ky utbildning och har istort sett jobb efter utbildningen, och kommer ha rätt så hyffsad lön efter utbildningen, visst är det ett par hundår innan man kommer till att komma upp i större summor, men så är det ju inom alla yrken!

jag funderade även på mc-mekaniker, men jag hart hört dåligt om den utbildningen och att det är kass lön för motorcykelmekaniker, någon som kan konstatera eller är det bara skitprat?

Back