Masterbike 2008 ?

• Thread starter Thread starter BTB
  • Start date Start date

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Hoj
R1-08
Har glömt när Masterbike brukar inträffa, man är lite sugen på att se hur de uppdaterade 08:orna (Kawa och Honda) står sig i den hårda konkurransen. Avgörs masterbike innan eller efter årsskiftet? Kan inte hitta datum på nätet.

/D.

Brukar väl vara i Januari eller Februari som de kör Masterbike?

Någon mer än mig som tror på att RC8:an tar hem det 2008? Någon mer förutom KTM groupies hehe.

skulle tippa på att kawa gjort läxan bäst.. ska dock bli intressant att se vad ktm:n presterar.

Masterbike... va e de??? :va Finns bara ett test som gäller; SBOTY! Fast Bikes Magazine's SportsBike Of The Year!! Tidningen BiKE suger pung!

Masterbike... va e de??? :va Finns bara ett test som gäller; SBOTY! Fast Bikes Magazine's SportsBike Of The Year!! Tidningen BiKE suger pung!

Bike är bara en del i det hela. Masterbike är ju helt klart världens största sporthojstest med förare och tidningar från hela världen.

Bike är bara en del i det hela. Masterbike är ju helt klart världens största sporthojstest med förare och tidningar från hela världen.
Är störst=bäst? Jag bojkottar Bike pga det fattiga innehållet och alla sakfel.
Ta bara senaste numret... Har de verkligen provkört nya Hayabusan eller bara snott ihop nåt av pressmaterialet? Kortare reportage får man ju leta efter. Bläddrade i Bike i kiosken för att jag är intresserad av 'Busan men såg snabbt på den ringa mängden text att Bike inte kan svara på vad jag vill veta. Jag köper då hellre nån av de engelska tidningarna!

Så vitt jag vet så är det ett test i Japan i början på December där Kawasakin iaf ska testas. Den är jag mest intresserad av att veta hur den går.

Även visserligen Hondan, men den är så ful så jag ändå aldrig kan köpa en sådan :D

Är störst=bäst? Jag bojkottar Bike pga det fattiga innehållet och alla sakfel.
Ta bara senaste numret... Har de verkligen provkört nya Hayabusan eller bara snott ihop nåt av pressmaterialet? Kortare reportage får man ju leta efter. Bläddrade i Bike i kiosken för att jag är intresserad av 'Busan men såg snabbt på den ringa mängden text att Bike inte kan svara på vad jag vill veta. Jag köper då hellre nån av de engelska tidningarna!

Som i all annan svensk fackpress, så är många av reportagen tidigare publicerade i utländska, större tidningar. Det finns helt enkelt inte den ekonomin i de svenska blaskorna.
Sen är väl Masterbike ett arrangemang av tidningar med förare från hela världen, där svenska Bike bara är en liten del.

Så vitt jag vet så är det ett test i Japan i början på December där Kawasakin iaf ska testas. Den är jag mest intresserad av att veta hur den går.

Även visserligen Hondan, men den är så ful så jag ändå aldrig kan köpa en sådan :D

höhö, du men kånektijons kanske har koll på var man kan se riktiga bilden på 1000R k8? Har bara sett PS-bilder. Det är den vit/silvriga Jag är nyfiken på.

Det finns helt enkelt inte den ekonomin i de svenska blaskorna.

Inte?
Det är iaf inte min erfarenhet. Oftast handlar det inte om ekonomi, snarare om tid, ork och möjlighet till att åka iväg och göra repotagen. Samt kunskap till att skriva nånting klok.
Nu vet jag inte hur det är på just BIKE, men jag har svårt att tro att de inte blir inbjudna till att komma och provköra alla nya modeller nån månad, ibland ett halvår eller mer innan de kommer ut på marknaden (sedan får man hålla ett löfte om att inte avslöja något förns ett visst datum, det är det som är det jobbiga med att vara motorjournalist).

Ganska ofta blir de dock sittandes hemma bakom skärmen och funtar ihop en artikel med hjälp av 2-3 olika reklamblad som tillverkaren har skickat ut för att locka till test. Kanske att de har kört en testrepa på en halvtimme eller nåt.

Last edited:
Jag hoppas att svenska Motorrad är snabbare med testresultaten än BIKE.
2007 så kom ju summeringen vääääldigt sent. *tycker jag i alla fall*

Nya Fireblade ska ryktesvägen ha en spypåse under kutsen, i fall designen blir för magstark för ägaren/omgivningen.. :)

Inte?
Det är iaf inte min erfarenhet. Oftast handlar det inte om ekonomi, snarare om tid, ork och möjlighet till att åka iväg och göra repotagen. Samt kunskap till att skriva nånting klok.

Ganska ofta blir de dock sittandes hemma bakom skärmen och funtar ihop en artikel med hjälp av 2-3 olika reklamblad som tillverkaren har skickat ut för att locka till test. Kanske att de har kört en testrepa på en halvtimme eller nåt.

Allt du skriver beror ju på att svenska tidningar har mindre budget än sina större systrar ute i Europa.
Att svenska motorjournalister har sämre kunskap och ork, köper jag absolut inte.

Jag ska väl inte spekulera i varför BiKE har så fattiga reportage men jämför man dem mot engelska Super-, Fast-, eller Performancebikes så känns den svenska blaskan som 90-tal fortfarande. Tråkigt språk, intetsägande reportage, trist layout mm, men det värsta är de rena sakfelen. I nåt nummer jag läste visade de en bild på en ny Honda CBR600 som skulle ha inverterad gaffel och på bilden var det en konventionell. Finns liknande exempel i de flesta nummer jag läst.
Känns amatörmässigt, oinformerat och man tappar förtroendet för Bike som hojjournalister.
Jag mailade dem om detta för flera år sen men de var inte intresserade av att förnya sin layout så jag håller mig till de engelska och njuter av fina bilder och faktafylld men ändå riktigt rolig läsning.

Jag ska väl inte spekulera i varför BiKE har så fattiga reportage men jämför man dem mot engelska Super-, Fast-, eller Performancebikes så känns den svenska blaskan som 90-tal fortfarande. Tråkigt språk, intetsägande reportage, trist layout mm, men det värsta är de rena sakfelen.

Nu är det ju FORTFARANDE inte tidningen vi skulle diskutera utan Masterbike-testet och som sagt tidigare så är det ju inte Bike som står för det. De må vara med men med tanke på att det är en organisation som sköter det och köper in hojarna incognito så är det ju knappast Bike:s fel om det testet är dåligt. För min del tycker jag Masterbike är ett otroligt bra test med tanke på att det säger mycket om hojarna, hur de beter sig på bana och hur lätt förarna har att anpassa sig till dem. Sen att det råkar publiceras i Bike, det rör mig inte i ryggen.

Hehe, när jag först såg tråden trodde jag masterbike skulle bli dissade av nån som hade en hoj som inte vann, men först ut blev en sågning av Bike!?
Vad gäller all motorfackpress, så finns det bättre att köpa i England. Men vill man ha en svensk tidning är Bike den som har störst resurser (hittills ska väl tilläggas). Och de resurserna räcker till det du ser.

Något de inte tar upp i testet är bla kvalitetskänsla då den endast visar snabbaste varvid. När Jag pillade på zx10:an på mässan efter att den vunnit testet blev jag tvärbesviken. Bakelitkopplingshandtag som knirrade och allmänt blufftillverkad. Guldeloxeringen på gaffeln såg ut som biltemalack.

Nu är det ju FORTFARANDE inte tidningen vi skulle diskutera utan Masterbike-testet och som sagt tidigare så är det ju inte Bike som står för det. De må vara med men med tanke på att det är en organisation som sköter det och köper in hojarna incognito så är det ju knappast Bike:s fel om det testet är dåligt. För min del tycker jag Masterbike är ett otroligt bra test med tanke på att det säger mycket om hojarna, hur de beter sig på bana och hur lätt förarna har att anpassa sig till dem. Sen att det råkar publiceras i Bike, det rör mig inte i ryggen.

Efter som det var jag som ställde ursprungsfrågan är jag böjd att hålla med, meningen var inte att diskutera Bike utan snarare ta reda på när Masterbike blir av! Personligen tycker jag också Masterbike är en väldigt givande test.

/D.

Efter som det var jag som ställde ursprungsfrågan är jag böjd att hålla med, meningen var inte att diskutera Bike utan snarare ta reda på när Masterbike blir av! Personligen tycker jag också Masterbike är en väldigt givande test.

/D.

Hmmm, sist jag läste masterbike hade Randy Mamola och några svenska, tyska och spanska fd proffs kört hojarna. Kan inte se att det har så mycket med min körning att göra.

Svenska och tyska tidningar är TRÅKIGA! Vem bryr sig om 0-100 tar 2.7 eller 2.8 sekunder? Var finns leklusten, grabbigheten?

Sorry D.
/J

Hmmm, sist jag läste masterbike hade Randy Mamola och några svenska, tyska och spanska fd proffs kört hojarna. Kan inte se att det har så mycket med min körning att göra.

Svenska och tyska tidningar är TRÅKIGA! Vem bryr sig om 0-100 tar 2.7 eller 2.8 sekunder? Var finns leklusten, grabbigheten?

Sorry D.
/J

Och Randy Mamola kom inte ens till finalen så visst är nivån hög...

Smaken är som baken, jag pallar inte med alla subjektiva fjöretester som har förutbestämda resultat (Yamaha är bäst, Suzuki är bäst e.t.c). Tycker det är mer intressant med kall fakta. Grabbigheten och leklusten står man allt för ofta själv för:rolleyes: .

Sorry J/D.:arsele :D

*/ ?>
Nyheter
Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Back