Thunderace-tråden!

Vet inte vilka delar du saknar, men hojen var komplett när jag sålde den.
Det enda som var utbytt var orginalblåset, blinkers och kåpglas.
Orginalprylar fick nya ägaren med sig.
Det är orginalkåporna som är lackade, men toppkåpan och vänter bakkåpa är bytt efter marksyning på Gotland Ring 2004.

Jag har delar men inte från denna hoj och det är en tank, höger bakkåpa och backspeglar om det är någon som behöver.

Det jag tänkte på är kedjeskydd och originalblinkers
 
Men risk för att sno skribenter ifrån detta forum skulle jag vilja tipsa om vad som troligen är världens största chatforum för Thundercats och Thunderaces. Där finns mängder av mek-tips m.m. Svarstiden på ställda frågor är också ytterst kort. Enda nackdelen är ju dock förståss att de inte har lärt sig att skriva på svenska än....

http://www.bikersoracle.com/thunder/forum/index.php?

Sen så undrar jag om det är nån som monterat Xenon-lysen på sin T-ace? Vad blev i så fall resultatet?

Något i stil med länken nedan är ju faktiskt aningen lockande......

http://cgi.ebay.co.uk/BI-XENON-HID-...ryZ25628QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem


G-man
 
Last edited:
Konkurens

Men risk för att sno skribenter ifrån detta forum skulle jag vilja tipsa om vad som troligen är världens största chatforum för Thundercats och Thunderaces. Där finns mängder av mek-tips m.m. Svarstiden på ställda frågor är också ytterst kort. Enda nackdelen är ju dock förståss att de inte har lärt sig att skriva på svenska än....

http://www.bikersoracle.com/thunder/forum/index.php?

Sen så undrar jag om det är nån som monterat Xenon-lysen på sin T-ace? Vad blev i så fall resultatet?

Något i stil med länken nedan är ju faktiskt aningen lockande......

http://cgi.ebay.co.uk/BI-XENON-HID-...ryZ25628QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem


G-man
Hej det är alltid kul med ny info om t-ace jag har redan tipsat tidigare i år om samma länk.Och jag tror inte man snor skribenter jag skulle gärna vilja ha info om det är ngn som hittat ngt kul om t.acen på ngn annan stans eller lite jyssta bi:tuttar llder
 
skillnad mellan motorer

hej är den nån skillnad mellan 97 ans och 99 ans motorer? ddrar dom lika mycket olja.
 

Hej alla!

1000 tack för linken till det engelska åskäss forumet, där fanns en massa kul! :yoparty

Nu till min fråga… är det någon annan som har haft problem med att kopplingen ”klibbar” fast och inte vill släppa? Min beter sig på detta viset oavsett om motorn är igång , skall ha i fritt eller bara få den att frikoppla med växel i. Vissa påstår att det är oljan de beror på, men vad skall man använda för olja?:va
Har alltid kört med Castrol olja och bytt i intervall på ca 5000 km… Har blivit rekommenderad att byta till motul, men sedan så påstår Yamaha att de använder Castrol original…
På ett tyskt forum blev jag rekommenderad att köra med olja gjord för skogsmaskiner med våtkoppling:skrämd , svinbillig olja 30€ för 30 liter… men in fan vågar ja hälla sådan ”extra Virgin” i hojen heller… Så var tror ni att felet ligger? Oljan? Lamellerna slut? Kopplar ej ur?:confused:

Puh, det blev långt...måste lära mig skriva kort och konsist:rodnar
 
Fighterace

Jag hade en som fick bli fighter... undrar om den lever än, den var riktigt kul!
 

Bifogat

  • Thunderace.jpg
    Thunderace.jpg
    13.4 KB · Visningar: 375
  • Thunderace 2.jpg
    Thunderace 2.jpg
    13.6 KB · Visningar: 232
hej är den nån skillnad mellan 97 ans och 99 ans motorer? ddrar dom lika mycket olja.

Här är den bästa länken jag känner till angående modellförändringar.

http://www.bikersoracle.com/thunder/forum/showthread.php?t=463

Kanske har jag fel men jag har för mig att den höga oljeförbrukningen var en barnsjukdom hos Thunderace. Har för mig att denna "bug" i systemet enbart fanns på 96-orna. Min är en 00:a och den drar ingen olja alls i princip men den har ju i.o.f.s. knappt gått 3.000 mil och jag kör henne numera som en skötsam gosse.

Konstruktionsmässigt är det såvitt jag vet inga skillnader alls på motorerna förutom att jag som sagt tror att de bytte ut kolvringarna/oljetätningsringarna efter 1996.

Rätta mig gärna om jag har fel.

Vad jag skulle vilja veta är om det egentligen finns någon skillnad på de sista FZR1000-motorerna och Thunderacemotorn?

Schyzzt fighter förresten Dr Schnell.

G-man
 
Här är den bästa länken jag känner till angående modellförändringar.

http://www.bikersoracle.com/thunder/forum/showthread.php?t=463

Kanske har jag fel men jag har för mig att den höga oljeförbrukningen var en barnsjukdom hos Thunderace. Har för mig att denna "bug" i systemet enbart fanns på 96-orna. Min är en 00:a och den drar ingen olja alls i princip men den har ju i.o.f.s. knappt gått 3.000 mil och jag kör henne numera som en skötsam gosse.

Konstruktionsmässigt är det såvitt jag vet inga skillnader alls på motorerna förutom att jag som sagt tror att de bytte ut kolvringarna/oljetätningsringarna efter 1996.

Rätta mig gärna om jag har fel.

Vad jag skulle vilja veta är om det egentligen finns någon skillnad på de sista FZR1000-motorerna och Thunderacemotorn?

Schyzzt fighter förresten Dr Schnell.

G-man

**********************

Själv e bästa dräng....

Hittade denna information för att besvara min egen fråga angeånde FZR-motorer kontra Thunderns.

http://www.bikersoracle.com/thunder/forum/showthread.php?t=1591

Jag vet ju också att det går prima att montera Thunderacens cylinderrad på en YZF750R:s växellåda för att på så sätt få till en 6-växlad T-ace. Är det nån som har erfarenhet av detta?
 
Hej alla!

1000 tack för linken till det engelska åskäss forumet, där fanns en massa kul! :yoparty

Nu till min fråga… är det någon annan som har haft problem med att kopplingen ”klibbar” fast och inte vill släppa? Min beter sig på detta viset oavsett om motorn är igång , skall ha i fritt eller bara få den att frikoppla med växel i. Vissa påstår att det är oljan de beror på, men vad skall man använda för olja?:va
Har alltid kört med Castrol olja och bytt i intervall på ca 5000 km… Har blivit rekommenderad att byta till motul, men sedan så påstår Yamaha att de använder Castrol original…
På ett tyskt forum blev jag rekommenderad att köra med olja gjord för skogsmaskiner med våtkoppling:skrämd , svinbillig olja 30€ för 30 liter… men in fan vågar ja hälla sådan ”extra Virgin” i hojen heller… Så var tror ni att felet ligger? Oljan? Lamellerna slut? Kopplar ej ur?:confused:

Puh, det blev långt...måste lära mig skriva kort och konsist:rodnar

Om jag slog vad om pengar så skulle jag sätta en tia på att din hoj behöver nya lameller. Om den slirar på kopplingen när du drar iväg med helt släppt koppling är det nog garanterad lamellerna som är slut. (Byt sen självklart även oljan samtidigt så du vet att du får nå lämpigt i motorn.)

Denna olje-diskussion kan göras oändligt lång....

Låt mig försöka vara kortfattad:

På denna länk ges en hel del kommentarer i ämnet. Några är säkert bra medans andra säkert suger.... Du får själv avgöra vad som låter vettigt.

http://www.bikersoracle.com/thunder/forum/showthread.php?t=1521&page=1&pp=10

Samtliga oljetillverkare av klass har på nätet rekommendationslistor för i princip samtliga motorfordon som tillverkats sedan Napoleonkrigen. Uppsök Shell, Castrols, OKQ8-s m.m. hemsidor och se vad de rekommenderar till just din sprutti-bang-bang.

"Yamaha-handlaren-rekommenderar bl.a bl.a bl.a..." ja, ja, ja...
Jag börjar bli tämligen desillusionerad vid det här laget angående detta påstående. Din yamaha-verkstad rekommenderar ju t.ex. Castrol emedans min rekommenderar Shell.

Ärligt talat tror jag dessa "rekommendationer" mer handlar om att verkstäderna köper på sig 2-3 kubikmeter olja på billigast möjliga sätt via Ebay och sen är det av naturliga skäl förbannat lätt för dem att rekommendera olika märken...

När det gäller vilket XXwXX-tal du ska välja så går det ju inte heller där att ge det ultimata rådet eftersom det är din körstil m.m. som avgör vad som passar bäst. Vilken tempratur du kör i och så vidare.

Om jag skulle drista mig till att ge dig några råd så blir det som följer:

* Köp inte Biltemas olja. (Dessa funkar dock prima för rengöring av kedjan!)
* Inte heller gammal frityrolja.
* Följ rekommendationerna i verstadshandboken.

Det är absolut inget tvång att det måste vara helsyntetiska oljor för 200-300kronor litern. Kanske om du kör banrace och varvräknarn aldrig går under 10.000 varv att dylika köp verkligen är att rekommendera, men för en vanlig vardagsåkare funkar det lika bra med selleri - jag menar normala oljor!! Så länge det är ett känt namn så behöver du nog inte vara skraj. Jag finner det i vilket fall osannolikt att dina kopplingsproblem är förorsakade av ditt nuvarnade val av olja.

Saknar du en verkstadshandbok så finner du den 400-sidiga originalhandboken på denna länk:

http://nemesis.ee.teiath.gr/~ee5192/ServiceManuals/Yamaha/

(Där står självklart även hur du byter lameller.....)


Good luck å hör gärna av dig angående hur problemet löste sig.

G-man

I verkstadshandboken finner du följande information angående oljor:
 

Bifogat

  • Thunder oljerekommendation.jpg
    Thunder oljerekommendation.jpg
    31 KB · Visningar: 231
Problemet med detta är ju dock att strålkastarglaset för hellljuslampan inte har "halvljusreflektorer". Du kommer därför aldrig igenom bilprovningen med två H4:a lampor. Följdaktligen så kommer du också att tokblända alla mötande trafikanter så fort det börjar skymma. Så vad du än gör så ta inte av dig solbrillorna när det börjar bli mörkt för du kommer att få många irriterade helljus rakt i synen....

Men nog fasen lyser det bättre alltid! :tummenupp

G-man


Hm. ska ärligt säga att vilken typ av lampa som sitter i kollade jag inte noga, jag antog nog bara att det var H4... Vad menar du egentligen? Att lyktinsatsen inte har halvljusreflektorer eller att lyktglaset inte är rätt "perforerat" för korrekt ljusbild?

I vilket fall så har empiriska studier visat att jag inte bländar någon. Jag har kört mycket i mörker och inte en enda mötande bil har blinkat, så jag känner mig rätt så lugn att jag inte bländar. Och då är jag nöjd... sen kan det vara hur det vill med vilka reflektorer som sitter i osv :tummenupp

edit. Förresten frågade jag på besiktningen innan jag kopplade in båda lamporna och den besiktningsmannen gav klartecken. Om han var ute och cyklade eller ej märks nästa besiktning år 2009 :)
 
Last edited:
Hm. ska ärligt säga att vilken typ av lampa som sitter i kollade jag inte noga, jag antog nog bara att det var H4... Vad menar du egentligen? Att lyktinsatsen inte har halvljusreflektorer eller att lyktglaset inte är rätt "perforerat" för korrekt ljusbild?

I vilket fall så har empiriska studier visat att jag inte bländar någon. Jag har kört mycket i mörker och inte en enda mötande bil har blinkat, så jag känner mig rätt så lugn att jag inte bländar. Och då är jag nöjd... sen kan det vara hur det vill med vilka reflektorer som sitter i osv :tummenupp

edit. Förresten frågade jag på besiktningen innan jag kopplade in båda lamporna och den besiktningsmannen gav klartecken. Om han var ute och cyklade eller ej märks nästa besiktning år 2009 :)

Mitt tips är att du skaffar Bi-Xenon-lysen istället. Nedanstående ser väl allt bra coolt ut? ;-)

http://www.motociclism.ro/forum/index.php?act=Attach&type=post&id=228185

Sen är ju dock frågan om Xenon är lagligt på motorcyklar.....?

Jag gläds åt din vilja att utföra kvantitativa empiriska studier angående detta besvärliga spörsmål. Jag hyser dock tyvärr vissa tvivlel inför tillförlitligheten i din empiriska studie. Har det statistiska underlaget t.ex. varit tillräckligt stort? ;-)

Med 99% säkerhet påstår jag helljuslyktan inte ger korrekt ljusbild, bland annat eftersom det är två olika lampor som skall sitta däri. Jag bifogar en sida angående detta. Cykeln är utrustad med en H4:a och en H7:a ser det ut som. Jag tror inte att du kommer att komma igenom besiktningen nästa gång.

Ett mycket enkelt sätt för dig att se om du bländar är ju att du ställer dig 50 meter framför cykeln samtidigt som någon sitter i sadeln. Bländar den då? (Kolla förresten vart strålkastaren pekar.... mitt helljus var inställd på UFO-jakt när den var ny.....)
 

Bifogat

  • 4SV6_2001_page73.jpg
    4SV6_2001_page73.jpg
    54.2 KB · Visningar: 268
Angående dubbla halvljus, har det inte med årsmodell att göra?
Min -99 jag hade var det inga problem med vid besiktning under dom 4 år jag hade den.
 
ny hoj

äntligen så har jag köpt en hoj igen o det blev en thunderace-97 för 30.000kr fick åka 60mil men det var det värt så nu längtar jag efter vår igen:)
 
Last edited:
**********************

Jag vet ju också att det går prima att montera Thunderacens cylinderrad på en YZF750R:s växellåda för att på så sätt få till en 6-växlad T-ace. Är det nån som har erfarenhet av detta?

Har ingen erfarenhet av det men jag är ganska säker på att det är längre slag på 1000 än på 750:n så med bara cylinderbyte så blir det nog ingen 1000-kubikare längre.

Däremot kan man peta in 750:ns låda och växelförare i en T-ace, då blir den 6-växlad.
Har själv gjort det fast med OW01 axlar och drev (har samma mått som 750R), då blir det tätstegat också !
 
Mitt tips är att du skaffar Bi-Xenon-lysen istället. Nedanstående ser väl allt bra coolt ut? ;-)

http://www.motociclism.ro/forum/index.php?act=Attach&type=post&id=228185

Sen är ju dock frågan om Xenon är lagligt på motorcyklar.....?

Jag gläds åt din vilja att utföra kvantitativa empiriska studier angående detta besvärliga spörsmål. Jag hyser dock tyvärr vissa tvivlel inför tillförlitligheten i din empiriska studie. Har det statistiska underlaget t.ex. varit tillräckligt stort? ;-)

Med 99% säkerhet påstår jag helljuslyktan inte ger korrekt ljusbild, bland annat eftersom det är två olika lampor som skall sitta däri. Jag bifogar en sida angående detta. Cykeln är utrustad med en H4:a och en H7:a ser det ut som. Jag tror inte att du kommer att komma igenom besiktningen nästa gång.

Ett mycket enkelt sätt för dig att se om du bländar är ju att du ställer dig 50 meter framför cykeln samtidigt som någon sitter i sadeln. Bländar den då? (Kolla förresten vart strålkastaren pekar.... mitt helljus var inställd på UFO-jakt när den var ny.....)

Du må mycket väl ha rätt... Din bild säger mer än tusen ord. Dock har jag mitt överväldigande statistiska underlag på min sida! :D

Detta gör det bara än mer intressant på nästa besiktning. Jag offrar mig för den goda sakens skull för att alla mina Thunderace-bröder ska få svar på den eviga frågan huruvida man kan koppla in båda lyktorna vid halvljus.

Hur skulle man annars kunna göra för att på lagligt sätt ha dubbla halvljus. Som jag har förstått det är det dubbelt ljus på Thunderace som sålts i andra länder. Man bör alltså kunna hitta reflektorer och lyktglas som är anpassade för dubbelt halvljus?
 
Nyheter
Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Back
Top