Yamaha r1 vs GSXR-1000

R1 2003 eller GSXR-1000 2003?

• Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .
Japp inget slår en fint inställd förgasare...

Det är fan poesi! Trodde Jag bar ensam om att sakna förgasarna. Inget slår min gamla sur-retta från 01. Den hade choke och sprutade eld men fan vilken känsla i gasen!

Men av R1-03 och GSXR-03 så talar mycker för Suzukin. Grymt bra bromsar,chassie och framför allt är motorn underbar! Rettan är nog bra men lite tam och bromsarna är väl fortfarande skit där om Jag inte är felinformerad.

Köp min surgixer för 62k!!1 kolla garaget. (motorbur ingår ej)

Last edited:
Suzukin ligger en årsmodell före i utvecklingen. Hade det varit k1-k2 mot Yamaha R1 02-03 så hade det varit skitenkelt. Yamman alla dagar i veckan, men k3-k4 är riktigt bra cyklar, samma gäller för Yamma 04-05, bättre än k3-k4, men sämre än k5-k6...

Men va fan, kör Yamaha R1, riktigt skön hoj, snygg och ruskigt snabb när det svänger, glöm inte Öhlinstyrdämparetjofräsmojängen bara.

:tummenupp lycka till

K1-2 har tungjobbade bromsar och halvtaskigt chassie men motorn är redan där så grym att den väger upp R1 02-03 tycker Jag. Det enda rettan har där är ett mer lättkört chassie.

När det gäller K3-4 så har Jag hör många som säger att det fortfarande är Suzukis bästa chassie. Jag måste säga att det nog är den bästa hoj Jag har ägt av R1 01,04, CBR1000 04, 1000R k2, k3. Bromsarna är dessutom klockrena.

Tack för så många svar och hur ni svarat stärker mina egna funderingar. Intuitivt kändes det som gixxern borde vara det hetare valet med tanke på nyare teknik, chassie, motor mm, och det verkar ju så om man ska tro på vad ni som svarat säger.
Har bara kört r1 -04 och r6 -03 när det kommer till supersport, och jag kan ju inte säga att jag är besviken på någon av dem. I och för sig så var ju r1:an en -04, och alla här verkar ju överens om att det är en jävligt bra hoj, och 2003 kom ju en helt ny modell av r6 så den är väl antagligen mer modern än r1 2003.
Kort och gott; mina förutfattade meningar bessannades kan man väl säga och det verkar ju onekligen som att det får bli en gixxer. Om inte...........

....... det är så att zx10r -04 är det absolut bästa valet av de tre. Vad säger ni?? Det verkar ju gå att få en sån polle för runt 60k och det är ju ett riktigt bra pris för en -04:a. Frågan är ju bara om det är nåt att ha?? Vad säger ni guys and gals?? Gixxer -03 mot zx10r -04? Vem vinner?

//morphine

Tack för så många svar och hur ni svarat stärker mina egna funderingar. Intuitivt kändes det som gixxern borde vara det hetare valet med tanke på nyare teknik, chassie, motor mm, och det verkar ju så om man ska tro på vad ni som svarat säger.
Har bara kört r1 -04 och r6 -03 när det kommer till supersport, och jag kan ju inte säga att jag är besviken på någon av dem. I och för sig så var ju r1:an en -04, och alla här verkar ju överens om att det är en jävligt bra hoj, och 2003 kom ju en helt ny modell av r6 så den är väl antagligen mer modern än r1 2003.
Kort och gott; mina förutfattade meningar bessannades kan man väl säga och det verkar ju onekligen som att det får bli en gixxer. Om inte...........

....... det är så att zx10r -04 är det absolut bästa valet av de tre. Vad säger ni?? Det verkar ju gå att få en sån polle för runt 60k och det är ju ett riktigt bra pris för en -04:a. Frågan är ju bara om det är nåt att ha?? Vad säger ni guys and gals?? Gixxer -03 mot zx10r -04? Vem vinner?

//morphine

Hugget som stukket! lotta mellan dom vetja :tummenupp

Om man säger så här skulle välja r1 98-01 hellre än någon av -03orna. zx-10 -04-05 är den coolaste hojen, antar eftersom du frågar har du inte åkt så mycket och inte mosar skiten ur den på bana. Klippet i gsxr finns bara på papper ingen annanstans.

Om man säger så här skulle välja r1 98-01 hellre än någon av -03orna. zx-10 -04-05 är den coolaste hojen, antar eftersom du frågar har du inte åkt så mycket och inte mosar skiten ur den på bana. Klippet i gsxr finns bara på papper ingen annanstans.

allt hänger på piloten..

Och klipp finns det gott om i sukisuki..

Suzukin har definitivt mer mos i mellanregistret, skönt vid slangning. Kör själv Retta och tycker man sitter klart skönare på Yamman. Ställningen på Sukan är inte helt olik positionen när man sitter på dass och läser tidningen :hihi

jag hade nog köpt en zx10 för dom pengarna. slirkoppling, bra med effekt. värst av dom 3. stabil hoj..

har haft en k4a själv och de är en kanon hoj. lättsvängd bra bromsar och går riktigt bra..

r1 känns som att dom blev riktigt fina 04 å frammåt men innan dess låg dom nog lite efter iaf sukka.

men allt beror ju på vad man vill ha. skall man bara åka gata så är de nog som vanligt mest vilken hoj man tycker e snyggast elller sitter goast på. effekten kan vara kul rakt fram me och vad gäller dom årsmodellerna så är nog kawwan mest effekt i. sen gixxer sen r1..

Suzukin har definitivt mer mos i mellanregistret, skönt vid slangning. Kör själv Retta och tycker man sitter klart skönare på Yamman. Ställningen på Sukan är inte helt olik positionen när man sitter på dass och läser tidningen :hihi

tack för det svaret....det e ju den ställningen jag vill åt. R1:an känns som att sitta i en soffa om man jämför med min honda. där har man hakan framför framhjulet känns det som. Men det e ju det jag gillar.

Av dessa tre?
Zx10R alla dagar i veckan. Det är en grym hoj. Brutal och jävligt snygg.
På andraplats kommer nog suzukin.
R1an är jävligt snygg, men inte lika modern.

varför inte hålla alla alternativen öppna och köpa den du hittar som är mest hoj för pengarna? Är ju klockrent när man kan välja mellan flera modeller! Lycka till!:tummenupp

Absolut är det så att om man bara tänker åka gata så märks inte skillnaderna hos hojarna lika mycket. I alla fall så är det svårt att utnyttja det stora effektövertaget som zx10r har om man inte plockar ut den på bana. Dock vill man ju ha ett skönt mellanregister som många här anser att gixxern har, och det betyder mycket. Chassiet hos ninjan verkar ju vara ok dessutom, och vikten relativt låg. Gixxern är lättast av de tre och kanske också mest lättsvängd. r1:an tyngst....

hur som helst så känns det som att r1:an halkar efter och inte är lika intressant längre. Det får nog bli gixxer eller ninjahhh som det ser ut nu. Det skulle vara om man slantar upp lite extra och köper r1 -04, men frågan är om man vinner på det gentemot zx10r -04???
Körde r1 -04 så sent som idag och det är en förbannat skön hoj, men å andra sidan kunde jag inte hoppa på varken en gixxer eller zx10r sekunden efter och jämföra. Varför känner man inte en snubbe med ett helt garage fullt med hojar att leka med??? :)

Som någon sa får jag väl hålla alternativen öppna helt enkelt. I alla fall mellan gixxer och zx10r. Någon r1 02-03 känns inte lika aktuellt längre...

//morphine

Gammalt ryckigt insprut klarar jag mig ifrån, ialf de rettor och gixxrar jag har kört har varit skit.
Lättare att köra förgasarhoj där burkarna kommer en och en lite som de vill när man går på gas, eftersom ingen lyckas ställa förgasarna exakt lika. Med en insprutare som klipper till direkt på alla fyra måste man ha lite känsla i högerhanden ut ur kurvorna... :såjaponken

Lättare att köra förgasarhoj där burkarna kommer en och en lite som de vill när man går på gas, eftersom ingen lyckas ställa förgasarna exakt lika. Med en insprutare som klipper till direkt på alla fyra måste man ha lite känsla i högerhanden ut ur kurvorna... :såjaponken
När gick dom över till insprut på motogp cyklar var inte det väldigt sent? Har ett gammalt minne att de prata om varför de inte hade insprut och de gav förklaringen att de går för ryckigt. Står ändå fast att en fin förgasare slår ett gammalt sketet insprut.

HELT fel att jämföra R1 -03 med GIXXER -03 då Yamaha kom ut med RETTAN -98 och satte en ny standard, prestanda och viktmässigt för enlitersmaskiner och ett par år senare utvecklade Suzuki en ännu bättre maskin prestandamässigt.

Den rätta jämförelsen är GIXXER -03 mot R1 -04 då dom låg på samma utvecklingsplan på den tiden.

Last edited:
Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard