Svenska Kyrkan

Förmodligen halv duplex, enkelriktad kommunikation.
Eller så blir svaret endast 404. :va

GAHAHAHA!!!!!!!
Kommunikationen fungerar bara uppströms, men då blir det 404 error: File not found.

Kommunikationen nedströms existerar inte öht. Man pingar men får timeout om och om igen.

Lustigt att folk fortsätter sitt pingande :D :D

haha - oavsett vad kyrkan gör, oavsett om det är att hjälpa katastrofoffer eller sätta upp reklam i tunnelbanan, finns det alltid några som ser detta som ett försök att hjärntvätta de intellektuellt överlägsna ateisterna.

Varför detta hat mot en institution vars främsta avsikt faktiskt är att hjälpa till i samhället?

"hjärntvätta de intellektuellt överlägsna ateisterna.
" :va
problemet är ju inte alls så, utan att detta katastrofhjälpande görs med t.ex mat i ena handen och bibeln i andra.
alltså, "institution vars främsta avsikt faktiskt är att hjälpa" är BS.
Det är missionering, att framföra ett budsakap när tillfälle bjuds i en för katastrof-offret utsatt situation, = utnyttjande av beroendeställning.
Troende är tacksamma för religionsfriheten, men praktiserar den inte själv.

problemet är ju inte alls så, utan att detta katastrofhjälpande görs med t.ex mat i ena handen och bibeln i andra.
Det är missionering, att framföra ett budsakap när tillfälle bjuds i en för katastrof-offret utsatt situation, = utnyttjande av beroendeställning.

finns väl inget mer att säga än att du iochmed ovanstående inlägg bekräftar min misstanke.

Jag gick ur kyrkan för nåt år sen men jag kan inte komma ihåg om jag fick någon bekräftelse på urträdet. Hur kan man kolla att jesus inte tar 1% av mina stålar?

Jag gick ur kyrkan för nåt år sen men jag kan inte komma ihåg om jag fick någon bekräftelse på urträdet. Hur kan man kolla att jesus inte tar 1% av mina stålar?

Det ser du i deklarationen.

Nåja, kalla det vad du vill...man får ett utdrag på deklarationsblanketten iaf...
Sen vet jag inte om jag har nåt problem utan tyckte jag skrev att det var min syn på saken och man har väl rätt till en åsikt eller vad säger du Boris :pannkyss

Svenska kyrkan får inte skattetillskott utan man tar ut en medlemsavgift baserad på inkomst precis som ett flertal andra trosamfund. Är du inte medlem slipper du betala så vad är problemet?

Kategoriskt R2, njaeäe, inte då.
Känner folk som jobbar ihop pengar, finansierar sin hjälpverkamhet själv med enda syfte att handgripligt hjälpa på ett lokalt plan. Saboteras inte sällan av resursstarka organisationer som stövlar in med jätteinsatser, krossar den lokala näringen och försvinner efter några månader när "krisen" inte är lika het längre. Vad blir kvar? Om människorna då frågar vad som driver dem....?
Om bibeln i handen är för individens personliga trygghet i en komplicerad situation, får de säja det som svar på fråga?
Är det bara ok att hjälpa om man inte tror på något?
Hur många som inte tror på något vill hjälpa?

Helt sjukt 5800 skattade pengar tog gud direkt jag måste verkligen få det bra i himelen. För övrigt skrev jag just ut blanketen somroller postade..

Svenska kyrkan får inte skattetillskott utan man tar ut en medlemsavgift baserad på inkomst precis som ett flertal andra trosamfund. Är du inte medlem slipper du betala så vad är problemet?

Jag har för mig att kyrkan får en viss del av svenska staten för underhåll av "kulturella byggnader" som gamla kyrkor. Alltså via den vanliga skattsedeln, inte via kyrkoskatten. Minns jag helt fel? :va

Jag har för mig att kyrkan får en viss del av svenska staten för underhåll av "kulturella byggnader" som gamla kyrkor. Alltså via den vanliga skattsedeln, inte via kyrkoskatten. Minns jag helt fel? :va

Äh, vaf*n. Jag blev tvungen att kolla upp det själv och hittade svaret i svenska kyrkans årsredovisning:
http://www.svenskakyrkan.se/Sve/Dokument/Dokumentfiler/09AF1AC3-7125-44FA-98B8-A366922C805F.pdf

sidan 49, Svenska staten bidrar med 234 miljoner/år i "antikvariska merkostnader", alltså underhåll av 3400 kyrkliga byggnader. Vilket betyder att vi skattebetalare är med och bidrar, oavsettt om vi är med i svenska kyrkan eller inte.

Last edited:
Så jag var inte helt ute och cyklade med andra ord...:tummenupp

Äh, vaf*n. Jag blev tvungen att kolla upp det själv och hittade svaret i svenska kyrkans årsredovisning:
http://www.svenskakyrkan.se/Sve/Dokument/Dokumentfiler/09AF1AC3-7125-44FA-98B8-A366922C805F.pdf

sidan 49, Svenska staten bidrar med 234 miljoner/år i "antikvariska merkostnader", alltså underhåll av 3400 kyrkliga byggnader. Vilket betyder att vi skattebetalare är med och bidrar, oavsettt om vi är med i svenska kyrkan eller inte.

Jag är inte troende själv men det jag är helt säker på att det finns andra dåliga saker och företeelser att lägga negativ energi på. Drabbas du på andra sätt än att du stör dig på lite reklam bland tusentals andra skyltar osv.? Jag stör mig själv på Jehovas som knackat på några gånger, sist för över 10 år sen, men inte Svenska Kyrkan.

Jag var faktiskt på en söndagsgudstjänst i Hongkong i våras med en tjej jag träffat som tror på "det där". Det var enda gången jag varit i kyrkan i modern tid då det inte varit pga begravning, dop eller bröllop. Det var mer som en tänk-positivt-och-var-schysst-med-dina-medmänniskor-pryl. De körde powerpoint osv. och det var som vilken optimistkonsult som helst + lite psalmer då. Jag hade klar behållning av det fast jag inte tror på gud.

Lägg lite krut på de som klubbar sälar, våldtäktsmän eller nån obefogad skatt istället.

Jag kan bara inte förstå varför de behöver marknadsföra sin gud. Om han nu är så kass så att ingen vill gå i kyrkan, vad ska man då ha honom till?
Nej fan, det är ett enda hyckleri det där. Ok att gamla tanter vill gå dit någon gång, men vi andra i "nya" generationen?

Fy fan.

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...