Svenska Kyrkan

Som nämnts, så betalar jag gärna en slant för underhåll av kyrkbyggnader.
Det ser jag som en kulturgärning.
Driften däremot skall vara självbärande.
Tror inte jag känner någon som är aktiv inom statskyrkan.
Däremot Missionskyrkan.
En modernare kyrka.
Att folk är religiösa ser jag inget fel i.
Oavsett religion.
Vi har alla tillgång till samma information men kommer till olika slutsatser.
Vem har rätt och vem har fel?
Finns "rätt och fel"?

haha - oavsett vad kyrkan gör, oavsett om det är att hjälpa katastrofoffer eller sätta upp reklam i tunnelbanan, finns det alltid några som ser detta som ett försök att hjärntvätta de intellektuellt överlägsna ateisterna.

Varför detta hat mot en institution vars främsta avsikt faktiskt är att hjälpa till i samhället?

en institution vars främsta avsikt faktiskt är att hjälpa till i samhället?

de har Sveriges sämsta arbetsmiljö med mobbing och annat.

Svenska kyrkan har stora problem med sin arbetsmiljö.

Det konstaterar Arbetsmiljöverket efter att ha genomfört mer än 600 inspektioner inom kyrkan.
Arne Ågren på Arbetsmiljöverket i Växjö

I Växjö stift ser problemen med arbetsmiljö ut ungefär som i landet som helhet.

Ett av de stora problemen är att kyrkopolitikerna lägger sig i det dagliga arbetet, ett annat problem är relationsproblem mellan de anställda.

http://www.sr.se/cgi-bin/kronoberg/nyheter/artikel.asp?artikel=1330705

Last edited:

Haha - snyggt parafraserat utifrån artikeln :tummenupp

Låt oss se här;
- Du är inte aktiv inom Svenska Kyrkan
- Du är inte medlem i Svenska Kyrkan
- Du är inte anställd inom Svenska Kyrkan
- Svenska Kyrkan knackar inte på din dörr och kräver att du ska bota din synder och söka frälsningen.

Vad är problemet? Även om de har problem med deras arbetsmiljön (det har Försvarsmakten också... borde inte de följaktigen få skit i deras rekryteringsförsök?) så ser jag inga problem med att de fortsätter försöka nå ut till folk.

För övrigt är jag egentligen inte intresserad av någon diskussion kring ämnet, då det sällan förekommer några nyanser inom debatt rörande Gud och kyrkan; ateisterna är inte nöjda tills alla Sveriges kyrkor brinner, och de Kristna vill bara lämnas ifred (något överdrivet, men du förstår poängen).

Svenska kyrkan har stora problem med sin arbetsmiljö.

Det konstaterar Arbetsmiljöverket efter att ha genomfört mer än 600 inspektioner inom kyrkan.
Arne Ågren på Arbetsmiljöverket i Växjö

Det är klart.
Vill man ha en negativ slutsats vänder man sig till någon som heter "Ågren"

Problemet är att religion är roten till en massa jeevla elände och dessutom har väl kyrkan redan gott om tillgångar utan att behöva få skattetillskott år ut och år in... min syn på saken ..

Som nämnts, så betalar jag gärna en slant för underhåll av kyrkbyggnader.
Det ser jag som en kulturgärning.
Driften däremot skall vara självbärande.
Tror inte jag känner någon som är aktiv inom statskyrkan.
Däremot Missionskyrkan.
En modernare kyrka.
Att folk är religiösa ser jag inget fel i.
Oavsett religion.
Vi har alla tillgång till samma information men kommer till olika slutsatser.
Vem har rätt och vem har fel?
Finns "rätt och fel"?

Jag är gärna med och betalar till K märkta vackra kyrkor som står lite överallt i landet. Vanliga jävla källarlokaler är jag inte ett dugg intresserad av att betala till.

Problemet är att religion är roten till en massa jeevla elände och dessutom har väl kyrkan redan gott om tillgångar utan att behöva få skattetillskott år ut och år in... min syn på saken ..

Svenska kyrkan får inte skattetillskott utan man tar ut en medlemsavgift baserad på inkomst precis som ett flertal andra trosamfund. Är du inte medlem slipper du betala så vad är problemet?

SÅ! Nu har jag kuverterat och frankerat mitt urträde. www.uturkyrkan.se gjorde det hela väldigt enkelt :) Skulle jag ångra mig så får jag väl gå med igen. Men jag har inte haft nåt med kyrkan att göra de sista 20-30 åren, men vem vet, man kanske ser ljuset nån gång i framtiden.

Kyrkoskatten är 1,3% varav 0,39% i begravningsavgift som alla solidariskt betalar till kyrkan för underhåll av byggnader och begravning.

Senast den 31'a Oktober måste församlingen ha blanketten för att man ska slippa skatten påföljande år. Det är bråttom!

Det blir lätt så när en snubbe i klänning säger sig kunna snacka direkt med högsta chefen och dessutom föra dennes talan utan att ens använda telefon...

Du är bra lustig du; om man slår ner på muslimerna och deras (ibland) fanatiska syn på omvärlden baserat på en "bibel" som ligger i linje med gamla testamentet så är du framme & hugger direkt. Men att idiotförklara kristna och deras präster verkar du inte ha något problem med.

Du är bra lustig du; om man slår ner på muslimerna och deras (ibland) fanatiska syn på omvärlden baserat på en "bibel" som ligger i linje med gamla testamentet så är du framme & hugger direkt. Men att idiotförklara kristna och deras präster verkar du inte ha något problem med.

Mitt uttalande gäller i högsta grad även islam..

Du har nog missförstått mig. Islam är lika fritt fram att kritisera som kristendom och en imam lika välkommet "offer" som en präst.. (De har ju klänning båda två)

Vad mig beträffar får ni gärna göra jesus och muhammed till rondellhundar som slickar varandra i röven om ni vill...

...den lilla skillnaden ligger snarare i att så många så snabbt börjar vädra sina ruttna fördommar i det ena fallet men inte i det andra..
I det ena fallet blir avarterna synonymt med den stora massan medan det är lika "självklart" att "kristna" avvarter på intet sätt är representativt för kristendom...

Sen är skillnaden mellan Islam och Islamism stor och spannet mellan muslimer och muslimer minst lika stor som den mellan en svensk "halvkristen" och en amerikansk nyfrälst sydstatare som bor i sin ärkekristna sekts husvagnspark....

...den lilla skillnaden ligger snarare i att så många så snabbt börjar vädra sina ruttna fördommar i det ena fallet men inte i det andra..
I det ena fallet blir avarterna synonymt med den stora massan medan det är lika "självklart" att "kristna" avvarter på intet sätt är representativt för kristendom...

Om du menar SH nu tror jag du missat en del trådar; jag har nog aldrig sett så mycket hat & förakt mot svenska kyrkan som här. Här anses alla att kristna är miffon & totalt hjärndöda, anser man något annat är man direkt idiotförklarad.

Själv gifte jag mig i SK och har varit på ett flertal dop. Jag har inga som helst problem med kyrkan trots att jag inte delar deras uppfattningar och tro. Anser att våra kyrkor ska bevaras då de är ett kulturellt arv, av den anledningen kommer jag även fortsättningsvis betala kyrkoskatt.

Här anses alla att kristna är miffon & totalt hjärndöda, anser man något annat är man direkt idiotförklarad.

JO, jag håller för en gångs skull med dig. Jag är fortfarande medlem i Svenska kyrkan, har många kristna vänner och har en mamma som sitter med i kyrkofullmäktige. Så visst har jag noterat religionsföraktet jag med och det är synd...

Jag tycker det är skillnad att skämta med religion och religösa och förakta och förtala..

Edit:
Jag anser att många kyrkor skall bevaras som du säger men ser gärna att dessa byggnader kulturminnesmärks och alltså bevaras som vilka andra historiska bygnnader som helst.

Själv kommer jag troligen gå ur kyrkan men kommer troligen vänta tills jag bestämt vad jag ska göra med "bsparingen" som jag även i fortsättningen vill ska gå till någon form av välgörande ändamål..

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år