Svenska Kyrkan

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
.................. har kört igång med en stor reklamkampanj på bussar och tunnelbana i Sthlm. Ledordet är "Trådlöst". Dvs att man kan be var man än är och att man kan kontakta svenska kyrkan för att få reda på var närmaste supportcenter (=kyrka) ligger.

Extremt trist kampanj, men det sitter säkert någon reklamar och tycker att han/hon fått till det riktigt bra.

Nåväl. Går det så dåligt för senska kyrkan så att de måste lägga stora summor på marknadsföring? Är det öht ok att driva kyrkan som företag, med skattebetalarnas pengar? Skulle det vara ok om "Muslimska föreningen" började marknadsföra sig på allmän plats?

Tack och lov så betalar jag inte kyrkoskatt längre. Hoppas hela skiten avskaffas. Vilket lurendrejeri.

Djävligt märklig företeelse det där med att "gå i kyrka" öht...

De säger, å ena sidan, att gud finns överallt.. Å andra sidan vill de ha våra pengar som skall gå till ett speciellt hus där gud då skall finnas extra mycket eller vadå?

Pengar har de redan så de klarar sig utan intäkter långt utöver våran generations överlevnad iaf.

Har inte staten separerat från kyrkan fedan länge nu? Då borde det inte handla om skattepengar.

Djävligt märklig företeelse det där med att "gå i kyrka" öht...

De säger, å ena sidan, att gud finns överallt.. Å andra sidan vill de ha våra pengar som skall gå till ett speciellt hus där gud då skall finnas extra mycket eller vadå?

Pengar har de redan så de klarar sig utan intäkter långt utöver våran generations överlevnad iaf.

Jag kan bara inte förstå varför de behöver marknadsföra sin gud. Om han nu är så kass så att ingen vill gå i kyrkan, vad ska man då ha honom till?
Nej fan, det är ett enda hyckleri det där. Ok att gamla tanter vill gå dit någon gång, men vi andra i "nya" generationen?

Fy fan.

Avskaffa Svenska kyrkan helt och hållet! Vill folk gå med i kyrkan så gör de det, inte fan ska man pracka på folk sin religion, det är det värsta jag vet! De är inte bättre än Jehovas, som går och knackar dörr och tvingar på folk sin jävla propaganda!

Även om jag själv inte är en aktiv kyrkobesökare så tycker jag nog att kyrkverksamheten fyller en stödfunktion i samhället. Idag är det väl dessutom frivilligt att vara med så det borde väl inte störa någon vad kyrkan lägger sina pengar på...?

Värre isf med företag där staten sitter som stora (del-)ägare. Tex Telia.

Även om jag själv inte är en aktiv kyrkobesökare så tycker jag nog att kyrkverksamheten fyller en stödfunktion i samhället. Idag är det väl dessutom frivilligt att vara med så det borde väl inte störa någon vad kyrkan lägger sina pengar på...?

Värre isf med företag där staten sitter som stora (del-)ägare. Tex Telia.

Stödfunktion är väl inte så dumt, men att den kommer tillsammans med en RELIGION är helt åt fanders. Om det nu behövs så kan jag vara med och finansiera kuratorer eller vaffan som helst med mina skattepengar. Men inte religion.

Frågar mig om det verkligen är ok att marknadsföra en religion på det här viset. Många skulle sagt tvärnej om det gällde islam. Same shit tycker jag. Pest & kolera.

Var och hur går man ur? www.svenskakyrkan.se var inte helt oväntat inte det minsta hjälpsam i ärendet

Länge sen jag gjorde det nu, men jag har för mig att jag kontaktade pastorsexpeditionen. De skickade en blankett för påskrift. Den blanketten kan du garanterat hitta för utskrift om du googlar lite. Tror tom du kan skriva en egen.

"Jag xxx, pers. nr. yyyyy önskar bla bla" Två rader räcker.

Datum och underskrift samt vidimering
SKriv ner adress, telefon och hela skiten så är du säker på att du inte missat något.

Lycka till. Gör det med en gång. DU kommer må mycket bättre efteråt.

Jag ser inget fel med det. Det är väl varken hemligt eller konstigt att kyrkan vill värva fler medlemmar. Dom tror ju på det dom gör. Man behöver ju inte gå dit om man inte vill bara för att man har sett reklam. Jag ser dagligen en massa reklam som jag inte är intresserad av och det varken stör mig eller får mig att känna mig tvingad att handla nåt.

Har faktiskt lite svårt att förstå revolten som så många verkar känna sig tvungna att göra mot kyrkan idag som om vi levde i 60-talets USA. Kyrkan har varken makt eller inflytande idag, det blir bara färre och färre av dom få som går dit och det är frivilligt att vara med. Jag ser iaf inte nåt skadligt i Svenska kyrkan. Jag känner flera som är kristna och alla är fullt normala, vänliga och trevliga människor som verkar vara lyckliga med sitt val i livet. Om dom trivs med sina liv spelar det väl ingen roll för alla andra om det dom tror på är sant eller falskt. Tycker det är både fel och trångsynt att börja fördöma bara för att man inte tror på samma saker.

Last edited:
Last edited:
Skulle det vara ok om "Muslimska föreningen" började marknadsföra sig på allmän plats?

Varför inte? I ett land med muslimsk tradition skulle jag inte bli förvånad om det finns. I sverige däremot, där kristendomen varit en del av vår kultur under många sekel, tycker jag att svenska kyrkan har en mer naturlig roll.

Stödfunktion är väl inte så dumt, men att den kommer tillsammans med en RELIGION är helt åt fanders. Om det nu behövs så kan jag vara med och finansiera kuratorer eller vaffan som helst med mina skattepengar. Men inte religion.

Men är du med och finansierar svenska kyrkan då? Om du nu inte är medlem så bidrar du väl inte med en enda krona, eller har jag fattat fel nu? :confused:

Jämför med utställningar i kulturens tecken där både statliga och kommunala skattekronor ramlar rakt ner i fickorna på lapptäckstråcklande "konstnärer" som klarade sig igenom gymnasiet med sång och dans på schemat... I det fallet har du inte ens ett val att inte bidra till kulturberikandet.

Jag betalar kyrkoskatt i en kommun med väldigt många gamla kyrkor, men med gles befolkning. Kyrkoskatten är därför hög (~2%), men jag tycker ändå det är värt att lägga de pengarna som krävs för att hålla kyrkorna i dugligt skick. Trots att jag inte nyttjar kyrkorna eller får en spänn tillbaka så tycker jag inte att det är något problem att lägga några tusingar för att se kulturen föras vidare till kommande generationer. Att kyrkoverksamheten dessutom i många fall räcker ut en hjälpande hand till behövande i samhället är en fin bonus.

nej tack, det räcker med att kyrkan sysslar med sånt, SD skulle nog få fler röster med sån reklam.

Jag säger inte att jag skulle uppmuntra till det i Sverige. Skillnaden är att kristendomen är en del av vårt kulturarv och mer accepterad, om man så vill, i samhället.

De flesta bryr sig väl inte om kyrkan då vi är världens mest sekulariserade land, muslimsk reklam skulle väl mest väcka anstöt.

Jag trodde Gud var trådlös redan när han introducerades.

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år