Köra bakhjul!

Håller med rigge..

Jag kopplar enbart upp det....

Jag vill gärna ser er andra gasa upp en sporthoj på bakhjulet i 35km/h på en spikrak väg.

Det jag anser som störta fördel med koppla upp den att du behöver inte ligga på 10,000 (+-) rpm för att den ska lätta..

Jag drar upp R1:an i 35 på 1:ans växel o ca 65 på 2:an. Då har man hela registret kvar.

Du lär ju ha bra koll på din effekt :respekt

Själv ritar jag svarta streck om jag duttar koppling på ettan eller tvåan, nästan för bra om man säger så.

Dock så kommer hojen lugnt och fint på powerwheelie vid en 60-65km/h på ettan och då har jag ju nästan 100km/h att åka på, dock känns balansläget inte aktuellt med så mycket effekt, så tvåan och trean blir det mest...

90km/h - 130km/h ungefär så är det bara att vrida till på tvåan. 160km/h - 180km/h så blir det lite ryck och slit för trean...

Men öva, öva, öva, det är det som gäller. Man kan inte läsa sig till att kunna wheela, men kanske få ett par goda råd.

Jag har kört samma jävla stäcka om 40mil enkel resa en massa gånger, för att det inte skulle bli tråkigt så wheelade jag varje (och då menar jag varje) gång som jag var tvungen att sakta ner till tvåan. Rondeller, bilköer, vägarbeten, you name it...

Jag älskar att wheela och det är nog en förutsättning för att orka öva.

NU VILL VI SE FILMER, BILDER och annat skit :yoparty
 
Last edited:
Det går framåt iaf.. Har helt övergett det här med att wheela på ettans växel. Hojen är alldeles för ettrig där. Kör enbart i 2an. Mest med gaspådrag+rycka i styret vid 8000rpm. Funkar bra, inga problem. Testar även med kopplingen lite då och då men får nog lära mig rejält med bara gasen först!

http://www.youtube.com/watch?v=jd9zSfdk6ZQ

Låter på filmen som om du gör väldigt hastiga och stora rörelser på rullen, försök att släppa av lite mindre och mjukare när du väl fått upp den, börja med lite förmycket så den sakta gå ner sen släpper du av mindre och mindre. Tillslut lär du dig rätta läget på rullen med små korrigeringar.
Ett tips till för att spara packboxar, se till att ha lite kvar i registret så du kan gasa till innan framhjulet nuddar mark så landar du mjukare.
 
Låter på filmen som om du gör väldigt hastiga och stora rörelser på rullen, försök att släppa av lite mindre och mjukare när du väl fått upp den, börja med lite förmycket så den sakta gå ner sen släpper du av mindre och mindre. Tillslut lär du dig rätta läget på rullen med små korrigeringar.
Ett tips till för att spara packboxar, se till att ha lite kvar i registret så du kan gasa till innan framhjulet nuddar mark så landar du mjukare.

Tack för tipsen (som tråden var till för) :tummenupp

Hur länge klarar sig packboxarna om man håller på som jag (hårda nedslag etc..)?
 
Men Sulis då!!!! Måste du vänta på att den ska resa sig?? (och ja jag syftar på hojen nu) :D

Prova med min istället :D du vet ju hur den gör...hehe...

Haha, nja. Numera är väl inte problemet att "få upp den", snarare att hålla den uppe :tuttar

Du är välkommen så ska jag prova din, för du flexar väl nu efter tolv?

Max tre dar till!

Haha, det var ju inte så jävla skoj att höra! Jaja, smakar det så kostar det..
 
Last edited:
Haha, nja. Numera är väl inte problemet att "få upp den", snarare att hålla den uppe :tuttar

Du är välkommen så ska jag prova din, för du flexar väl nu efter tolv?



Haha, det var ju inte så jävla skoj att höra! Jaja, smakar det så kostar det..


nä där var det inga problem med att få upp den....som sagt nu ska man bara hålla den uppe och lära sig att sätta ned den försiktigt.

Näää jag flexar inte efter tolv...va tror du om mig egentligen?? :tungan
Men det brukar ju heta, efter sig själv känner man andra. :D
 
Tack för tipsen (som tråden var till för) :tummenupp

Hur länge klarar sig packboxarna om man håller på som jag (hårda nedslag etc..)?

haha, skitsvårt att säga, många faktorer som påverkar. finns nog ingen vidare statistik på det. boxarna kostar inte så mycket och är inte så svårt att byta själv:yoparty
men dra till på rullen å landa mjukt så behöver du inte oroa dig

oiiiil on!
 
Att få upp den på bakan är inte så svårt, det kommer du snart under fund med. Men när du sen lyckas och tycker att du har hjulet högt i luften så ska du be nån filma dig, så du får en referens över hur lågt du har hjulet i verkligheten. Filmning är ett toppenbra sätt att få hjulet högre och högre...

Lycka till.
 
Att få upp den på bakan är inte så svårt, det kommer du snart under fund med. Men när du sen lyckas och tycker att du har hjulet högt i luften så ska du be nån filma dig, så du får en referens över hur lågt du har hjulet i verkligheten. Filmning är ett toppenbra sätt att få hjulet högre och högre...

Fan jag vill så jävla gärna bara kunna det! öva, öva, öva, öva, öva, öva :yoparty

Men det brukar ju heta, efter sig själv känner man andra. :D

Jag flexar aldrig.. Är bara konstant ledig!
 
Last edited:
Har dock inte läst igenom tråden men jag ville gärna yttra mig i denna diskussion jag har fått ett flertal mail där folk skriver
- Hur kör man på bakhjulet bla bla bla

Då svarar jag alltid. det spelar ingen roll vad jag säger visst jag kan ge dig tips men man kan inte sita framför en dator skärm och lära sig köra på bakhjulet du måste ut öva öva öva. det var en tid då du inte kunde gå men nu kan du alla kan lära sig om dem vill tar bara mer eller mindre träning.
Samma sak som när jag provar något nytt i början så känns det helt fel men sen slår man upp en röst i huvet som säger du måste lära dig detta folk vill se det.

Det som jag tycker är svårt är att köra fort på bakhjulet
Har provat och kört på bakhjulet i rätt hög hastighet med fullkåpa R6 - 06 men jag tycker bara den drar åt sidan vid typ 190 km/H
i sommras så var jag på ett flygfält på Öland då kunde jag dra ut alla växlar och lika på power wheelie men jag vet dock inte hur fort jag körde eftersom jag inte har något instrument och det är ju en streetfighter R6 - 06 jag har men jävllar vilken skillnad det är med och utan kåpor helt sjukt..

Vet inte om min text gav något budskap men det är skönt att skriva av sig lite.

/Andreas
 
o så ska du inte lyssna på dom som däger att när det känns som om du ska slå över är det långt kvar, för det stämmer inte. trust me, I know!!!
Ont gjorde det oxå hahahah
 
o så ska du inte lyssna på dom som däger att när det känns som om du ska slå över är det långt kvar, för det stämmer inte. trust me, I know!!!
Ont gjorde det oxå hahahah

Det är HELT sant det där. Den gyllene regeln är nog att låta höjden komma till dig, inte tvärt om...

Likaså farten :näsblod
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top