Biaggi 2008 - uppdatering

3218919 Ja, det var verkligen ingen som la fingrarna i mellan :)

Visst var det väl Bayliss som skrämde Neukirchner i långa högern så till den milda grad att han tappade tempot helt?

Någon som vet vad som hände med Neukirchner i race 2, han kom inte så långt?
Neukirchner lowsidade ut sig i race två.
 
Mycket mer intressant tycker jag inte att det har blivit men lite piggar de upp. Ungefär som när Henke varvar ner i sin moderklubb utan att utföra några stordåd.

Nej, då är det klart intressantare med de nya förmågorna som är på väg till MotoGP eller redan har kommit dit.

Jag gillar Corti starkt, trist att han missade titeln bara något varv från mål. Vilka inbromsningar! :yoparty

Jag gillar också Corti. Men det var kul att han blev klådd på titeln av Canépa på en 1098S. Roligt rejs med fight hela tiden.
 
Visst har det blivit bättre med tunga namn i SBK, men helst skulle jag se SBK VM som en plantskola till Moto GP.

Jag har ( sen comhem " bjuder " på TV4 sport istf Eurosport) skaffat eurosport 1 o 2, på då kunnat se STK 1000 som går ihop med SBK VM.

Min uppfattning är att det vore väl så intressent att se de bästa ur STK 1000 på bra material, i stället för de som inte längre har förtroendet i Moto GP.

Ur underhållningssynpunkt slår unga vildhjärnor rutinerade 35 +, även om det går ett och annat skinställ och kåpuppsättning.

Plantskola lär det aldrig bli, inte så länge det finns racerklasser som alternativ.
 
Plantskola lär det aldrig bli, inte så länge det finns racerklasser som alternativ.
Vermeulen och Toseland kommer ju från WSBK och den senaste världsmästaren från AMA så visst är Superbike en väg att gå för den som inte är alltför trångsynt.
 
3219424 Vermeulen och Toseland kommer ju från WSBK och den senaste världsmästaren från AMA så visst är Superbike en väg att gå för den som inte är alltför trångsynt.
Men om man jämför resultaten för de som kommer från racerklasser och de som kommer från SBk så är ju övervikten åt ett av hållen markant. Trångsynthet eller inte.
 
3219631 Men om man jämför resultaten för de som kommer från racerklasser och de som kommer från SBk så är ju övervikten åt ett av hållen markant. Trångsynthet eller inte.
De är även kraftigt överrepresenterade.

Är man en j*vel på att åka hoj så hamnar man i MotoGP innan det är klart, 2-t eller inte.
 
Bayliss och Hagas omkörningar motsäger detta kraftfullt. No mercy! :yoparty
Även Corser och Biaggi hade en dust i tuffast laget i söndags
Nej, jag tycker faktiskt att Superstock 1000 varit de intressantaste racen i år och över året sett varit sevärdare än SBK och SS.

Plantskola lär det aldrig bli, inte så länge det finns racerklasser som alternativ.
Ok, jag vet vad du menar, men serien blir ju intressantare om den domineras av förare som ännu inte uppnått "bäst före datum" i sin karriär.
 
Last edited:
Är man en j*vel på att åka hoj så hamnar man i MotoGP innan det är klart, 2-t eller inte.
Precis!
Ville bara poängtera att det går fint att åka annat än tvåtakt och ändå bli världsmästare i största klassen.
 
3219773 De är även kraftigt överrepresenterade.

Är man en j*vel på att åka hoj så hamnar man i MotoGP innan det är klart, 2-t eller inte.
Så är det såklart också. Är man mega grym så hamnar man i MotoGP till slut men vägen via SBK är tydligen inte den rakaste eller smartaste för de flesta.

3220171 Precis!
Ville bara poängtera att det går fint att åka annat än tvåtakt och ändå bli världsmästare i största klassen.
Återigen. Det handlar inte om att det är just tvåtaktsmotorer i hojarna utan att det är hojar byggda enbart för race och det sätter föraren på andra krav och ger en "bättre" utbildning för att lyckas fullt ut i MotoGP. Det finns ju hur många exempel och citat som helst från de som har kört både och på vilka skillnaderna och fördelarna är med hojar byggda för race och inte hojar ombyggda för race.
 
Last edited:
Återigen. Det handlar inte om att det är just tvåtaktsmotorer i hojarna utan att det är hojar byggda enbart för race och det sätter föraren på andra krav och ger en "bättre" utbildning för att lyckas fullt ut i MotoGP.
Personligen tror jag inte det spelar så stor roll vart killar som Stoner eller Rossi kommit från för typ av racing, de hade blivit bäst ändå.

Om vi tar våra två mest älskade/hatade förare, Biaggi och Hayden, så har ju den senare bevisat att man inte alls behöver vara uppvuxen på en prototypracer för att vinna största klassen.
 
3220227 Personligen tror jag inte det spelar så stor roll vart killar som Stoner eller Rossi kommit från för typ av racing, de hade blivit bäst ändå.

Om vi tar våra två mest älskade/hatade förare, Biaggi och Hayden, så har ju den senare bevisat att man inte alls behöver vara uppvuxen på en prototypracer för att vinna största klassen.
Nej. Men det borde väl kanske, möjligtvis finnas en viss tanke bakom att människor som är mer involverade i detta än du och jag väljer att tex. dra igång klasser/cuper/akademier och team i 125R och inte i 600SS/WSBK för att få fram nästa världsmästare? Killar som Puig, Bartol, Burgess etc etc kanske kan ha en viss kunskap om sådant?
Råtalang är inte det enda som behövs för att ta sig långt. Bra utbildning på bra hojar är inte att förakta.
En förare känns än så länge mer som undantaget än regeln, eller?
jag har aldrig sagt att man måste köra racer för att vinna VM utan att det är mer fördelaktigt med en sådan bakgrund än med en i SBK för att lyckas i VM.
 

En förare känns än så länge mer som undantaget än regeln, eller?
jag har aldrig sagt att man måste köra racer för att vinna VM utan att det är mer fördelaktigt med en sådan bakgrund än med en i SBK för att lyckas i VM.

Finns ju några världsmästare till som kommer från AMA än Nicky, men de var betydligt mer övertygande.
 
Killar som Puig, Bartol, Burgess etc etc kanske kan ha en viss kunskap...?
Skojar du? Dessa senila gubbar är indoktrinerade och manipuleras av en osynlig tvåtaktsdjävul som också skickade de två planen till World Trade Center.

Verklig kunskap och insikt formulera från Sandstreams tangentbord.

:rolleyes:

...men serien blir ju intressantare om den domineras av förare som ännu inte uppnått "bäst före datum" i sin karriär.
Utveckla!
 
Last edited:
Absolut var det så men då såg racingen och hojarna annolrunda ut.
Utveckla?
Så om man kom ifrån AMA, eller Australiensiska mästerskapen och körde mjukramad Superbike så passade man bättre för en 500-tvåtakt än under nuvarande förutsättningar? :va
Skillnaden mellan en modern superbike och en MotoGP-räcer kan tyckas mindre än mellan en CB1100R och en 500-tvåtaktare tycker jag - men kan så klart ha fel. En 250 känns mer besläktad med en 500 än en 990/800, eller? Aprilia körde ju en förväxt 250 i 500-klassen med viss framgång.
 
Här håller jag nog med Firesalle, att en gammal cb med sugrörsram inte hade särskilt mycket gemensamt var sig i chassi eller motor med en 500 från samma år.
Men förmodligen var de gamla superbikarna så usla att man var tvungen att vara riktigt överjävlig för att köra dem så fort som exempelvis spencer :D
 
Jag kan inte svara på vad som är skillnaden och varför det ser ut som det gör men av någon anledning är det inte förare från AMA som lyckas bäst i GP VM nu vilket det var ett tag under 80-90 talet.
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top