2008 Honda CBR 1000 RR Fireblade

Inte så illa som jag först tyckte men varför så trubbig nos :confused:
(Frontalkrockad redan från fabrik.)

Bild med "storhuggern" på.

Nej nej, de vill ha lite retro stuk!

Ser ni likheterna... :D
 

Bifogat

  • CBR1000RR83_w800.jpg
    CBR1000RR83_w800.jpg
    45.4 KB · Visningar: 120
  • Fire.JPG
    Fire.JPG
    63.8 KB · Visningar: 97
Last edited:
Inga 1:1 vare sig inkl. eller exkl. soppa alltså. Om de där siffrorna stämmer ligger den väl på närmare 190kg utan soppa och 178 Honda-hästar...

Vad gäller vikt fulltankad så är denna Honda ca 8kg lättare än R1 2007 och
10kg lättare än K7 i original utförande enligt tidningen BIKEs siffror från
tidigare i år.....
 
Vad gäller vikt fulltankad så är denna Honda ca 8kg lättare än R1 2007 och
10kg lättare än K7 i original utförande enligt tidningen BIKEs siffror från
tidigare i år.....

Det ser ju bra ut, den var ju visserligen lättast innan också.. :tummenupp
 
Det ser ju bra ut, den var ju visserligen lättast innan också.. :tummenupp

Vikt och prestanda är säkert värst i klassen på -08:an men design ska ju också vara ett argument till att man väljer en gathoj.
Detta är bland de fulaste motorcyklar jag någonsin har sett!
Framifrån ser den ju ut som en offroadhoj.
Ljuddämparen är ju plankad från Gixxer, och ser OK ut men det övriga..... HJÄLP!
HRC har förhoppningsvis fräcka kåpset att erbjuda marknaden, annars lär det bli en riktig hyllvärmare hos återförsäljarna.

Det var helt klart bättre förr :tummenupp
 
Vikt och prestanda är säkert värst i klassen på -08:an men design ska ju också vara ett argument till att man väljer en gathoj.
Detta är bland de fulaste motorcyklar jag någonsin har sett!
Framifrån ser den ju ut som en offroadhoj.
Ljuddämparen är ju plankad från Gixxer, och ser OK ut men det övriga..... HJÄLP!
HRC har förhoppningsvis fräcka kåpset att erbjuda marknaden, annars lär det bli en riktig hyllvärmare hos återförsäljarna.

Det var helt klart bättre förr :tummenupp


Offroadhoj? Var?
MCBRR2008FWA_w800.jpg


Gixxer? Var?
MCBRR2008X_H_w800.jpg


Hyllvärmare? Det tror jag inte, börjar gilla den stenhårt! :yoparty
 
Det lär ju inte räcka till någon sporthoj.com kille så det var tur att det var mer:

199 -18 liter sopp - 3,5 liter olja - 1,5 liter annan vätska borde bli 176 kilo torr?
Löftet på visningen var att alla hojar skall hålla detta (Och det är det få som gör, så snack om Honda hästar är lite fel..Dom hade fel på kammarna 1983 också, men det är nästan glömt nu)
Det gäller både vikt och effekt så det ser lovande ut.

1. Vem är intresserad av vikt/effektförhållandet när med torrvikt och hästkrafter på veven som referenser? Kan ju inte bli mer ointressant. Det som räknas är hur mycket hojen väger körklar utan soppa och effekten på bakhjulet. I verkligheten, inte på papperet.

2. Bensin väger betydligt mindre än vatten vid samma volym, jag tror bensin ligger på närmare halvkilot per liter.

3. Honda har väl aldrig varit i närheten av effektsiffrorna i sina reklambroschyrer? Det är väl klart att de lovar och bedyrar att ALLA deras hojar ska ha den effekt som det står på papperet? Vad ska de säga? "Och som vanligt saknar alla våra hojar 5-10hk jämfört med andra hojar på marknaden som har samma effekt på papperet som våra hojar"? Ta 929:an t.ex., den skulle ha 2hk mer än R1:an men i verkligheten saknade den 5-10hk på hjulet jämfört med R1:an. Eller CBR1000RR som skulle ha lika mycket effekt som R1:an men återigen saknade ungefär lika mycket som tidigare. Honda har kreativa marknadsförare.

4. Jag hoppas att Hondas viktsiffror inte är tagna ur det blå, om de kunde gå tillbaka till värderingarna för den ursprungliga Firebladen (dvs hellre låg vikt än hög effekt) tror jag att de är på god väg! Effekt finns det redan så det räcker, nu vill vi ha lägre vikt!

5. Huggern är grym! Äntligen lite RC212V!

Vad gäller vikt fulltankad så är denna Honda ca 8kg lättare än R1 2007 och
10kg lättare än K7 i original utförande enligt tidningen BIKEs siffror från
tidigare i år.....

Jag vet att den är lättare vilket är bra. Jag kommenterade bara påståendet om att den skulle ha ett vikt/effektförhållande på 1:1 vilket den enligt min mening inte är i närheten av, vare sig sifforna stämmer eller inte.
 
Last edited:
Offroadhoj? Var?
MCBRR2008FWA_w800.jpg


Gixxer? Var?
MCBRR2008X_H_w800.jpg


Hyllvärmare? Det tror jag inte, börjar gilla den stenhårt! :yoparty

Trubbig front á lá V-Strom syftar jag på.
Dämparen andas mer GSX-R1000 än R6 anser jag.

I övrigt så kanske jag smälter för designen efter ansenlig mängd alkohol.
Kul att smaken är delad...:)
 
Ok, jag erkänner.

Den växer på mig för var dag. Huggern gjorde massor också, likasa kolfiber detaljerna. Nu ska bara det där horisontella "CBR Fireblade" flyttas upp till sidokåpan jäms med luftintagen och lite lutat framåt. Med alla andra mjuka linjer så skär det för hårt för ögat...
 
skräpdesign se från sidan tex fronten sidorna. även bakifrån ser det knas ut klen bak hur ska det bli när man skjutsar finns det plats för ett arsel där?
 
Ruskigt fräck den nya 08:an, särskilt i svart och vitt! Om ni kollar riktigt noga så syns den på denna bilden från Allt om Mc. :D

s_4700b9a3206ce.jpg
 
Back
Top