"Ny" wankel racer, Norton NRV588

  • Thread starter Thread starter R2
  • Start date Start date

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Jag hittade en bild i en italiensk tidning förra året av en uppdaterad Norton wankel racer, och ikväll gav mig fan på att hitta mer info om den, vilken inte va så svårt.

och jösses vilken hoj, 170hk, 130kg :)
Länkar till övrig info, håll tillgodo..

http://www.realclassic.co.uk/norton06120100.html

filmer: http://www.youtube.com/results?search_query=norton+nrv+588&search=Search

woow.jpg
 
Wankelnortonnarna gick som spanska sjukan på IoM någon gång tidigt 90tal.
Polisen i UK köpte ett gäng av "Interpol" modellen.
Framtiden såg ljus ut för Norton.
Räsern gick i graven pga. diskussioner om hur man räknar ut cylindervolymen.
Första försöket gav att en tvåskivig wankel på 588cc skulle räknas som totala volymen i kammarna = 588x3=1764cc. Vilken klass passar för en sexcylindrig 1764 kubikare?

Poliscyklarna gick ganska bra.
Ganska...
Vridmomentet kändes klent för en fullutrustad poliscykel, men det kan man stå ut med.
Värre var att de var otroligt törstiga!
Under en liter per mil var svårt att komma!
Täta, komplicerade servicetillfällen och relativt hög oljeförbrukning kan väl vara acceptabelt på en extrem sport/racehoj.
Men en trött arbetshäst?
Tyvärr.
Wankelmotorer borde vara en utmärkt ide' till hojar, med sin smala uppbyggnad, låga vikt och varvvillighet,men de är långt ifrån färdigutvecklade ännu.
Efter protester kom man fram till att det var en turbomotor...
 
Insugstakt
Kompressionstakt.
Förbränningstakt.
Avgastakt.

Wankel_Cycle_anim_en.gif
 
Last edited:
Jag tror att Mazda ligger i spjutspetsen vad det gäller wankel-teknologi, de sitter garanterat på en hel drös superfina lösningar och konstruktioner. Mazda RX8 är ju inte från medeltiden direkt..
 
motorns vikt kontra dess effektuttag måste ju vara en av de stora fördelarna?
 
Hur mycket de kan varva beror på hur länge man vill att tätningarna ska hålla, de slits hårt mot "cylinder"väggarna när centripetalkraften ökar ju mer man varvar. Vid högt varv slungas tätningarna utåt. Hårt.
Sedan ger den stora arean i förbränningsrummet en stor avkylningseffekt som minskar verkningsgraden radikalt.
För motorcyklar skulle jag satsa på tvåtakt om valet var fritt. Men det går å andra sidan att sätta katalysator och turbo på en wankel, vilket svårligen låter sig göra med en skitraka.
 
Norton F1 som körde IoM TT 1990: 588cc, More than 135 bhp @ 9800 rpm at
Mazda RX-8: 1,3 liter 232 bhp @8500rpm
 
Om man översätter wankelns arbetsprincip till otto-motorns språk, så blir det en tvåtaktare.
Tänder ju en gång per varv.
Ingen som hittar filmer från IoM -90?
Kommer ihåg att jag var ordentligt imponerad.
Snygga var de också!

Det blir ju en tredjedelstaktare förresten.
Eller?
Vad är en "takt"?

Hur många takter har en gasturbin?
Valstakt?
 
Last edited:
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top