Flytta till Trollhättan

M@tte

Medlem
Gick med
29 Nov 2005
Hoj
Trampcykel med skuret styrlager
Hej på er!
Har till 90% klart med nytt jobb i Thn och med anledning av det undrar jag vilka omr. som rekommenderas samt kanske ska undvikas att bosätta sig i??
Har sambo och en dotter på 3 år så en god barnomsorg är viktig så klart. Blir nog till en början en lägenhet, men husköp är målet. Gärna någon mil utanför centrum.
Mycket tacksam för tips :)

/Mattias

Jag har inte hundra koll på Fjollhättan, men Skogshöjden verkar ha allt det du efterfrågar...

Välkommen till...

..slutet:glömdet

Ha ha är det så... :) Har faktiskt kikat lite på det området. Nära till Båbergs övningsplats och näl va :D :kryckor

Just sådan info är väldigt bra att få :tummenupp Är inte helt låst på Trollhättan, kikat lite allmänt på hemnet bara än så länge. Uddevalla med omnejd ligger ju så pass nära ändå så pendling funkar ju bra om man nu skulle flytta dit.

Just sådan info är väldigt bra att få :tummenupp Är inte helt låst på Trollhättan, kikat lite allmänt på hemnet bara än så länge. Uddevalla med omnejd ligger ju så pass nära ändå så pendling funkar ju bra om man nu skulle flytta dit.

I sådand fall så glöm inte Vänersborg, Vargön, u-valla m.m

Funderar ni på hus så glöm inte att det kommer vara många som vill sälja innan årsskiftet pga. de nya REA-vinstreglerna.

Trollhättan är en sjyst stad tycker jag. (uppvuxen här)

Hade jag varit i husletartagen hade jag nog siktat på Halvorstorp, Stavre eller Sandhem (i Trollhättan).

Lycka till med flytteriet.

Vill gärna bo in oss lite först innan det blir en satsning på hus. En mindre bostadsrätt el lägenhet är väl mest aktuell till en början. Men det är ju fortfarande viktigt att man trivs samt att man lär bo i ungefär samma område som förskolan ligger i osv. Känns inte bra att behöva byta förskola/skola igen när husköp blir aktuellt.
Vill gärna undvika, hrm ursäkta men "ghetto" områden som ju finns i de flesta svenska städer även i Falun :)

Jag ska kika vidare på era tips iallaf.

Kan rekomendera Stavre ,Dannebacken mycket bra område. Skolan ligger på gångavstånd likaså Ica.
Vi har Eidar som hyresvärd helt ok. Det är populärt område lugnt också mycket äldre som bor här och en del hojtokar:tummenupp :tummenupp

Last edited:
Det låter som ett perfekt område i mina öron :tummenupp Vi får se hur det går med allt, får besked på tisdag ang jobbet.
Men tack så mycket allihop så länge!

Hej på dig!

Ringer du det kommunala bostadsföretaget Eidar kommer de med största sannolikhet skicka dig till "Kronogården" eller "Lextorp" och det är de områden du helst skall undvika... Det är verkligen brist på hyreslägenheter i de centrala och mer populära områdena.

Köpa lägenhet (2-3:a) i bra områden kostar från 400.000, hus i samma områden brukar hamna på runt 1,8 miljoner.

Ett tips är annars de områden som ligger just en mil utanför centrum där det finns både hyreslägenheter och hus till salu, givetvis med skola och dagis. Kolla "Sjuntorp", "Upphärad", "Åsaka" samt "Velanda".

Får man fråga vilket företag du skall börja på? Vissa företag hjälper dig att hamna "rätt" så att säga...

glöm sylte oxå... likvärdigt med lextorp o kronogården

Hej på dig!

Ringer du det kommunala bostadsföretaget Eidar kommer de med största sannolikhet skicka dig till "Kronogården" eller "Lextorp" och det är de områden du helst skall undvika... Det är verkligen brist på hyreslägenheter i de centrala och mer populära områdena.

Köpa lägenhet (2-3:a) i bra områden kostar från 400.000, hus i samma områden brukar hamna på runt 1,8 miljoner.

Ett tips är annars de områden som ligger just en mil utanför centrum där det finns både hyreslägenheter och hus till salu, givetvis med skola och dagis. Kolla "Sjuntorp", "Upphärad", "Åsaka" samt "Velanda".

Får man fråga vilket företag du skall börja på? Vissa företag hjälper dig att hamna "rätt" så att säga...

Tack och bock. Har hört lite negativt om Lextorp så det området är inte aktuellt. Lite fel då man inte ens varit där, men jag litar på era ord samt från andra som också sagt samma sak.
Har varit på intervju hos Volvo Aero samt haft lite kontakt med dem efteråt. Får ett slutgiltigt besked i morgon.
Sjuntorp verkar vara helt ok men man vet ju inget direkt om området. Ligger lite halvlantligt men ändå hyffsat nära centrum. Är ingen direkt stadsmänniska så lite utanför får det gärna vara men inte öde :) Ett mindre garage är nästan ett krav. Velanda ligger också bra till och skolor i området verkar det ju också finnas. Ska ringa och höra på en br med garage i Kurveröd i Uddevalla dock som verkar intressant.

Tack och bock. Har hört lite negativt om Lextorp så det området är inte aktuellt. Lite fel då man inte ens varit där, men jag litar på era ord samt från andra som också sagt samma sak.

Har varit på intervju hos Volvo Aero samt haft lite kontakt med dem efteråt. Får ett slutgiltigt besked i morgon.

Är aldrig fel att kolla vilka områden som är OK när man flyttar.
Men som andra sagt också, Vänersborg och Uddevalla funkar fint (trots att de har högre skatt, he he)

Volvo Aero alltså, gött då får man önska lycka till! Kolla in länken i min signatur där hittar du fler trevliga hojåkare som redan jobbar där.

Ska ringa och höra på en br med garage i Kurveröd i Uddevalla dock som verkar intressant.

Bor själv i Uddevalla. Har gjort det nästan hela livet (förutom 2år i Vänersborg). Jobbar gör jag i Trollhättan så man kan säga att jag känner till hela Trestadsregionen rätt väl. Men främst då Uddevalla.

Kurveröd är ett mkt bra område om man prioriterar lugnt område för småbarnsfamilj. Även norra Uddevalla har många fina områden med bra priser. Tänker då mest på där mina päron har hus, Helenedal, samt där min mormor bor, Fasseröd. Sen finns det ju väldigt fina hus i de nyare områdena ut mot vattnet. Dessa hus är ju långt ifrån billiga, men vill man komma lite utanför stan och närmare sjön så kan det ju vara värt ett par extra slantar.

Har du fler frågor om områden i Uddevalla så fråga på bara. Jag svarar så fort och bra jag kan. Lycka till imorgon :tummenupp

Mvh // Danne

Last edited:
Är aldrig fel att kolla vilka områden som är OK när man flyttar.
Men som andra sagt också, Vänersborg och Uddevalla funkar fint (trots att de har högre skatt, he he)

Volvo Aero alltså, gött då får man önska lycka till! Kolla in länken i min signatur där hittar du fler trevliga hojåkare som redan jobbar där.

Tack det kan behövas! Jobbar du där själv? Samåkningar är ju en mycket bra förteelse om man vill träffa nya människor med likadana vettiga intressen :) En bonus är ju att hojsäsongen är lite längre än uppe i dalom med.

Bor själv i Uddevalla. Har gjort det nästan hela livet (förutom 2år i Vänersborg). Jobbar gör jag i Trollhättan så man kan säga att jag känner till hela Trestadsregionen rätt väl. Men främst då Uddevalla.

Kurveröd är ett mkt bra område om man prioriterar lugnt område för småbarnsfamilj. Även norra Uddevalla har många fina områden med bra priser. Tänker då mest på där mina päron har hus, Helenedal, samt där min mormor bor, Fasseröd. Sen finns det ju väldigt fina hus i de nyare områdena ut mot vattnet. Dessa hus är ju långt ifrån billiga, men vill man komma lite utanför stan och närmare sjön så kan det ju vara värt ett par extra slantar.

Har du fler frågor om områden i Uddevalla så fråga på bara. Jag svarar så fort och bra jag kan. Lycka till imorgon :tummenupp

Mvh // Danne

Tack tack! Br:en i Kurveröd ligger bäst till just nu hos både mig och sambon. Men vi är nog inte ensamma om att tycka det som det verkar på mäklaren. Som om hon skulle säga annat.
Jag är oerhört tacksam att få denna info från er hursomhelst :tummenupp Tack för det allihop!

Last edited:
kurveröd är nog ett av dom bättre områdena i uddevalla.. herrsta är med helt ok. kurveröd hade jag satsat på (bor själv på torget i uddevalla) men även uppåt hedegärde / bleket i uddevalla fungerar .. men akta dig för jarlsgatan ;)

Jaha då har man fått en ny anställning som operatör på Volvo Aero from 1 Januari :) Känns som om det blir en del att stå i framöver men samtidigt roligt med något nytt att se framemot. Nu är det jaga nytt boende som gäller samt hitta köpare till våran br.

/Mattias

Äh vaf*n... alltid roligt när det händer grejer i området som man bor, så det inte blir långtråkigt menar jag :D

Låter barnvänligt :D Vad är detta för ställe då?

Last edited:
Nyheter
ExploreBike: Lerigt Gotland Grand National

Årets Gotland Grand Nationa...

Nytt om H-D Bagger-Världscupen

Under en presskonferens på ...

BMW F 450 GS ”Din bästa kompis” 

Screenshot Nya BMW F 450...

Nya MV Agusta Brutale 800

MV Agusta Brutale har länge...

YAMAHA Tracer 7 OCH Tracer 7 GT Y-AMT

Inför 2026 uppdateras maski...