Byta eller behålla banhojjen?

freestyle

Live on the edge
Gick med
19 Sep 2005
Hoj
gsxr 1000 K5 fighter gata, k5 bana
GÅr i valet å kvalet om jag skall byta banhoj eller om jag skall ha kvar den jag har.

Har suttit å vägt lite fram å tillbaka hur ja skall göra. Jag är ingen tävlingsåkare utan åker bara så mö bandagar å kvällsträningar jag kan.

Hojjen jag har nu är humlans gammla k1a med följande spec:
*race bakram
*racekåpstag
*abm vaveskivor
*stålomspunna slangar fram, bromsvätska med högre kokpunkt
*Öhlins styrdämpare
*Öhlins R/T gaffel
*Erf kolfibertank + orginal tank i nyskick
*Yoshi helsystem
*k&n filter
*Did 520 drivpaket.
*gp 500 db kåpglas
*b.o.s slipon

En sådan här hoj står nånstans runt 50 000 kr. Jag har suttit å spånat lite vad man kan hitta för banhojjar för max 65 tusen som är liknande eller bättre och helst gatreggade för å kunna åka gatgrupper.

Hade gärna velat ha slirkoppling men verkar som man får gå upp till 05 sukka eller 07 r1a för å få de.. och då sticker priset.

Kom gärna med förslag vad man skulle kunna byta till. då helst gatreggat men inget krav.Anser mig dock inte mogen för licensklassen ännu men får la tvinga ut mig i den om ajg hittar en fin hoj:)

Kan inte 1000cc så bra, men byt till ngt som har ett chassie som är mer lättkort än det du har nu (dock vet jag inte vad det skulle vara). Tror det ger dig mer i slutändan än slirkopplingar å annat.

Humlan har en nyare ute på annons :tummenupp

jo jag har sett den och varit är riktigt sugen.. De tråkiga är att de flesta polarna kommer åka gatklasser och inte kul att behöva åka ensam i licens klassen. dock tror jag man utvecklas riktigt fort i licens klassen...

några mer förslag? är de vettigt å behålla min elller ska man sälja av den å hitta nåt annat.

Är de vettigt å behålla min elller ska man sälja av den å hitta nåt annat.
Beror väl på vad problemet är. Är det något du inte är nöjd med på hojen, utöver att den inte har slirkoppling och inte går att gatregga? Om ja, vad då för nåt?

Beror väl på vad problemet är. Är det något du inte är nöjd med på hojen, utöver att den inte har slirkoppling och inte går att gatregga? Om ja, vad då för nåt?

ne ignetligen är jag väl ganska nöjd. den är gatreggad och har hyffsat chassie bromsar. Vore kul med något nyare dock kanske.

men frågan är vad man skall byta till i så fall? kan inte bestämma mig om jag skall behålla den eller ej. har kikat lite på r1 o4a eller liknande men de kanske är en fördel att behålla k1an med lite öhlinsgrejer bromsar å grejer än att byta till en mer orginal nyare hoj?

hur fungerar en sådan koppling?

Last edited:
Slirkoppling till k1a för 4 590 kr http://nfr.torps.net/start.htm

suzukikoppling.JPG

Stoppar man "bara" i sina befintliga lameller i en sådan tingest, eller skall de köpas speciallameller?

Är det värt pengarna ?

Inte en 1000cc men...

men de kanske är en fördel att behålla k1an med lite öhlinsgrejer bromsar å grejer än att byta till en mer orginal nyare hoj?

Jag har jmfrt en R6 -02 med helsystem och Öhlins runt om mot en R6 -05 med enbart standard komponenter. 05:an var mycket lättare att harva runt. Beror säkert på hur väl inställt allt är och hur känslig man själv är oxå i o f s.

600cc kommer inte på tal eller? Annars kan man hitta en hel del gött för dom pengarna! Nyare 600or är löjligt fina i chassit!

600 är inget alternativ... väger 100 pannor och har kört endel 600 or. om man nu kan säga att en sporthoj e slö så tycker jag 600orna är i klenaste laget..

jag e så långsam i kurvorna så jag behöver lite fart på rakorna:)

ja humlans är grymt intressant men då vi även är ett gäng polare osm ala kommer köra gatreggade hojjar nästa år så är de roligast om man kan köra snabba gatgruppen oxå och inte bara är låst till licens klassen..

om man väljer på min 01a med ovanstående setup, vinner man nåt då på typ en r1 -04a med standardkomponenter eller byter man ner sig i fjädring, bromskomponenter?

har en köpare nu på min som är stensäker på att han vill ha den, men börjar bli lätt tveksam

600 är inget alternativ... väger 100 pannor och har kört endel 600 or. om man nu kan säga att en sporthoj e slö så tycker jag 600orna är i klenaste laget..

jag e så långsam i kurvorna så jag behöver lite fart på rakorna:)

ja humlans är grymt intressant men då vi även är ett gäng polare osm ala kommer köra gatreggade hojjar nästa år så är de roligast om man kan köra snabba gatgruppen oxå och inte bara är låst till licens klassen..

om man väljer på min 01a med ovanstående setup, vinner man nåt då på typ en r1 -04a med standardkomponenter eller byter man ner sig i fjädring, bromskomponenter?

har en köpare nu på min som är stensäker på att han vill ha den, men börjar bli lätt tveksam

Mot en standard R1 -04 tror jag att du blir besviken på fjädringen. Din nuvarande hoj har ett välbalanserat chassi, med bra fjädring som är injusterad och klar. Går du till valfri originalhoj kommer du att tycka att det gungar mycket.

Du vet vad du egentligen vill, kom över på den mörka sidan nu!:D

Mot en standard R1 -04 tror jag att du blir besviken på fjädringen. Din nuvarande hoj har ett välbalanserat chassi, med bra fjädring som är injusterad och klar. Går du till valfri originalhoj kommer du att tycka att det gungar mycket.

Du vet vad du egentligen vill, kom över på den mörka sidan nu!:D

jo antagligen kanske de är så. men om man jämför rakt av mot en standard r1a med injusterat chassie möjligen hårdare fjädrar i från öhlin eller liknande. tror du då även jag blir besviken på chassie bromsar motor? jämför med den jag har?

jo jag vet vad ajg vill, jag vill ha din nya hoj, men jag vill kunna åka gatträffar me. De e ju de roligaste som finns att lattja med polare under ordnade former.:D

och då jag iaf inte nästa år har några tävlingsambitioner utan snare vill nöta banmil så kanske ett oreggat exemplar är ett dumt alternativ?

Går du till valfri originalhoj kommer du att tycka att det gungar mycket.
Men det är ju inga större problem att råda bot på. Är man rejält tung så är det nya fjädrar anpassade för vikten och sedan är det slut på gungandet.

Jag tror (vet dock ej) att du har en mycket roligare och smidigare hoj i R1:an 04 och framåt, jämfört med din K1:a. Tror absolut inte att du kommer ha något problem med gungigt chassi om du bara justerar in det rätt och har rätt fjädrar.

Jag tror (vet dock ej) att du har en mycket roligare och smidigare hoj i R1:an 04 och framåt, jämfört med din K1:a. Tror absolut inte att du kommer ha något problem med gungigt chassi om du bara justerar in det rätt och har rätt fjädrar.

bara för å göra en egen jämförelse.... tycker k1an är lite tungstyrd... jämfört med min k6a så k6an rena mopeden.. hur lättsvängd som helst. har dock bara kört k6an på gatan. däremot är k1an rena pansarvagnen i kurvorna, inte ett gungande uan har man väl laggt spåret så följer den de spåret. k6an är gungig redan på gatan, dock är den inte justerad något i dämparna än....

men en r1 04a med hårdare fjädrar och ny olja samt ett bar andra skivor belägg. då borde man väl vara hyffsat i hand för mmotionskörning på bana?

eller komme rjag sakan min k1a?

jag är en riktigt tjockis på 100pannor.....:)

Last edited:
Behåll eller byt mot en nyare GSXR.
Tror inte du blir mycket snabbare bara för att du byter hoj, mer körtid på bana samt nått att åka på vintern med ger resultat.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...