Ktm 640

Ny på forumet (ja fra Norge :gnissla )
Har bare hatt mc lappen 2 uker, men har fått kjøpt meg en "hoj" :tummenupp

Det ble selvfølgelig KTM 640

IMG_5233res.jpg
 
Sitter det vanlig fugge på 640 typ 03 och 04?
Eller sitter det samma vacuumförgasare som på den nyaste modellen som kom 05?

Hur upplevs vacuumförgasaren rent allmänt?
Bra eller anus för en noobie som mig som bara vill leka lite.
Är det SÅ viktigt att ha en "vanlig" förgasare?
Är vacuumförgasaren mycket svårare att mecka med?

Kort sagt, ska jag köpa mig en 640?

Mvh Bobby

Hade en likadan fugge på min gamla dr650 och man kan som sagt göra en del saker för att få bättre gasrespons. Tycker inte alls den kändes seg på något sätt men det skiljer ju helt klart mot den på 625an som det ibland kan vara lite för bra respons i (iallfall när man ska köra i köer och sånt).

Stod i samma val och kval som dig och det slutade med köpte en 625a med dubbla fälguppsättningar hos en handlare. Tycker inte skillnaden är jättestor motormässigt när jag jämför med min kompis duke2. Däremot känns 625an mycket smidigare och lättsvängd.

Edit: Måste även motvilligt erkänna att jag tycker att 640:n är något snyggare (för er som vill posera vid korvkiosken).
 
Last edited:
Jo jag har insett det att eftersom jag inte har kört någon innan och inte har nåt att jämföra med så hade jag nog inte blivit besviken om jag köpt en 640.
Tyckte att 640n såg lite klumpig ut när jag såg den nere på Superbike, men jag har ju aldrig provkört någon så jag kan inte riktigt uttala mig om smidigheten, men visst såg 625an smidigare ut!

Är lite kluven i beslutet då jag måste få sålt den jag har först innan det blir köp av ny.
Sen är ju säsongen på väg mot sitt slut verkar det som (även om det varit kanonväder nästan hela veckan och jag inte vill röra hojen då den är så fin och nytvättad nu) så får jag inte sålt min så får jag vänta till våren med en ny hoj.

Men jag vill ha motard, NU! :)

Mvh Bobby
 
Jo jag har insett det att eftersom jag inte har kört någon innan och inte har nåt att jämföra med så hade jag nog inte blivit besviken om jag köpt en 640.
Tyckte att 640n såg lite klumpig ut när jag såg den nere på Superbike, men jag har ju aldrig provkört någon så jag kan inte riktigt uttala mig om smidigheten, men visst såg 625an smidigare ut!

Är lite kluven i beslutet då jag måste få sålt den jag har först innan det blir köp av ny.
Sen är ju säsongen på väg mot sitt slut verkar det som (även om det varit kanonväder nästan hela veckan och jag inte vill röra hojen då den är så fin och nytvättad nu) så får jag inte sålt min så får jag vänta till våren med en ny hoj.

Men jag vill ha motard, NU! :)

Mvh Bobby

Vad tar superbike din hoj i inbyte då?
 
Jo jag har insett det att eftersom jag inte har kört någon innan och inte har nåt att jämföra med så hade jag nog inte blivit besviken om jag köpt en 640.
Tyckte att 640n såg lite klumpig ut när jag såg den nere på Superbike, men jag har ju aldrig provkört någon så jag kan inte riktigt uttala mig om smidigheten, men visst såg 625an smidigare ut!

Är lite kluven i beslutet då jag måste få sålt den jag har först innan det blir köp av ny.
Sen är ju säsongen på väg mot sitt slut verkar det som (även om det varit kanonväder nästan hela veckan och jag inte vill röra hojen då den är så fin och nytvättad nu) så får jag inte sålt min så får jag vänta till våren med en ny hoj.

Men jag vill ha motard, NU! :)

Mvh Bobby

Annares stod de en 660 (tror jag) på superbike när jag var där förra veckan, svartmatt handsprutad med sprayburk överallt även ljuddämpare mm. allmänt bucklig, repig överallt. Bromshandtaget var en tians ringnyckel mm.. Den kan du nog få väldigt billigt....:tummenupp
 
Vad tar superbike din hoj i inbyte då?

Har inte pratat med dom om det, utan bara hört med BIKE som skulle höra av sig så fort dom får in en 640.

Annares stod de en 660 (tror jag) på superbike när jag var där förra veckan, svartmatt handsprutad med sprayburk överallt även ljuddämpare mm. allmänt bucklig, repig överallt. Bromshandtaget var en tians ringnyckel mm.. Den kan du nog få väldigt billigt....:tummenupp

Jag såg den med, det är en 640 om jag inte minns fel.
Fan va den ser ut!
Har vart stulen så det är busarna som "lackat" den så fint.
Usch, den skulle jag knappt tagit emot om jag fick den (eller jo, får jag den så tar jag den.)
 
Last edited:
Hvilket gir bruker dere feks. i 60-65 km/t ved rolig kjøring (og orginal dreving)
Når jeg kjører i denne hastigheten blir jeg sittende og gire mellom 3 og 4 hele tiden. 4. giret rister noe jævlig i den farten, men det bråker ikke så mye. 3.giret rister ikke så mye, men det bråker sinnsykt. :huvet

Noen meninger?
 
Hvilket gir bruker dere feks. i 60-65 km/t ved rolig kjøring (og orginal dreving)
Når jeg kjører i denne hastigheten blir jeg sittende og gire mellom 3 og 4 hele tiden. 4. giret rister noe jævlig i den farten, men det bråker ikke så mye. 3.giret rister ikke så mye, men det bråker sinnsykt. :huvet

Noen meninger?


Har för mig att "rolig" på norska betyder lugn på svenska. Ett tips är att dreva ner en kugg fram isället så blir den mindre känslig på växlarna (giren?) vid dem varven.. Gjorde underverk på min 640..
 
Har för mig att "rolig" på norska betyder lugn på svenska. Ett tips är att dreva ner en kugg fram isället så blir den mindre känslig på växlarna (giren?) vid dem varven.. Gjorde underverk på min 640..

Ja, hehe, er lugn jeg mener :) (rolig er vel moro eller noe på svensk)
Ja har vurdert dette litt. I og med at jeg skjelden kjører over 120 km/t.
Blir lettere å ta power wheele også (uten at jeg kan det ennå)
 
vart får man tag på alla reservdelsartikelnummer? För jag har då ingen katalog eller dyl.:va
Varför hade jag en inneslang i mitt tubeless däck?
Varför följde ventilen med innerslangen? Så nu är jag ventillös.
En snabb fråga till, vad kan du/ni rekommendera för drevning? Har orginal nu, vill ha bättre acc och mera vrid?
 
vart får man tag på alla reservdelsartikelnummer? För jag har då ingen katalog eller dyl.:va

http://www.ktm-parts.com/ finns flera andra siter också men har ingen i huvudet.

Varför hade jag en inneslang i mitt tubeless däck?
För att ekerfälgen läcker :-)

En snabb fråga till, vad kan du/ni rekommendera för drevning? Har orginal nu, vill ha bättre acc och mera vrid?
Nu kommer jag inte ihåg om du hade en SM eller Enduro, men jag kör 16/40 på min med sm fälgarna på. Funkar helt ok även om det inte är att rekomendera om man blir tvungen att köra motorväg.
 

Gaah ekerfälgen läcker låter som en mindre rolig grejj, men vad vet jag?
Måste man köpa ny, måste man köpa nytt sånt där gummi som sitter innuti? eller måste man slänga in en innerslang när jag sätter på nya däcken?
Tror i princip alla ekerfälgar läcker så du måste med andra ord alltid köra med slang även om det står "tubeless" på däcket.
 
Det var inte en stulen -04 med något öppnad SXC burk på dvs helsvart, ev orange styrändstyngder... någon som vet miltal? Hoppas de inte kört sönder den fina -04an med strax under 1000 mil på mätaren ... :(

Annares stod de en 660 (tror jag) på superbike när jag var där förra veckan, svartmatt handsprutad med sprayburk överallt även ljuddämpare mm. allmänt bucklig, repig överallt. Bromshandtaget var en tians ringnyckel mm.. Den kan du nog få väldigt billigt....:tummenupp
 
Det var inte en stulen -04 med något öppnad SXC burk på dvs helsvart, ev orange styrändstyngder... någon som vet miltal? Hoppas de inte kört sönder den fina -04an med strax under 1000 mil på mätaren ... :(



svårt att se orangea styrändar då ALLT va lackat men de va wings ljuddämpare på ialla fall... och dubbla så de va minst en -05..
 

En snabb fråga till, vad kan du/ni rekommendera för drevning? Har orginal nu, vill ha bättre acc och mera vrid?

Jag kör med 15-38, funkar finfint för lek men marcha över 100 nån längre sträcka är ju bara å glömma... varför man nu skulle vilja sitta å åka långt på en motard??
 
Jag kör med 15-38, funkar finfint för lek men marcha över 100 nån längre sträcka är ju bara å glömma... varför man nu skulle vilja sitta å åka långt på en motard??

Haha jo har ställt mig den frågan också, Nybliven moowtardförare som man är så var det en ganska spännande omställning från att kunna ligga det dubbla+ utan nöje dock fortfarande utan problem.
Till att plåga sig från södra till norra sidan i max 140 för att det ska kännas någorlunda bekvämt...
Men sen när det svänger så är detju faktiskt dubbel så kul, så då kan man faktiskt byta bort motorvägs komforten:yoparty
 
Var ute og kjørte litt på motarden i dag.
Prøvde å trene litt på bakhjulskjøring, ikke helt vellykket men...


For å komme til poenget. Jeg lå på 2. gir rundt 40-50 slapp gassen, for så å gi full øs.
Det som skjedde et par av gangene var at sykkelen nesten ikke dro noe som helst når jeg ga full gass, etter førts og ha sluppet den. Skjønner ikke hva det kan være. Ingen ulyder, clutchen slurer ikke.
Kjentes mere ut som kjedet strakk seg en halv meter :rolleyes: (noe det selvfølgelig ikke gjorde)
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top