Det sista missförstod du ju ganska grovt t ex eftersom det inte ens i närheten var vad jag menade.
Vad är det jag missförstår då? Du säger att höga straff ska fungera förebyggande och minska antalet pedofilbrott eftersom "person Xs straff fungerar som en varning för person Y". Jag menar att det inte fungerar så och tog då upp exempel där höga straff inte hjälper.
Det är väl klart att det finns anledningar till att brottsligheten är högre i de länder jag tog som exempel. Jag menar inte att höga straff får brottsligheten att öka, jag menar däremot att det inte får den att minska. Om folk är tillräckligt motiverade att begå sina brott kommer dom att göra det oavsett vilket straff man hotar med.
När det gäller pedofiler så pratar vi om sjuka personer som har begär som vissa av dom helt enkelt inte kan stå emot. Jag kan hålla med om att straffen för dessa brott i exempelvis Sverige borde vara högre, men inte för att jag tror att det kommer att verka som förebyggande, utan för att jag tycker dom förtjänar det. Redan nu, trots våra låga straff, så riskerar dom pedofilstämpel för resten av livet, samhällets eviga förakt, förlust av familj och vänner och vara dömda att leva resten av sina liv helt ensamma. Och ändå begår dom brotten.