Vilket j*vla äckel!

Fan så mycket bättre än ett samhälle där människors värde värderas efter deras handlingar.

Hur värderar du en människa om inte efter hans/hennes handlingar?

Gör du det baserat på hur han/hon ser ut? Eller hur han/hon pratar?

Dina handlingar gör dig till personen du är.

Last edited:
3075893 Kan vi inte reda ut lite begrepp här som vissa Americafascinerade verkar slänga sig med. Kan någon förklara för mig vad man menar med överlagt mord? Och vad skulle skillnaden mellan mord och överlagt mord vara?

Fan så mycket bättre än ett samhälle där människors värde värderas efter deras handlingar.
I Sverige har vi inte i brottsbalken med "överlagt mord" utan bara mord i sig som betyder "Att man med uppsåt tar en annan människas liv". Man behöver inte heller ha ett direkt uppsåt utan det räcker med ett indirekt uppsåt, ett s.k likgiltihetsuppsåt. Därför förenklade jag det hela genom att använda en term som de flesta förstår innebörden utav, förhoppningsvis gör även du det nu, trots att man inte i Sverige kan bli dömd för överlagt mord!

Kan vi inte reda ut lite begrepp här som vissa Americafascinerade verkar slänga sig med. Kan någon förklara för mig vad man menar med överlagt mord? Och vad skulle skillnaden mellan mord och överlagt mord vara?

Ok du som vet så in i helvete mycket, förklara för mig hur man inte värderar folk efter deras handlingar och hur det samhället skulle se ut?
Om du påstår för en sekund att du inte värderar folk efter deras handlingar i din vardag då är du tamejfan den största jävla lögnare som gått i ett par skor.

Det är ju precis det här som är felet i dagens samhälle, enligt dig så ska man alltså kunna göra precis vad man känner för, helt utan konsekvenser, för man har ju rättigheter. Man ska inte värderas efter vad man gör utan man har diplomatisk immunitet för man e ju "människa".

Jösses.

Förstår din åsikt och respekterar den men håller inte med.

Skulle det varit mitt barn skulle jag ha fått tillbringa en lång tid i fängelse för överlagt mord :fakta

Men när man blir sjuk så är det inte ett val man har gjort. Det är ungefär som att utlysa nackskott för folk som får magsjuka "Den jäveln spydde på mina skor, waste him!"

Hur fan kan du jämföra magsjuka med detta jävla sjuka beteende som tråden handlar om?
:dummer :mad:

Jag har sagt det förut och säger det igen... Den enda medicinen som finns för pedofiler och annat pattrask som utnyttjar barn sexuellt/som slavar osv… är DÖDSSTRAFF! Oavsett om dem är sjuka eller inte!

Om jag någon gång skulle bli så sjuk att jag kan/utför utföra dessa dåd mot barn så hoppas jag innerligt att någon tar lagen i sina egna händer och skjuter mig! :fakta

Problemet med jämförelsen är att du har noll empati och förståelse. Det var inte skadan jag jämförde utan sjukdommen hos förövaren och samhällets svar på det hela. Har du magsjuka och spyr, ja då förstår man att man är sjuk, tyvär är det inte alltid man gör det när man har andra sjukdommar. Det trodde jaf iofs var allmänt känt :rolleyes:

Fel. Jag har en väldig empati och förståelse. För offret. Inte för kräket som gjorde sig skyldig till vidrigheterna.

Om jag vet att spy på någons skor innebär livstids fängelse. Tror du att jag går utomhus när jag e magsjuk då?

Nu är det ju såhär i livet att "spola bakåt knappen" fungerar inte tyvärr. Utan man får stå sitt kast. Allt man gör har konsekvenser. Visst, ge karln all vård han behöver, men om han inte får betala för vad han gjort så faller hela systemet för de som har begått brott UTAN att ha en "sjukdom" av nåt slag. Fast i era ögon så har väl alla som bryter mot samhällets lagar och regler en "sjukdom"?

Det största felet med "vård istället för straff" teorin, är att i realiteten fungerar bara vården efter att förövaren i fråga har begått brottet och dessutom åkt dit för det. Hårda och rättvisa straff å andra sidan har ju fördelen att verka på 99% av medlemmarna i vårat samhälle INNAN de ens begår brottet. Tack och lov. Dessutom fungerar person Xs straff som en varning för person Y, medans person Xs vård inte har ett skit inverkan på person Y. Men ni kanske vill ändra på det?

Problemet med jämförelsen är att du har noll empati och förståelse. Det var inte skadan jag jämförde utan sjukdommen hos förövaren och samhällets svar på det hela. Har du magsjuka och spyr, ja då förstår man att man är sjuk, tyvär är det inte alltid man gör det när man har andra sjukdommar. Det trodde jaf iofs var allmänt känt :rolleyes:
När fan ska ni tröghuven förstå att det är ingen sjukdom
att vara pedofil. Det är ett beteende. Cancer och hösnuva är en sjukdom. En cancerdrabbad har inte valt att ha cancer, en pedofil har valt att utöva pedofili. Ja, i detta fallet har han utövat pedofili. Att man har en dragning till barn kan vara en psykisk sjukdom, men att göra själva utövandet är inget annat än rent våldsdåd. Åt helvete med alla!

att vara pedofil. Det är ett beteende. Cancer och hösnuva är en sjukdom. En cancerdrabbad har inte valt att ha cancer, en pedofil har valt att utöva pedofili. Ja, i detta fallet har han utövat pedofili. Att man har en dragning till barn kan vara en psykisk sjukdom, men att göra själva utövandet är inget annat än rent våldsdåd. Åt helvete med alla!
Dreggel har HELT RÄTT!

Blev lite fel ovan, men alla fattar nog vad jag vill ha sagt.

Last edited:
Han måste vara det lägsta kryp jag läst om, och åter igen så "skyddar" säkert rättsystemet honom.
Sätt honom i ett random fängelse bara så får han se på andra bullar.

Dreggel har HELT RÄTT!

Blev lite fel ovan, men alla fattar nog vad jag vill ha sagt.

Det som du beskriver är en ganska vanlig uppfattning om pedofiler och varför de beter sig på viset som de gör. Huruvida en pedofil är sjuk eller har en psykisk störning kan nog variera från fall till fall.

Det som jag funderar över är inställningen att den bästa boten mot pedofili är hårda straff. Vari ligger vinsten för barn i att pedofilerna blir straffade? Som jag ser det förlorar knattarna bara på det.

Om pedofili anses vara en sjukdom som man kan få bot på (om jag minns rätt är det mycket låg återfallsfrekvens på medicinerade pedofiler) så kommer garanterat fler som känner sig dragna till barn att söka hjälp för det.

Är fallet istället så att man vet att man kommer bli skoningslöst straffad blir det en fullt naturlig reaktion att hålla sig undan & i smyg hålla på, eftersom straffets avskräckningseffekt är långt mindre stark än dragningen till barn.

Någon skrev att vård bara fungerar efter att bråttet begåtts, men det är alltså inte fallet. Det är, däremot, en bra beskrivning på hur ett straff fungerar.

Det handlar om att fokusera på vad som är bäst för barnen, inte vad som är sämst för förövaren.

Jag respekterar din åsikt, men i min värld så har han inga rättigheter. Jag vill inte ha honom i det samhälle jag lever i. Jag skiter i om han är sjuk faktiskt. Det kunde ha varit din eller min dotter som låg i den där kuvösen.
Om jag nånsin blir så "sjuk" så jag förgriper mig på barn, oavsett om de är handikappade eller ej, så förväntar jag mig heller ingen annan behandling än den jag proklamerar, då har jag sagt upp mig från mailinglistan så att säga.

Det är min högst personliga åsikt. Flama om ni vill.

Ponera: Han förgriper sig på ex din son som ligger i respirator. I vuxen ålder så förgriper sig denne son på ett barn pga den rubbning han åsamkades under barndomstiden av respiratorgubben. Ska din son också avrättas då eller ska han vårdas så att detta trauma kan bearbetas?

Ett sätt att se saker på.

Det handlar om att fokusera på vad som är bäst för barnen, inte vad som är sämst för förövaren.
Exakt. Det gäller som sagt att förhindra att brotten begås i första läget. Det finns säkerligen en grupp människor som ännu inte har gjort något men som känner dragningar till barn och inte vågar söka hjälp på grund av den allmänna nackskottsattityden i samhället. Får inte de hjälp så kan det resultera i att de lever ut de dragningarna. Att inte brottet begås från första början är helt klart bättre för barnet än att straffa hårt efteråt.

Är fallet istället så att man vet att man kommer bli skoningslöst straffad blir det en fullt naturlig reaktion att hålla sig undan & i smyg hålla på, eftersom straffets avskräckningseffekt är långt mindre stark än dragningen till barn.

Någon skrev att vård bara fungerar efter att bråttet begåtts, men det är alltså inte fallet. Det är, däremot, en bra beskrivning på hur ett straff fungerar.

Ja så är det det fungerar idag ja. Och jag kan ge mig fan på att det beror på just att förövarna inte blir bestraffade, utan just vårdade.

Tänk dig in i situationen att vi har en pedofil som ännu inte gjort nåt. Vad tror du kommer att hindra honom för att begå pedofili?
1. Att alla pedofiler hittills har straffats hårt och resolut. (vad för straff är ju en annan diskussion men nu snackar vi rejäla grejer)
2. Han kommer att få vård.

Jag hävdar fortfarande att den vård som finns idag inte funkar ett skit innan
förövaren har gjort sig skyldig till nåt och åkt dit. Brukar du laga tänder innan det blir hål i dom?
Jag tror att de här blivande pedofilerna inte begriper att de har ett problem. Jag tror inte att någon sitter hemma och funderar "oj jag är nog pedofil, jag måste söka hjälp" oavsett. Däremot så har troligen 99,9% av alla människor nåt som kallas självbevarelsedrift vilket innebär att man inte gör en sak om man vet att det kommer göra förbannat ont (pedofili är inte som att vara hög på LSD som många verkar tro).

Ponera: Han förgriper sig på ex din son som ligger i respirator. I vuxen ålder så förgriper sig denne son på ett barn pga den rubbning han åsamkades under barndomstiden av respiratorgubben. Ska din son också avrättas då eller ska han vårdas så att detta trauma kan bearbetas?

Ett sätt att se saker på.

Jag har aldrig påstått att pedofiler ska avrättas. Jag påstår att straffet ska vara ORDENTLIGT. Inget jävla trams. Väl undanstoppad i sin lilla betonghåla kommer han nog ha svårt att utföra sin pedofili.
Jag har inte heller uteslutit vård ur mitt sätt att se på det. Han kommer att ha all tid i världen att få vård när han sitter av sitt livstids fängelse, på vatten och bröd och daglig prygel.

En annan sak, vartifrån har ni fått att alla som råkat ut för en sak kommer göra samma sak mot sin nästa? Det där är total bullshit. Det finns garanterat fler som INTE gör samma sak mot sin nästa. Jag har heller aldrig påstått att OFFREN inte ska få vård. De är de som verkligen ska ha det och som jag är beredd att lägga skattepengar på.

Last edited:

förövaren har gjort sig skyldig till nåt och åkt dit. Brukar du laga tänder innan det blir hål i dom?
Jag tror att de här blivande pedofilerna inte begriper att de har ett problem. Jag tror inte att någon sitter hemma och funderar "oj jag är nog pedofil, jag måste söka hjälp" oavsett. Däremot så har troligen 99,9% av alla människor nåt som kallas självbevarelsedrift vilket innebär att man inte gör en sak om man vet att det kommer göra förbannat ont (pedofili är inte som att vara hög på LSD som många verkar tro).

Det stämmer inte. Den överväldigande majoriteten av pedofilerna är mycket medvetna om att det de gör är fel, men den sexuella driften är starkare.
Att inse att man har en sexuell dragning till barn är förmodligen mycket traumatiskt och de allra flesta skulle nog ge en hel del för att slippa det och vara som vanligt folk.

Återfallsfrekvensen för pedofiler som genomgår vård är under fem procent. Det är alltså en minskning med över 95% av återfallen. Tänk dig att alla pedofiler som inte begått något övergrepp skulle söka vård. Då skulle antalet övergrepp minska med 95%, en siffra som är fullständigt orealistiskt att försöka uppnå genom att straffa förövare.

Det är lätt att tro att hårda straff verkar avskräckande, men någon sådan koppling är väldigt svår att hitta annat än för ringa brott, och de har i väldigt få fall hårda straff. (Jämför med dödsstraff i Amerika).
Något som avskräcker från brott är risken för upptäckt.

En annan sak, vartifrån har ni fått att alla som råkat ut för en sak kommer göra samma sak mot sin nästa? Det där är total bullshit. Det finns garanterat fler som INTE gör samma sak mot sin nästa. Jag har heller aldrig påstått att OFFREN inte ska få vård. De är de som verkligen ska ha det och som jag är beredd att lägga skattepengar på.

Det är faktiskt en ganska normal reaktion för människans psykologiska utveckling. Det finns mycket talande statistik för att om man blivit utnyttjad som barn kommer man (utan ordentlig hjälp) att reagera på detta. Lite förenklat kan man säga att man har lärt sig att det fungerar på det viset.

Last edited:

Gör du det baserat på hur han/hon ser ut? Eller hur han/hon pratar?

Dina handlingar gör dig till personen du är.

Jag värderar väl för fan inte en människas värde efter dennes handlingar. Då krasar liksom hela tanken med jämställdhet och allas lika värde, som vi faktiskt, så vitt jag vet, åberopar här i Sverige. Det skulle innebära att människor som gör hemska saker har ett mindre värde än "normalmänniskan", och dom som utför många goda gärningar har ett högre värde än "normalmänniskan". Ja, du fattar nog poängen nu.

Visst, han är pedofil och han får stå till svars för sina handlingar, som alla andra, men inte fan ska han behandlas som ett djur för att vi tycker att hans handlingar var fruktansvärda. Han har väl fortfarande sina rättigheter? Han är väl fortfarande en människa? Han är väl fortfarande lika mycket värd som du och jag?

Förövrigt har jag inget emot om han blir inlåst resten av livet, om han bedöms vara, trots vård, så återfallsbenägen att han är farlig för allmänheten.

Jag värderar väl för fan inte en människas värde efter dennes handlingar.

Nu får ni komma ur sandlådan:tummenupp

Ni pratar om olika saker:
Människors värde skall vara lika oavsett religon, ras, kön eller sexuell läggning. Dvs. man skall inte diskriminera någon för något av ovanstående. Alla människor skall behandlas lika.

Människan blir dock bedömd ut efter sina handlingar. Dvs. man blir ihågkommen för dom saker man gjort eller inte gjort. Det är fullständigt normalt och är inte samma sak som människovärde!

Jag tror att ni blandar ihopa begreppen lite, eller:) ?

PS. Angående händelsen i tråden så är straffet i mina ögon lagom långt! I Sverige hade han antagligen fått 1 år på öppen anstalt med första permissionen efter en vecka.........

Last edited:

Tänk dig in i situationen att vi har en pedofil som ännu inte gjort nåt. Vad tror du kommer att hindra honom för att begå pedofili?
1. Att alla pedofiler hittills har straffats hårt och resolut. (vad för straff är ju en annan diskussion men nu snackar vi rejäla grejer)
2. Han kommer att få vård.

Isåfall borde väl de land med hårdast straff för alla brott vara dom med lägst brottslighet. Så är det ju inte.

USA har mycket högre brottslighet än Sverige fastän dom har betydligt strängare straff. Eller ta Thailand t ex. Där är det väl dödsstraff eller livstids fängelse för narkotikabrott, och ändå är droger ganska vanligt förekommande där. Var är dessa knarklangares självbevarelsedrift? Och jag tror att pedofilernas sexuella drift är betydligt starkare och svårare att stå emot än knarklangarnas lust att tjäna pengar.

Väl undanstoppad i sin lilla betonghåla kommer han nog ha svårt att utföra sin pedofili.
Jag har inte heller uteslutit vård ur mitt sätt att se på det. Han kommer att ha all tid i världen att få vård när han sitter av sitt livstids fängelse, på vatten och bröd och daglig prygel.

Då kommer han säkert att vara en fin man när han släpps ut. Lättvårdad och tam.

their blood shall be upon them

Sedan när blev SH så väldigt likt lunar? Omvandlingen har gått så försiktigt att man knappast märker det förrän det är försent...

Vart är korvis och markus bara för att nämna någon på var sin sida av barrikadet men fortfarande med hållbar argumentation??? :va

Last edited:
Jag har hört talas någon som knullade nyfödda i fontanellen på barnavdelningen, kan det vara sant?
Det har jag också läst. Jag blev skitförbannad när jag läste det. Jag slog i bordet och gormade högt, svor och levde rövare :mad:

Edit: eller var det nåt jag hört :va

Isåfall borde väl de land med hårdast straff för alla brott vara dom med lägst brottslighet. Så är det ju inte.

USA har mycket högre brottslighet än Sverige fastän dom har betydligt strängare straff. Eller ta Thailand t ex. Där är det väl dödsstraff eller livstids fängelse för narkotikabrott, och ändå är droger ganska vanligt förekommande där. Var är dessa knarklangares självbevarelsedrift? Och jag tror att pedofilernas sexuella drift är betydligt starkare och svårare att stå emot än knarklangarnas lust att tjäna pengar.

Det behöver ju inte vara sant. USA te.x har väl en jävla massa andra problem med sitt samhälle som påverkar de resultaten? Bara för att de gör en massa andra fel så innebär väl inte det att ALLT de gör är fel?

De pralleller du drar är ju helt skeva. Så du menar att om vi skulle höja straffet på knarkinnehav så skulle vi bli Thailand nr2? Tveksamt.

Det stämmer inte.

Du har ju bevisligen fel. Om det vore som du säger, varför ökar pedofili relaterade brott då? De får ju vård nu? Och straffen i sverige är ju rent ut sagt milda.

Man behöver ju inte ha värst många hjärnceller för att se kurvan mildare straff och mer vård = fler pedofilbrott.

Jag säger inte att vård är fel. Jag säger att vård ISTÄLLET för hård straff är fel. Både och borde ju vara optimalt.
Jag har svårt att se att en pedofil kan utöva det fullständiga helvete han utsätter sina medmänniskor för när han sitter ordentligt inlåst i ett fängelse.
Jag har dessutom ingenting emot att betala skatt för att det kräket ska hållas ifrån människor så länge han lever.

Last edited:
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!