SuperCharger + InterCooler + Yamaha R1 2006

R1ans kåpor är inte direkt någon topfarts kåpa även om det vart lite bättre på 04-> än 98-03. Men en liten bit över 300 riktig hastighet borde gå.
 
Uttdrag ur eget tidigare räknexempel, du får titta tänka sjäv.

Ta max motorvarv och titta i instruktionsboken under utvxlingsförhållande och multiplicera det med summan av framdrev delat med bakdrev multiplicera det sedan med bakdäckets rullomkrets i meter så har du meter per minut.
ta det genom 60 så har M/s och det X 3,6 ger km/h

Räkneexempel GSXR 750 SRAD 96-97
max varv ca 13500 rpm
Primary red 1,756-1
ettan 2.866-1
tvåan 2.058-1
sexan 1.120-1
final reduktion 2,687-1 (drivpaket 43t/16t)
Bakhjul 180/55 17" 1,97m

13500 rpm X (1/1,756)(1/2,866)(1/2,687) = max Bakhjuls rpm på ettans växel

13500 x 0,5695 x 0,3489 X 0,3722 x 1.97 /60 = 32,78 m/s x3,6 = 118km/h orginal på ettan

13500 x 0,5695 x 0,893 X 0,341x 1.97 /60 max hast 44 t bak 15 fram = 76,9 m/s = 276,7km/h

13500 x 0,5695 x 0,893 X 0,3261x 1.97 /60 max hast 46 t bak 15 fram = 73,5 m/s 264,6km/h
 
Upp med lite bilder nu =) Har du bara rätt storlek på bilderna är det ju inte svårt att lägga upp dom. Bara klicka på hantera medskickade filer.

Vill se hur det går för dig! :tummenupp
 
Är inte så säker på det...så som det är nu så varvar ja ut på 6:an :rofl
=inte brist på effekt...feldrevat snarare...
(har EXAKT 157.86bhp @ 12.500rpm i 6:ans växel just nu :fakta)



lovar en film sen när bygget är klart...:hojraket

Kör hojen i olika bänkar och du får garanterat olika effekter...Lycka till:tummenupp
 
Kör hojen i olika bänkar och du får garanterat olika effekter...Lycka till:tummenupp

jo har med kommit fram till det...värst är när man kommer fram till att olika bolag mäter på olika växlar... för på pappret så har min gamla R1 -03 MER hästar på slangen än min nya...tycker det skulle finnas en "lag" som förbjuder dom o manipulera ovetande på det viset...(ngt Dynojet skulle se över kanske?)

där för ska ja be dom som bänkar min hoj efter bygget att mäta ALLA växlar....:yoparty
 
JÄTTE ql o få reda på att man måste kompsänka....

Sånt kan vara ganska bra att kolla upp innan..
Vad får du för komp med de x-tra packningarna?

jo har med kommit fram till det...värst är när man kommer fram till att olika bolag mäter på olika växlar... för på pappret så har min gamla R1 -03 MER hästar på slangen än min nya...tycker det skulle finnas en "lag" som förbjuder dom o manipulera ovetande på det viset...(ngt Dynojet skulle se över kanske?)
där för ska ja be dom som bänkar min hoj efter bygget att mäta ALLA växlar....:yoparty

Inte nog med det, det finns olika fabrikat på bänkar, olika mätnormer DIN, SAE mfl, det finns korrektionsfaktorer, olika metoder, olika personer som operatörer mm

Så det enda som egentligen är viktigt är hur mycket skillnad det blir i samma bänk med samma operatör, efter att man modifierat någonting..

Siffrans noggranhet gentemot verkligheten är ju egentligen ganska ointressant, såvida man inte har med sig bänkpappret i plånboken för att visa upp för alla moppefuckkkån vid korvmojjen eller vid den lokala fritidsgården.....Eller? :)
 
Last edited:
Sånt kan vara ganska bra att kolla upp innan..
Vad får du för komp med de x-tra packningarna?

Det ska landa på 9.5:1 (orginal + en packning på 1.6mm i alu)

Inte nog med det, det finns olika fabrikat på bänkar, olika mätnormer DIN, SAE mfl, det finns korrektionsfaktorer, olika metoder, olika personer som operatörer mm

Så det enda som egentligen är viktigt är hur mycket skillnad det blir i samma bänk med samma operatör, efter att man modifierat någonting..

Siffrans noggranhet gentemot verkligheten är ju egentligen ganska ointressant, såvida man inte har med sig bänkpappret i plånboken för att visa upp för alla moppefuckkkån vid korvmojjen eller vid den lokala fritidsgården.....Eller? :)

Tyvärr så blir det inte samma kille som bänkar lr för den delen samma ställe...
angående olika sätt o mäta så är det Bhp som är intressant allt annat kan man kasta i tunnan....

Jo ja tycker det är viktigt vill ha exakt...o då inte för andra utan för mig sj...(+dom som FRÅGAR efter det såklart...) angående korvmojjen/fritidsgården så slutade ja "hänga" på dom ställena efter ja sålt moppen...vid 15års ålder....:whip
 
Det ska landa på 9.5:1 (orginal + en packning på 1.6mm i alu)



Tyvärr så blir det inte samma kille som bänkar lr för den delen samma ställe...
angående olika sätt o mäta så är det Bhp som är intressant allt annat kan man kasta i tunnan....

Jo ja tycker det är viktigt vill ha exakt...o då inte för andra utan för mig sj...(+dom som FRÅGAR efter det såklart...) angående korvmojjen/fritidsgården så slutade ja "hänga" på dom ställena efter ja sålt moppen...vid 15års ålder....:whip

Det blir ju aldrig exackt, om de drar förbi en kall vindpust har du +5 häst, om det går förbi någon utanför bänkrummets luftintag och släpper en brakskit vi bromsning så har du + 3 hästar.

Förresten så kan det visst vara lite roligt att lägga lakrits vidkorvmojjen och avsluta med en hjulning....
 
Uttdrag ur eget tidigare räknexempel, du får titta tänka sjäv.

Ta max motorvarv och titta i instruktionsboken under utvxlingsförhållande och multiplicera det med summan av framdrev delat med bakdrev multiplicera det sedan med bakdäckets rullomkrets i meter så har du meter per minut.
ta det genom 60 så har M/s och det X 3,6 ger km/h

Räkneexempel GSXR 750 SRAD 96-97
max varv ca 13500 rpm
Primary red 1,756-1
ettan 2.866-1
tvåan 2.058-1
sexan 1.120-1
final reduktion 2,687-1 (drivpaket 43t/16t)
Bakhjul 180/55 17" 1,97m

13500 rpm X (1/1,756)(1/2,866)(1/2,687) = max Bakhjuls rpm på ettans växel

13500 x 0,5695 x 0,3489 X 0,3722 x 1.97 /60 = 32,78 m/s x3,6 = 118km/h orginal på ettan

13500 x 0,5695 x 0,893 X 0,341x 1.97 /60 max hast 44 t bak 15 fram = 76,9 m/s = 276,7km/h

13500 x 0,5695 x 0,893 X 0,3261x 1.97 /60 max hast 46 t bak 15 fram = 73,5 m/s 264,6km/h

Nästa gång kan du prova programet jag länkar till i min signatur så kan man labba med olika drevningar lite enklare och titta toppfart osv:tummenupp

Aldrig sett en r1 med kompressor. Hoppas du är duktig på att filma så vi får se hur den går.

65 var allt bra mycket pengar. Kunde du ju fått ett bling bling kit monterat hos Anderson turbo för:kär
 
Det blir ju aldrig exackt, om de drar förbi en kall vindpust har du +5 häst, om det går förbi någon utanför bänkrummets luftintag och släpper en brakskit vi bromsning så har du + 3 hästar.

Förresten så kan det visst vara lite roligt att lägga lakrits vidkorvmojjen och avsluta med en hjulning....

haha sant...:D Ska bänka hos Mats på MP-Racing
(han som har en fartvinds simulator) så det borde ge det bästa resultatet...:gnissla

Joo vid korvmojjen kanske...tål bara inte "folk" som ska sätta sig på andra o försöka hävda sig sj... :mad: brist på självförtroende??
 
Nästa gång kan du prova programet jag länkar till i min signatur så kan man labba med olika drevningar lite enklare och titta toppfart osv:tummenupp

Aldrig sett en r1 med kompressor. Hoppas du är duktig på att filma så vi får se hur den går.

65 var allt bra mycket pengar. Kunde du ju fått ett bling bling kit monterat hos Anderson turbo för:kär

Kan testa det nu...har inte hunnit räkna ut det ändå...
(Åhus Beach Handboll Festival nu ju...=MASSA :tuttar :fyllisar )
men vilket prog startar du det med?? ja får inte igång det...:huvet

kanske det är mkt cash men ja ogillar ketchup-effekten...då är kompressor det bästa alt... har för övrigt blivigt lovad att ja ska få filma vid bänkning så det ska bli skoj!! :rofl
 
Kan testa det nu...har inte hunnit räkna ut det ändå...
(Åhus Beach Handboll Festival nu ju...=MASSA :tuttar :fyllisar )
men vilket prog startar du det med?? ja får inte igång det...:huvet

kanske det är mkt cash men ja ogillar ketchup-effekten...då är kompressor det bästa alt... har för övrigt blivigt lovad att ja ska få filma vid bänkning så det ska bli skoj!! :rofl

Läser du instruktionen och har excel på datorn så funkar de.
 
3061291 haha sant...:D Ska bänka hos Mats på MP-Racing
(han som har en fartvinds simulator) så det borde ge det bästa resultatet...:gnissla

Joo vid korvmojjen kanske...tål bara inte "folk" som ska sätta sig på andra o försöka hävda sig sj... :mad: brist på självförtroende??
Klokt beslut att bänka hos Mats.. :tummenupp
 
Last edited:
Äntligen lite action!! en polare ifrån Hbg va o lämnade över packningarna idag!! så nu blir det till o ringa ngn plåtfirma o fixa en på 1.6mm i alu!! A.S.A.P!!!
sen är det vidare nerplock...
 
haha sant...:D Ska bänka hos Mats på MP-Racing
(han som har en fartvinds simulator) så det borde ge det bästa resultatet...:gnissla


Vet du hur hög fartvind han kan få i km/h / M/s ?
Det skulle tydligen skilja i uteffekt mellan dynojetbänkarna hos Yamahacenter Helsingborg och Motorsport Landskrona trotts samma modell väder o inställningar ingen visste varför.
 
Vet du hur hög fartvind han kan få i km/h / M/s ?
Det skulle tydligen skilja i uteffekt mellan dynojetbänkarna hos Yamahacenter Helsingborg och Motorsport Landskrona trotts samma modell väder o inställningar ingen visste varför.

Det kan bero på minst tre saker.

1) Kalibrering av bänk.

2) Hojens uteffekt påverkas av väder som inte kan kompenseras bort i bänk. Ligger man på det klena nedförsbacken i bestyckning ändras uteffekten våldsamt på densiteten i luften. Ligger man på feta sidan påverkas effekten inte lika stort.

3) Operatören.
 
Frågan är ju hur fartvinds simulatorn ska kunna påverka en överladdad motor?? Finns ju ingen luftburk att trycksätta...........man kanske skulle kunna rikta luftstrålen mot intercoolern och få en realistisk kylning som ökar lite med fart. Sen är det ju som alltid.......jämför före och efter i samma bänk och du ser ungerfär hur mycket hojen har ökat i effekt.

/J
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top