Honda CBR900RR Fireblade-tråden.

imorgon ska jag sätta på nytt drivpaket på hojen,, ska man köra in sånt eller e de bara å gasa ???
 
imorgon ska jag sätta på nytt drivpaket på hojen,, ska man köra in sånt eller e de bara å gasa ???

Du kan väl ta det lite lugnare dom första milen då kedjan sträcker på sig lite då... Och smörjer du den nog i början!:tummenupp

Men det finns mig veterligen inget "inkörningskrav"....:va
 
Du kan väl ta det lite lugnare dom första milen då kedjan sträcker på sig lite då... Och smörjer du den nog i början!:tummenupp

Men det finns mig veterligen inget "inkörningskrav"....:va

ok =)

kom så långt till att jag måste nita kedjan,. så nu får jag inte ihop den ändå.... kul

har inga grejer till det
 
ok =)

kom så långt till att jag måste nita kedjan,. så nu får jag inte ihop den ändå.... kul

har inga grejer till det

det är bara och gasa full stum som fan =):D kedjan sträcker på sig så du måste ha koll och sen efter spänna kedjan efter drygt 100mil..

du måste ha ett nit verktyg eller ett vanligt kedielås. Nit verktyg kostar drygt 1500kr och köpa..
 
Hänger på lite ang drivpaket. Var en kille som sålde ett paket till en -97:a, men det är inte kompatibelt till min 93:a vad jag har läst mig till.

Är det rätt uppfattat eller kan det justeras på ngt vis?
 
Hmm, batteriet i min fina blade kokade sönder i lördags. Var in o köpte mig ett nytt batteri och mäter upp laddningen vid tomgång resp. 5000 rpm, 15 v laddningsström vid tomgång och 17 - 18 v vid 5000 rpm. Tog lös laddningsregulatorn och kunde då konstatera att den var körd. ( Se bild) Den ser inte alls ut som originalregulatorn, el ska den se ut som min?
Den satt monterad mot en smal plåtbit som täckte en 3:e del av baksidan på regulatorn, under sadeln i den ombyggda bakramen... Ingen kylpasta i sikte heller. Kan det ha varit boven i dramat?
Har iaf beställt en ny från www.electrexworld.co.uk nu och den kommer jag att montera så att den sitter pall mot ramen med kylpasta emellan...
 

Bifogat

  • regulator.JPG
    regulator.JPG
    109.4 KB · Visningar: 83
Hmm, batteriet i min fina blade kokade sönder i lördags. Var in o köpte mig ett nytt batteri och mäter upp laddningen vid tomgång resp. 5000 rpm, 15 v laddningsström vid tomgång och 17 - 18 v vid 5000 rpm. Tog lös laddningsregulatorn och kunde då konstatera att den var körd. ( Se bild) Den ser inte alls ut som originalregulatorn, el ska den se ut som min?
Den satt monterad mot en smal plåtbit som täckte en 3:e del av baksidan på regulatorn, under sadeln i den ombyggda bakramen... Ingen kylpasta i sikte heller. Kan det ha varit boven i dramat?
Har iaf beställt en ny från www.electrexworld.co.uk nu och den kommer jag att montera så att den sitter pall mot ramen med kylpasta emellan...

Ett klassiskt fel på bladen, själv upptäckte jag att min laddregulator redan var bytt till en seriösare variant med kylflänsar när jag byggde om min bakram. Antar att det var en sån du beställde...
Har du en med kyflänsar så behövs kanske inte kylpasta, men skadar å andra sidan inte såklart. Annars kan du ju montera den på en bit alu, leder bort värmen bra.
Lycka till!
 
Hänger på lite ang drivpaket. Var en kille som sålde ett paket till en -97:a, men det är inte kompatibelt till min 93:a vad jag har läst mig till.

Är det rätt uppfattat eller kan det justeras på ngt vis?

Fasen, ingen som har någon aning? Ligger skralt med ekonomin å hoj vill man ju köra.:huvet
 
Olja

Hej!

Jag ska ut på en långtur med min cbr929 årsmodell 2000 och vill därför byta olja i den innan jag sticker. Hur mycket olja ska jag ha i den?
Jag har lämnat in den på service hela tiden så jag har ingen aning.
 
Knackande/tickande ljud., vevlager?

Köpte mig en gammelblade (-92) för några veckor sedan...

Problemet är att den knackar/tickar vid gaspådrag främst på ettan/tvåan vid runt 3000-4000rpm. Innan samt efter det går den tyst och fint. Ljudet kommer inte heller fram när man varvar utan last.

Bytte kamkedjesträckare till en manuell variant men ljudet försvann inte. Sen skulle jag byta olja och kan tycka mig se ett visst "kopparskimmer"... Men jag kan inbilla mig. Lyckades dock inte fånga fenomet på bild och i oljefiltret hittade jag ingenting.

* Är det ett vevlagerras på gång? (borde inte det låta mest hela tiden?)
* Vad kan det annars vara?

Det dumma är att jag kollade på en till som också tickade, accepterade det till slut och köpte en...

/ Tommy
 
Köpte mig en gammelblade (-92) för några veckor sedan...

Problemet är att den knackar/tickar vid gaspådrag främst på ettan/tvåan vid runt 3000-4000rpm. Innan samt efter det går den tyst och fint. Ljudet kommer inte heller fram när man varvar utan last.

Bytte kamkedjesträckare till en manuell variant men ljudet försvann inte. Sen skulle jag byta olja och kan tycka mig se ett visst "kopparskimmer"... Men jag kan inbilla mig. Lyckades dock inte fånga fenomet på bild och i oljefiltret hittade jag ingenting.

* Är det ett vevlagerras på gång? (borde inte det låta mest hela tiden?)
* Vad kan det annars vara?

Det dumma är att jag kollade på en till som också tickade, accepterade det till slut och köpte en...

/ Tommy


låter som lyftarna,, testat byta plja i motorn? ? ?
 
låter som lyftarna,, testat byta plja i motorn? ? ?

Det är väl mekaniska lyftare/tryckare på en sånhär motor, så det borde väl inte vara det.

Är dock på gång att hälla i ny olja, men jag vet inte hur mycket mer jag ska köra med motorn med förhoppningen att rädda veven då det lutar åt lagerras...

Edit:
Kollade närmare i botten av oljan som jag hällde ur. Klart och tydligt metallpartiklar i oljan... Bara att byta maskin om man vill åka något mer i år. :mad:

/ Tommy
 
Last edited:
Back
Top