Den politiska debatten är intressant.
Sandade och vattnade vägar låter ju mindre trevligt, men jag bor lite längre söderut i Tyskland och här har jag inte sett något sådant. Däremot finns det vägar i Schwarzwald som är helt avstängda för motorcyklar på helgerna pga. för mycket "bus" antagligen.
Vägnätet håller enligt min erfarenhet betydligt högre standard än i Sverige.
Råder nog ingen större tvekan om att vi är överbeskyddade i Sverige, inställningen i Tyskland är annorlunda. Som grädde på moset kan jag berätta att jag oftare och oftare kör utan(!!) komplett skyddsutrustning när jag åker till jobbet. Det är faan omöjligt och man svettas ihjäl på ett par minuter i 35 grader, sol och kö. Jag som alltid förespråkat att man aldrig skall åka utan komplett rustning. Sug på den ni!
Det är mer tänk själv i Tyskland. Och man väljer själv det försäkringsskydd man vill ha och betala för.
Sedan känns det mer och mer som att politikerna i Sverige har som ända målsättning att djävlas så mycket som möjligt med "vanligt" folk. Känns som att det funkar annorlunda i Tyskland.
På gott och ont finns det otroligt mycket mer poliser i Tyskland, kan vara störande ibland men det finns bra bieffekter. Jag känner ingen tysk som fått sin bil eller motorcykel stulen! Om det råkar inträffa en liten sammanstötning på autobahn eller på en kostig i Schwarzwald, så nog fan är det en patrull där inom 15 minuter. Alltid. Oavsett tid på dygnet. Hemma i vikingland är ju polisen enligt min erfarenhet måttligt intresserad av att ens åka och titta på en olycka.
jaja, det finns för och nackdelar med allt. Just nu har jag en otrolig ångest. Meningen har länge varit att jag skall flytta hem 1:a Januari, men nu börjar jag tveka, det finns många fördelar med Tyskland(förutom att dom är urusla på svenska då...

). Lönerna är för det mesta ett par snäpp högre, åtminstone om man har någon slags utbildning.
Sen lär man sig ett och annat utanför ankdammen. En myt som alla svenskar tror på är att sverige är världsmästare på skatter. Glöm det!
simma lugnt
/peppe