Nu har jag tröttnat! Brev till VV.

Kan hålla med om att vägarna kan underhållas bättre.
Tror gladeligen att VV skulle göra det, men nu sitter ju våran blå regering och skattesänker allt vad tygen håller, så bered er på ännu sämre vägar i framtiden.
.

Du vet kanske inte att "bilismen" är en kassako för staten? Läste en gång (det är nu länge sedan) att 30 000 000 000 kr gick från "bilismen" till andra sektorer i samhället. Om nu något är säkert så är det inte någon "blå" regerings skattesänkningar som påverkar standarden på våra vägar!

enligt nyheterna på radion skulle budgeten för underhåll och reparationer av vägnätet gå främst till reparationer och uppbyggnad av det som regnat sönder i år.

Den politiska debatten är intressant.
Sandade och vattnade vägar låter ju mindre trevligt, men jag bor lite längre söderut i Tyskland och här har jag inte sett något sådant. Däremot finns det vägar i Schwarzwald som är helt avstängda för motorcyklar på helgerna pga. för mycket "bus" antagligen.
Vägnätet håller enligt min erfarenhet betydligt högre standard än i Sverige.

Råder nog ingen större tvekan om att vi är överbeskyddade i Sverige, inställningen i Tyskland är annorlunda. Som grädde på moset kan jag berätta att jag oftare och oftare kör utan(!!) komplett skyddsutrustning när jag åker till jobbet. Det är faan omöjligt och man svettas ihjäl på ett par minuter i 35 grader, sol och kö. Jag som alltid förespråkat att man aldrig skall åka utan komplett rustning. Sug på den ni!

Det är mer tänk själv i Tyskland. Och man väljer själv det försäkringsskydd man vill ha och betala för.

Sedan känns det mer och mer som att politikerna i Sverige har som ända målsättning att djävlas så mycket som möjligt med "vanligt" folk. Känns som att det funkar annorlunda i Tyskland.

På gott och ont finns det otroligt mycket mer poliser i Tyskland, kan vara störande ibland men det finns bra bieffekter. Jag känner ingen tysk som fått sin bil eller motorcykel stulen! Om det råkar inträffa en liten sammanstötning på autobahn eller på en kostig i Schwarzwald, så nog fan är det en patrull där inom 15 minuter. Alltid. Oavsett tid på dygnet. Hemma i vikingland är ju polisen enligt min erfarenhet måttligt intresserad av att ens åka och titta på en olycka.

jaja, det finns för och nackdelar med allt. Just nu har jag en otrolig ångest. Meningen har länge varit att jag skall flytta hem 1:a Januari, men nu börjar jag tveka, det finns många fördelar med Tyskland(förutom att dom är urusla på svenska då...:-) ). Lönerna är för det mesta ett par snäpp högre, åtminstone om man har någon slags utbildning.

Sen lär man sig ett och annat utanför ankdammen. En myt som alla svenskar tror på är att sverige är världsmästare på skatter. Glöm det!

simma lugnt
/peppe

Bebe: Gick du omkull???

Nej jag klarade mig denna gången också. Jag har lärt mig att bara sitta still o försöka hålla spåret, men hade det varit en längre grussträng så hade kanske inte det hjälpt. Jag klarade mig med blotta "förskräckelsen" :rolleyes:

Jag är ganska övertygad om att man inte går omkull bara för det är lite grus på vägen om man kör efter rådande förhållande, den vanligaste olyckan beror på att föraren "fryser" och inte vågar lägga hojen....

Ja det är ju om man hinner se gruset innan. Mycket riktigt består ju reaktionen i två delar mental och o handling. Som jag skriver kan man ju klara situationen när det redan skett, om man har is i magen och har tur att återfå greppet... Utan friktion hjälper nog bara rutinen o fru fortuna...

Tyvärr kastar vi lite sten i glashus när vi klagar pa sand och samtidigt (inte alla men även jag ibland) kör som busar.

Jag tycker du blandar ihop äpplen o päron. Jag vill bara belysa värdet av säkra vägar. Jag kör också fort ibland, och får som du skriver innan också planera min körning och beräkna riskerna av detta.

Jag tar ansvar för mina handlingar, men för att jag som individ skall ta det ansvaret vill jag ha de bästa föutsättningarna. Ett ansvar som i detta fallet vilar hos någon annan, i ett annat syfte. Oavsett hur jag väljer att framföra mitt fordon.

Last edited:
Ni har ju precis fått vägarna spolare av regnstormen som pågår där. Vad gråter ni över? Snacka med danskarna, ni talar ju samma språk!

*ironi*

Råder nog ingen större tvekan om att vi är överbeskyddade i Sverige,

jo det känner vi till, en del lägger man mycket resurser på och andra mindre :3freak

"Sverige är som Kina och Saudiarabien"

Lagförslaget om att FRA ska få avlyssna internationell datatrafik möter hård kritik. Googles integritetsexpert Peter Fleischer befinner sig just nu i Sverige och han anser att förslaget inte hör hemma i en västerländsk demokrati.

– Vi har kontaktat svenska myndigheter för att ge vår syn på förslaget och vi har gjort det klart att vi aldrig kommer att placera några servrar innanför Sveriges gränser om förslaget går igenom, säger Peter Fleischer när Internetworld träffar honom på Googles Sverigekontor.

– Vi kan helt enkelt inte kompromissa med våra användares integritet och låta svenska myndigheter ta del av data som kanske inte ens rör svensk aktivitet.

http://internetworld.idg.se/2.1006/1.109576

Var på tur i Norge för en vecka sedan!:tummenupp Tom de vägarbeten vi stötte på var relativt städade! Den största faran under 175 mils körning var att få ställ i renskit, men gruset lyste med sin frånvaro. Så på sista etappen passerar vi gränsen till Sverige och vipps så var halva vägen uppgrävd!:mad: Ca 1 meter breda, 10-20 meter långa partier var alsfaltslösa och fyllda med sand och grus, som naturligtvis var uppdraget över hela vägen. Sedan kom kurvor och rondeller med rejält med halka utspitt över vägbanan!:mad:
Välkommen hem?:huvet

Nu blev jag uppringd av en sympatisk man från NCC som i sin tur fått min fråga från VV. Han informerade att de har hand om underhållet på vägnätet utanför Helsingborgs stad mot kranskommunerna.

Han var lite undrande över min frågeställning då han ansåg att vägarna var bra. När jag förklarade att man ser på "saker o ting" med andra ögon som mc-förare, förstod han vad jag menade. En del av de exempel jag nämde, låg då på kommunens ansvar. De kör ett par dagar i veckan för att kolla gatorna och lovade att titta lite extra på de platser jag gav som exempel. Nu dessutom med lite "nya" ögon.

Varje stad/kommun har någon som man i akuta fall kan ringa när det gäller denna typen av ärenden. Detta går lite stick i stäv med SMC's arbete med/mot VV och deras sätt att hantera ersättning vid t.ex. vurpor p.g.a. grus vid reparationer mm.

Som exempel tsunamin. Med den debatt som har varit i Sverige om vem som var ansvarig sa tror man ju nästan att den gubben pa UD (kommer inte ihag vad han heter) skall ställas till svars för själva naturkatastrofen. Visst kan man tycka att agerande efter själva tsunamin var släpphänt men det är inte Svenska statens ansvar att katastrofen hände även om det verkar vara inställningen just nu.

Lars Danielsson borde ta mig fan ställas inför rätta. Övervakningsband och telefonlistor som "försvinner" och rent lögn i KU utskott. Inte kan han stå till svars för naturkatastrofen eller insatserna därefter men som han höll på och fiffla med bevis och rapporter om vad som hände efter.

Sorry för OT men det är en känslig punkt för mig.

Lars Danielsson borde ta mig fan ställas inför rätta. Övervakningsband och telefonlistor som "försvinner" och rent lögn i KU utskott. Inte kan han stå till svars för naturkatastrofen eller insatserna därefter men som han höll på och fiffla med bevis och rapporter om vad som hände efter.

Sorry för OT men det är en känslig punkt för mig.
Jag förstar att det är känsligt för väldigt manga och jag ville inte dra upp gamla sar. Själv hade jag tur och drabbades inte pa nagot sätt av denna katastrof. Ber om ursäkt om mitt inlägg har sarat pa det viset.

Klart han skall ställas till svars för fifflandet, det haller jag med om till 100%. Tafatt och svagt agerande är en sak, att sedan försöka dölja detta istället för att sta sitt kast och ha en ryggrad är förkastligt.

Det jag menande om jag ska försöka förtydliga är att i media nu tva ar efter later det nästan som att han var ansvarig för att katastrofen överhuvudtaget inträffade och det är den mentaliteten om är sa vanlig i Sverige. Detta gäller inte bara i det här fallet utan lite överlag.

Vi har blivit patryckta ett trygghetssamhälle överlag som innebär att vi skall skyddas fran allt och därför när nagot händer är alltid nagon annan ansvarig vad det än nästan är.

Jag har, inte brutalt, men väldigt tydligt fatt lära mig sedan jag började här nere att villkoren är betydligt tuffare nästan överallt utanför Sveriges gränser. Även i länder som Finland och Danmark som vi tycker är rätt lika.

Nu blev jag uppringd av en sympatisk man från NCC som i sin tur fått min fråga från VV. Han informerade att de har hand om underhållet på vägnätet utanför Helsingborgs stad mot kranskommunerna.

Han var lite undrande över min frågeställning då han ansåg att vägarna var bra. När jag förklarade att man ser på "saker o ting" med andra ögon som mc-förare, förstod han vad jag menade. En del av de exempel jag nämde, låg då på kommunens ansvar. De kör ett par dagar i veckan för att kolla gatorna och lovade att titta lite extra på de platser jag gav som exempel. Nu dessutom med lite "nya" ögon.

Varje stad/kommun har någon som man i akuta fall kan ringa när det gäller denna typen av ärenden. Detta går lite stick i stäv med SMC's arbete med/mot VV och deras sätt att hantera ersättning vid t.ex. vurpor p.g.a. grus vid reparationer mm.
Positivt att du har fatt svar och att det var nagon som var villig att lyssna pa hur du sag pa saken.:tummenupp Det överträffade verkligen mina förväntningar!

Last edited:
Nyheter
Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard