Nu har jag tröttnat! Brev till VV.

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
Jag blir så lack på den dåliga skötseln av våra vägar.
Om jag inte har fel för mig skall vägarna vara sopade till 1:a maj. Så är inte fallet i Skåne, eller iaf i synnerhet runt Helsingborg.

Hur är det i era trakter? Har ni vurpat eller varit på vippen på grund av grus, sand eller annat skit på vägen?

Jag plitade ihop ett brev till VV där jag ställde frågan om ansvar.

"Hej.

Jag undrar vem som är ansvarig för sopning av vårt vägnät?

Anledningen är att jag som MC-förare reagerar på att det på många ställen ligger kvar grus och sand. Det är helt enkelt inte/dåligt sopat och har så varit så sedan flera månader. Jag har på flera platser i Skåne sett ställen som varit rent av farliga för motorcyklister. Ett bra konkret exempel är att ni inte "städat framför egen dörr". Detta är på Väla utanför Helsingborg där jag fick släpp med mc'n precis utanför Vägverkets anläggning. Man behöver inte köra långt eller länge för att se grus i kurvor och rondeller som är direkt farliga. Ett annat exempel är diverse nybyggen och reparationer. Där ligger ofta grus kvar som bilarna drar upp i mitten på körfältet och utgör en väsentlig risk för tvåhjulingar.

Jag och många motorcyklister med mig skulle verkligen uppskatta om ni gjorde en insats för vår säkerhet och sopar vägarna lite extra.
"

Sladda lugnt! :yoparty

Va du glad att du bor i Sverige, skall aldrig mer klaga på vårt vägnät sen jag kört Hittlervägar i Tyskland o Polen och andra landsvägar där det inte går att sitta på hojen över 50 knyck på grund av alla ogämnheter, Inte för att försvara vv på någott sett, men efter mina 20 år på Mc har jag aldrig varit i närheten av att vurpa på grund av grus på vägen och då kör jag ändå 8 månader av året. tag ett djupt andetag dra ner axlarna och sänk farten så kommer det att gå bra för dig med...

Bara för att det finns värre vägar i andra länder så ska man väl inte vara glad över våra vägar. Om politikerna la ner all vägskatt samt skatten på bensin på vägarna så skulle de troligen vara gjorda av 24karats guld och platta som en salongsgolv så nog finns det anledning att kritisera...

Det går ju bra att skrika NOLLVISION! så fort det snackas om olyckor...men att sopa upp skiten, som man får pengar av staten för att göra, det är det inte så noga med...

Va du glad att du bor i Sverige, skall aldrig mer klaga på vårt vägnät sen jag kört Hittlervägar i Tyskland o Polen och andra landsvägar där det inte går att sitta på hojen över 50 knyck på grund av alla ogämnheter, Inte för att försvara vv på någott sett, men efter mina 20 år på Mc har jag aldrig varit i närheten av att vurpa på grund av grus på vägen och då kör jag ändå 8 månader av året. tag ett djupt andetag dra ner axlarna och sänk farten så kommer det att gå bra för dig med...

I Tyskland sandar och vattnar man avsiktligt för att halla ner farten för MC pa vissa vägavsnitt. Berätta inte det för Vägverket för da är alla slingervägar sandade pa nolltid.

I Tyskland sandar och vattnar man avsiktligt för att halla ner farten för MC....

Där är kanske inte samma vajerräcken som strimlar oss som gratängost... :confused:

Va du glad att du bor i Sverige...

Tja, ibland tvivlar man... Nej. Vi har ganska o överlag väldigt fina vägar, men underhållet av dem för att hålla nere "onödiga" olyckor, anser jag undermåligt.

Last edited:
Där är kanske inte samma vajerräcken som strimlar oss som gratängost... :confused:
Nej, jag tror att dom har valt bort den lösningen för att den inte är säker. Sen finns det inte den typen av vägar här i Tyskland som man monterar vajerräcken pa i Sverige. Antingen är det motorvägar med minst tva körfält i varje riktning eller sa är det jättesmala lokala vägar där det inte funkar med 2+1-vägar.

Jag tror att det finns andra metoder för att ha livet av MC-förare här nere. :tungan

I Tyskland sandar och vattnar man avsiktligt för att halla ner farten för MC pa vissa vägavsnitt. Berätta inte det för Vägverket för da är alla slingervägar sandade pa nolltid.

men då går ju nollvisionen åt skogen så de är nog lugnt iaf.

Bara för att det finns värre vägar i andra länder så ska man väl inte vara glad över våra vägar. Om politikerna la ner all vägskatt samt skatten på bensin på vägarna så skulle de troligen vara gjorda av 24karats guld och platta som en salongsgolv så nog finns det anledning att kritisera...

Det sker massvis av olyckor hela tiden på grund av att man kör för fort, Många olyckor på grund av förar mistag och bilar som inte ser oss. Kan säkert finnas någon enstaka olycka som kunde unvikits om vägen i perfekt skick, men åter igen så skall fart anpassas efter vägens skick, I vintras kom min son hem och sa att han kört av vägen o skylde på att det var snö på vägen:va Hade det varit varmt och tort hade det ju aldrig hänt:tummenupp

men då går ju nollvisionen åt skogen så de är nog lugnt iaf.
Ja sant. Dom ser pa det här med eget ansvar pa ett annat sätt här nere. Jag tror att det sätts ut skyltar att det är sandat och att det da är MC-förarens ansvar att köra sa han haller sig pa hjulen. Det gar tydligen rätt vilt till här nere pa vissa vägsträckor under fina sommardagar och da har man tagit till dessa atgärder. Jag har själv inte haft nöjet att se detta eftersom jag har tagit upp hojen till Sverige.

I Sverige skriker vi efter en ansvarig sa fort nagot händer. Det personliga ansvaret har ibland, som jag ser det, helt försvunnit i Sverige och det är nagon annan som skall ta hand om en. Vi har av myndigheterna mer eller mindre tvingats till det genom lagar och krav sa langt att vi har blivit vana vid det...hoppas du förstar hur jag menar?

Gar man i skogen och far en gran över sig är det markägarens ansvar, kör man omkull pa hojen är det Vägverkets ansvar (ibland är det det), vecklar inte fallskärmen ut sig är det Luftfartsverkets ansvar.....osv (lite överdrivet men)

Ja sant. Dom ser pa det här med eget ansvar pa ett annat sätt här nere. Jag tror att det sätts ut skyltar att det är sandat och att det da är MC-förarens ansvar att köra sa han haller sig pa hjulen. Det gar tydligen rätt vilt till här nere pa vissa vägsträckor under fina sommardagar och da har man tagit till dessa atgärder. Jag har själv inte haft nöjet att se detta eftersom jag har tagit upp hojen till Sverige.

I Sverige skriker vi efter en ansvarig sa fort nagot händer. Det personliga ansvaret har ibland, som jag ser det, helt försvunnit i Sverige och det är nagon annan som skall ta hand om en. Vi har av myndigheterna mer eller mindre tvingats till det genom lagar och krav sa langt att vi har blivit vana vid det...hoppas du förstar hur jag menar?

Gar man i skogen och far en gran över sig är det markägarens ansvar, kör man omkull pa hojen är det Vägverkets ansvar (ibland är det det), vecklar inte fallskärmen ut sig är det Luftfartsverkets ansvar.....osv (lite överdrivet men)

:tummenupp :tummenupp :tummenupp

...o skylde på att det var snö på vägen:va

I det fallet är det ju mer uppenbart. Man vet om att snö är halt men att det ligger grus i "mittsträngen" i en kurva, är svårt att förutse på asfalterad väg, speciellt i mörker. Då går man lätt omkull i 50, troligen både med person och materiella skador som följd.

I det fallet är det ju mer uppenbart. Man vet om att snö är halt men att det ligger grus i "mittsträngen" i en kurva, är svårt att förutse på asfalterad väg, speciellt i mörker. Då går man lätt omkull i 50, troligen både med person och materiella skador som följd.

Jag är ganska övertygad om att man inte går omkull bara för det är lite grus på vägen om man kör efter rådande förhållande, den vanligaste olyckan beror på att föraren "fryser" och inte vågar lägga hojen med följd av att han kör av vägen rakt fram, ser man grus så blir man troligen rädd vilket givetvis inte är bra och kan unvikas av vv, men det är nog enklare och skaffa sig rutin och körskicklighet än att alltid lita på att det är en inhägnad racerbana som har banarbetare som flaggar i fall det är halka på vägen.

Jag håller i princip med dig. Fast saken är ju snarare att farbror svenska staten alltid har sysslat med överförmynderi vilket i sin tur har gjort att de tar på sig ansvar för både det ena och det andra. Sen att vi svenskar utnyttjar att de har ansvaret för de sakerna är ju bara vårt sätt att ge igen för att vi hänger i statens marionett-trådar i så många fall.

Kan hålla med om att vägarna kan underhållas bättre.
Tror gladeligen att VV skulle göra det, men nu sitter ju våran blå regering och skattesänker allt vad tygen håller, så bered er på ännu sämre vägar i framtiden.
Personligen tycker jag att det ska bli kul att få se hur "sörlänningarna" hanterar sämre vägnät.(Ni är sjukt bortskämda med fina vägar)
Tro mig när jag säger att här uppe i Västerbottens inland finns de allra sämsta vägarna i hela riket.

hahaha klockrent :D

de mesta är överdirvet i detta land tycker jag, både männskors inställning och staten/regeringen.

Ja tyvärr, vi har blivit uppfödda med att nagon annan skall ta ansvaret och säga till oss vad vi far och inte far göra. Se bara pa diskussionen om lag för cykelhjälm för vuxna, jag anser att det är i princip omyndighetsförklarande av alla vuxna som cyklar om lagen införs. Var och en bör fa välja.

Sen vill jag inte racka ner pa tradstartaren, jag förstar att det är irriterande att det inte är sopat längs vägarna. Tyvärr kastar vi lite sten i glashus när vi klagar pa sand och samtidigt (inte alla men även jag ibland) kör som busar.

Sen att vi svenskar utnyttjar att de har ansvaret för de sakerna är ju bara vårt sätt att ge igen för att vi hänger i statens marionett-trådar i så många fall.
Jag är inte sa säker pa att vi medvetet ger igen utan de flesta har en stark tro pa att myndigheterna skall ta hand om oss.

Som exempel tsunamin. Med den debatt som har varit i Sverige om vem som var ansvarig sa tror man ju nästan att den gubben pa UD (kommer inte ihag vad han heter) skall ställas till svars för själva naturkatastrofen. Visst kan man tycka att agerande efter själva tsunamin var släpphänt men det är inte Svenska statens ansvar att katastrofen hände även om det verkar vara inställningen just nu.

Ett annat exempel. Min syrra jobbar pa dagis. En förälder ringde en gang och fragade om hon fick cykla till dagis med sitt barn. Syrran fragade varför hon fragade det, det var ju hennes eget barn hon maste ju fa bestämma. Till saken hör att barnet skulle inte cykla själv utan aka i stol bak pa mammans pakethallare.

Vi väljer inte detta, det är uppkört via brunögat in i ryggraden pa oss. Tyvärr ibland... Dock tror jag att manga pa detta forumet gör allt vi kan för att bryta oss fri fran det. :D

Fan jag tror ju jag ska köra omkull direkt sa fort jag kör hoj utan komplett utrustning bara för att det är vad den svenska ordentligheten föreskriver...:va

Bebe: Gick du omkull???

Nyheter
Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard