Ducati presenterar officiellt hypermotard!!!!!!!

mindraper

Här kör vi året runt!
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 690 Power
Nu har jag köpt en, hurra! :2cool
Hade tänkt mig en S först men fick nöja mig med en "vanlig". Köper helsystem för pengarna som blev över.
6 mil har vi rullat än så länge så allt går rätt trögt o segt men det lossnar väl snart. AVAs demohoj hade gått 16 mil när jag provade den och den kändes mycket finare och rappare i motorn.
Känns som en cool hoj än så länge, liten och busig o påminner mycket om en vanlig motard men med massa mer mos och skön sadel :rolleyes: Det är inkörning i 100 mil så jag får bara varva 5500-6000 så man får vänta lite innan man kan kräma på ordentligt. 170 blås vid 6000 rpm får räcka ett tag. Blir mer inkörning med Ducceklubben på lördag på Gelleråsen och får väl komma med mer rapport efter det. Drar ut en sväng imorn em/kväll i Tokholm så håll ögonen öppna!
//m
 

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Eller så blev hojen på AVA inkörd ordentligt, dvs inte alls. Det är redan försent nu men glöm det där med att köra in om man inte vill ge bort effekten. :)

http://mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

I korta drag handlar det om att om du mesar under inkörningen går du miste om en hel del effekt. De som är riktigt seriösa kör tom in bromsbänk där de håller koll på vevhustryck mm under tiden.

Förövrigt, grattis till en riktigt ball hoj. :tummenupp
 

mindraper

Här kör vi året runt!
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 690 Power
Eller så blev hojen på AVA inkörd ordentligt, dvs inte alls. Det är redan försent nu men glöm det där med att köra in om man inte vill ge bort effekten. :)

http://mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

I korta drag handlar det om att om du mesar under inkörningen går du miste om en hel del effekt. De som är riktigt seriösa kör tom in bromsbänk där de håller koll på vevhustryck mm under tiden.

Förövrigt, grattis till en riktigt ball hoj. :tummenupp
Haha, jo den där artikeln har jag läst mycket omsorgsfullt och här mesas det inte, du känner väl mig! Varierad belastning och noggrann varmkörning är melodin! För övrigt mycket läsvärd artikel!
Och du, tack:)
//m
 

Spider

Kliv inte på mina drömmar
Gick med
24 Aug 2003
Ort
Trångsund
Hoj
525 SMR -04, 1190 Adv -13
Nu har jag köpt en, hurra! :2cool.....
Apcool mannnen :yoparty Grattis :tummenupp Sen får du väl våga dig på en körning med http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=51018 och inte bara brumma Duccegäng.

Ehhhh... vad hände med "VI" ... :va

/issi
Är du ens i närheten av att nå ner då ?? Va ??? :pannkyss :)

:tummenupp Kör in allt jag äger och har efter denna metod - hoj såväl som bil. Är inte konstigt att provhojar och hyrbilar oftast går så inåt h-e.

.
 
Last edited:

dsoders2

kronisk
Gick med
12 Apr 2005
Ort
GBG
Hoj
zx9r-01
Jag vet inte men detta är ett av tillfällena jag hällre tittar på damen i läder än bågen... ganska ful faktiskt, men kul med nytt tänkande.
 

Gellio

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
KTM
var inne och kollade på Hypermotarden inne hos AVAMC. Den är riktigt vacker måste jag säga. Stod en där inne med en skylt om att en Janne hade köpt en, så Janne om du finns där ute, jag hatar dig! :tungan
 

sportbike

Guest
Jag lånade den en kväll å lattjade lite till vaxholm å tillbaka.
Perkele va kul,vill ha en nu.......
 

mindraper

Här kör vi året runt!
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 690 Power
Rapport!

En liten provkörningsrapport då!
Fantastisk maskin som en sammanfattning. Det som jag slås mest av är hur Ducati lyckats få sin "gamla" 2-ventilare att gå otroligt mjukt. Har aldrig tidigare kört en tvin som går på så mjukt o fint efter avslag. Väldigt fint avstämd insprutning o tändning.
Vidare är det den absolut främsta wheeliemaskinen ever! Man plockar upp den från i stort sett tomgång. Jämfört med de 950SM jag provat hittills behöver de komma upp i lite varv innan de svarar ordentligt. Här finns all kraft direkt när den behövs och som sagt mjukt o fint så bakhjulsbus blir en barnlek.
Ett lättsvängt och smidigt chassi gör att man som tidigare SM-förare känner sig hemma direkt. Smal o fin över sadel o tank och inte långt ifrån Husan i det avseendet.
Bromsarna på min utan "S" är jag inte 100% nöjd med än så länge. Hoppas de blir bättre med tiden, har bara rullat 30 mil än så länge så jag tror de blir inkörda med tiden.
Backspeglarna är fula att se på i utfällt läge men otroligt funktionella så länge man inte tränger sig i stan...
Vid långfärd/transport kan man hålla ca 130-140 utan att det känns jobbigt. Över det orkar man kortare turer men den har klar potential för farter strax över 200 blås vilket bör räcka till.
Ni som kan, ut o provkör nu, ni kommer inte att ångra er!
Får se om Issi kanske kan slänga in ett par kommenterer ur kvinnlig synvinkel, hon såg ut att trivas igår i alla fall :tuttar
Vet ni nån mer här på forumet som köpt?
Hare gött :)
//m
 

issi

* 3 äpplen hög, som en smurf... *
Gick med
3 Aug 2005
Ort
Hus med för litet garage...
Hoj
KTM EXC 250f Sixdays -13, 690 Duke -09

Får se om Issi kanske kan slänga in ett par kommenterer ur kvinnlig synvinkel, hon såg ut att trivas igår i alla fall :tuttar

Har väl egentligen inte så mycket att tillägga...

Det är en oerhört trevlig hoj att köra, mjuk och välbalanserad.. Känns välbyggd och genuin på något vis, detta ska dock inte förväxlas med tråkig. Synd att näbben är så ful bara.... :D

Påminner mycket om Husan vad det gäller körställning och kontroll men inte ens i närheten av lika hysterisk, utan går som ett strykjärn även vid högre hastigheter, fast jag inte tycker att den är speciellt bekväm över 130 pga fartvinden. Wheelies gör den nästan vare sig man vill eller inte :yoparty

Ett + för oss inte fullt så långa är att den har relativt låg sadelhöjd om man jämför med ex KTM 950SM och BMW:s 650 SM :tummenupp

Ser fram emot att få leka med den på Gelleråsen på lördag :yoparty :tuttar

/issi
 

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
ÄR DEN SOM EN HUSA!!?? :tummenupp

Var sugen på Hypern men tänkte att jag skulle ge den ett år så ev barnsjukdommar försvinner. Har dock inte hört talas om ngr än, iofs inte så vanlig hoj heller, skit samma.

Köpte Husan, är djävulskt nöjd, svårt att hitta en roligare hoj tror jag.
MEN hur kul man än har, så har jag kommit på att det kan vara riktigt skönt att kunna använda hojen till annat än "bara" aktiv körning.

Hypern har spec:en att vara den perfekta combon tycker jag.
950 SMR är najs men för bred över sadeln och förgasarna fungerar inte vid höga wheelies, en cylinder dör, botten! Sen finns det inte så många andra kvar, visst Aprilia har en men den är utesluten pga dåligt med reservdelar osv.
Annars får man gå på streetfighters, men det är inte samma sak.

Läser gärna vidare om era intryck, släng gärna med ett par actionbilder om ni pallar :tummenupp
 

mindraper

Här kör vi året runt!
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 690 Power
ÄR DEN SOM EN HUSA!!?? :tummenupp
Var sugen på Hypern men tänkte att jag skulle ge den ett år så ev barnsjukdommar försvinner. Har dock inte hört talas om ngr än, iofs inte så vanlig hoj heller, skit samma.

Barnsjukdomar behöver vi föhoppningsvis inte oroa oss för då nästan samtliga ingående delar är väl beprövade. Det är ju in princip en duktigt bantad Multistrada som ju funnits ett tag. Motorn i 1000cc-version kom 2003 och den nya 1078:an förra året och den har ju bara lite större borrning.
Ja, den är faktiskt väldigt lika Husan i många avseenden. Visst den väger ju 80 pannor mer fulltankad men det känns faktiskt bara när man rullar runt den o parkerar o sånt. Gammal klyscha jag vet :tungan Fin o ball o lättsvängd men lite mer kontrollerbar än en HysteriHusa 650 :näsblod
Alla verktygen åker med till G-åsen ikväll så man kan justera det där lilla sista för att anpassa den till sig själv vad det gäller körställning o reglage o sånt.
100-milaservice och bänkning på onsdag på Choruz rullande bromsbänk :tummenupp
Rapport o actionbilder kommer!
//m
 
Last edited:

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
Låter hur bra som helst!!!

Kommer faktiskt direkt från ducatistockholm nu, snackade med en mek där och provsatt Hyper S, fy faan vilket najs hoj!
Kan mkt väl bli en sån nästa säsong, fast jag skulle vilja ha en toklackarsvart.
Skulle sätta på barkbusters med fet aluskena, diodblinkers, kraschpuckar, rejssadeln (tänker inte skjutsa iaf) och deras helsystem. Antar att det inte finns bättre helsysem eftersom man får med en ny "dator" oxå...

Blir väl i runda slängar 160 cookies, kanske finns lite prutmån iofs.

Frågade om bromsarna, han sa att dem kommer bli bättre, som du misstänkte.
Annars fanns andra belägg som nyper bättre om det är det som saknas.

Lycka till på banan och som sagt, ser fram emot bilder :yoparty

(Fick ett regnr på en S, så nu ska jag ringa o reka försäkring :D )
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Dessutom ÄR det skillnad på bromsarna på S och vanliga hypermotarden. S´n har större kolvar i oken.

Var ruggigt sugen på en, men det blev en annan..
 

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
Dem hoppades på att fixa ett demoex snart, tror dock inte att det skulle vara en S... Man vill ju prova!

Rekade försäkring, Stygg Transa skulle ha 56 000 per år hel :huvet
Men kan tipsa om Folksam som om man är medlem i SMC och har gått grundkurs, sågar den premien duktigt! För mig = 8723 hel/hel, får dock inte ställa av hojen, men det känns klart överkomligt...
Bilsport skulle gå på 15000, tror dem ger 10% SMC-rabatt, men deras självrisker är ju ett skämt, typ 10000 vid stöld osv.
 

frefeh

Två cylindrar är fler än en..
Gick med
31 Oct 2003
Ort
Stockholm/Haninge
Hoj
KTM 350 EXC -12
Jag provgasade S:en på AVA :tummenupp

Riktigt trevlig hoj.
Känns lättare och smidigare än 950:in.
Man kommer mycket längre fram på den oxå.. fast man satt där man satt..
som i en lite grop.:va
Kraftenkom tidigare än i 950:in men det är mer ös i 950 sen
ska ta mig en längre provrut någon annan dag.


/F
 

mindraper

Här kör vi året runt!
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 690 Power
Banrapport : )

Tja!
En liten rapport o några bilder efter helgens sammandrabbning med Gelleråsen. Återigen kan jag säga att det är en ytterst lättkörd hoj men med klart imponerande banprestanda. I början blev jag lite besviken då den skrapade i väldigt tidigt och gungade o hade sig i kurvorna. Kolla skrapbilderna, tom avgasröret har skrapat i lite grann! Efter lite justeringar av bromspedal och ställa dämpningen rätt (kompet stod olika på gaffelbenen!) så blev den klart bättre. Fortfarande skrapade olika detaljer i så jag fick helt enkelt ändra körstil. Hänga ut i med typ knävecket som enda kontaktpunkt med hojen verkar vara det rätta för den här maskinen. Då började det helt plötsligt fungera bra!
En helt annan upplevelse att köra med Ducceklubben i snabba gruppen än vad jag är van vid. Satan vilka kurvhastigheter killarna o tjejerna hade! Aggressiv bromsning o snåla spår i utgångarna gjorde att man kunde hävda sig ganska bra men just kurvhastigheten låg jag klart efter på i början. Efter att jag lärt mig hänga ordentligt kunde man dock få upp farten rejält. KUL!!! Skoj att kunna lära sig nya saker.
Just i inbromsningarna är Hypern överlägsen de flesta andra hojarna jag körde mot. Man kan bromsa minst 50 meter senara och ändå ha god marginal. 207 blås såg jag som högsta notering. Hojen har ett urskönt register och man kan lägga på gas vid starx unde 5000rpm utan att tappa ork, växlingslampan blinkar vid 8000 och det är en riktigt bra funktion när man har fullt upp med att koncentrera sig på körningen.
Jämfört med andra Duccar känns den betydligt piggare än alla andra luftkylda varianter. Dessa gick att köra om med rent effektövertag på rakan. Ut ur kurvorna har den ett otroligt vridmoment vilket gör att man kan gasa om betydligt effektstarkare maskiner på vridmomentövertag.
Kunde inte låta bli att meka sönder den lite igår och på en av bilderna ser ni hur extremt litet luftintaget är. Bara hatten av för Ducatis ingenjörer att plocka ur så mycket effekt med såna restriktioner i insuget. Snacka att det finns potential för nåra fler ponnies!
Service o bänkniing på onsdag sen kommer mer rapport!
Ha en skön måndag!
//m
 

Bifogat

  • andnöd.JPG
    andnöd.JPG
    100.7 KB · Visningar: 125
  • i skogen.jpg
    i skogen.jpg
    130 KB · Visningar: 138
  • skogen.jpg
    skogen.jpg
    120.1 KB · Visningar: 132
  • skrap.jpg
    skrap.jpg
    91 KB · Visningar: 155
Last edited:

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Måste... sluta...läsa...denna....tråden.... :gnissla


Någon som vill köpa en TLR och en XR650?? :hihi

Börjar bli rätt övertygad om att en Hypermotard kommer fylla alla mina behov. :)
Har provsuttit KTMs varianter men gillar inte riktigt körställningen (den pheta tanken...).
Vem säljer Ducce i skånelandet??
 

mindraper

Här kör vi året runt!
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 690 Power

Vem säljer Ducce i skånelandet??
Ducati Malmö kanske... :tungan
Lite landsvägsrapport oxå kanske ni vill ha, glömde det i upphetsningen :näsblod
Låtsasfarsan lånade hojen från G-Åsen till Nyköping. Tanken var att han bara skulle åka en liten bit o sen skulle jag ta över. 5 mil efter Karlskoga ringer en andfådd man och skriker, den här hojen får du aldrig tillbax! Han körde hela vägen hem, typ 17 mil. Normalt kör han en lättrimmad Monster 1000 -04. Han var eld o lågor över den otroligt körglada maskinen. Bra långfärdskomfort oxå vilket jag kan intyga efter att ha kört nyköping stockholm utan att nudda motorväg :) Man kan ligga o cruisa mellan 130 o 150 utan större ansträngning vilket ger hojen klara touring egenskaper. Under farsans tur på 17 mil tändes inte inte ens tanklampan vilket ger den en förbrukning på långfärd på runt 0,6 !!! Ganska bra och ger en räckvidd på ~20 mil. Sadeln är superskön den oxå, ingen träsmak alls. Motorn är klart underhållande. Nu på landsväg kunde man analysera registret lite lättare. Den drar helt ryckfritt från ca 2500 rpm och vid 5000 kommer den som bäst och drar starkt fram till ca 8000. Acceleration är bara sååååå roligt! Vips så är man uppe i 180-190 blås! Har hojen till jobbet idag och det är svårt att hålla sig i skinnet när man kryssar fram på essingeleden :D
Det här låter nästan för bra för att va sant, finns det inget dåligt att säga? Nä, kommer faktiskt inte på nåt än så länge. Klart roligaste o bästa hoj jag nånsin kört i alla fall!
Lägger med några bilder på hur den senare kan se ut med helsystemet som förstås redan är beställt!
//m
 

Bifogat

  • termi1.jpg
    termi1.jpg
    128 KB · Visningar: 108
  • termi.jpg
    termi.jpg
    99.3 KB · Visningar: 101
Last edited:
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top