Husaberg STYLING/MODDNING

någon som provat att köra med annan offset på gaffelkronan? , om ja vilken offset har ni provat då? hur stor skillnad blir det?

Klart märkbar
lite märkbar
ingen skillnad
 
Last edited:
Lägger in frågan på nytt, då jag inte fick några svar

Har fått ett bra pris på ett Fp-system men har alltid funderat på Acra..
Finns det några mätningar med dessa system, skilljer det verkligen så mycket mellan systemen.
5 hk sägs det med Acra.
Ska jag satsa på ett Fp eller är Acra det ända alt???
Finishen bryr jag mig inte om vill bara åt mesta tänkbara effekt med
ett titansystem!

Vh Chriz:)
 
Har fått ett bra pris på ett Fp-system men har alltid funderat på Acra..
Finns det några mätningar med dessa system, skilljer det verkligen så mycket mellan systemen.
5 hk sägs det med Acra.
Ska jag satsa på ett Fp eller är Acra det ända alt???
Finishen bryr jag mig inte om vill bara åt mesta tänkbara effekt med
ett titansystem!

Vh Chriz:)

Har tyväär inga hårda siffror ang effekten men FP ska låta mer än Akra. Mkt ljud kan vara najs, men jag hade Sebring på min KTM o tyckte att det lät lite väl mkt, vasst liksom. Köra utan öronproppar var inte att tänka på.

Tror inte det skiljer mkt mellan dem effektmässigt, däremot tror jag att det är svårare alltså dyrare att bygga "tystare" system. Sen betalar man nog en del för själva märket när det gäller Akra.
 
Jag har haft Akra på min men jag tyckte att det lät för mkt.
Så nu har jag ett Raas som har skönare ljud samt mera effekt än Akra.

Men vill du låta mkt och med stor säkerhet inte få köra på vissa banor så köp ett Akra :)
 
Har fått ett bra pris på ett Fp-system men har alltid funderat på Acra..
Finns det några mätningar med dessa system, skilljer det verkligen så mycket mellan systemen.
5 hk sägs det med Acra.
Ska jag satsa på ett Fp eller är Acra det ända alt???
Finishen bryr jag mig inte om vill bara åt mesta tänkbara effekt med
ett titansystem!

Vh Chriz:)

Mätningar är nog relativa ifrågan om hur hojen är justerad rätt eller inte.
Då vi har provat så generellt kan man säga att i jämförelse med orginal så Acra ca 4-5 hp mer om inte dbkiller är i och rätt justerad.
FP har gett lite mer ca5-7hp, men detta var när vi testade på 2001-2003 644cc motorn.
Då vi testade med 628cc motorn så var det samma siffror för Acra och ca 7-8 hp med dubbelrören.
Har inte testad FP på 4år, de låter för mycket och kan inte anv på bandagar eller tävlingar, så de faller bort direkt.
Till nästa år är det 94Db som gäller vid 4000rpm på storhojarna så det enda som funkar och ger bra effekt är dubbelrör eller så får man åka orginal.
//Thomas
 
Reservdelspriser fs 650

Jag undrar vad plasten till en 02a Kostar, dvs tank, fram o baksärm. lampkåpa fram kylarvingar etc..

vad kostar en svart sadel?

Sen behöver jag ev en ny ljuddämpare, vad kostar en orginal? Alt villken är den billigaste dämparen man kan få tag i som passar utan modd? Är inte intresserad av ngn effektökning, bara en finare ljuddämpare då min ser för jävlig ut..

Är det ngn som har svart plast, alt ngn snygg race kostym, ljuddämpare etc så pm:a omgående..
 
Jag undrar vad plasten till en 02a Kostar, dvs tank, fram o baksärm. lampkåpa fram kylarvingar etc..

vad kostar en svart sadel?

Sen behöver jag ev en ny ljuddämpare, vad kostar en orginal? Alt villken är den billigaste dämparen man kan få tag i som passar utan modd? Är inte intresserad av ngn effektökning, bara en finare ljuddämpare då min ser för jävlig ut..

Är det ngn som har svart plast, alt ngn snygg race kostym, ljuddämpare etc så pm:a omgående..

Gå in på www.husaberg.se för att få upp bilder och art.nr på det du söker, sen går du bara in på www.karlstrommotor.se på sök reservdelar husa/ktm, skriver in art.nr och då får du fram pris där:tummenupp
 
någon som provat att köra med annan offset på gaffelkronan? , om ja vilken offset har ni provat då? hur stor skillnad blir det?

Klart märkbar
lite märkbar
ingen skillnad
TJENA JOHAN!
Ja du har ju redan köpt en 13 krona så det är väl bara att testa :D
Har du mindre offset kommer hojen att upplevas mera stabli än en hoj med mera offset. Den kommer även att vilja styra in mer i sväng och kännas mera neutral, vill du svänga mera så svänger du mera. Oavsätt i vilken nerläggningsvikel du vill ha hojen så kommer den att vilja stanna där tills du vill svänga mera eller mindre.

Kör du istället med mera offset 22 tex som jag förmodar att du har idag kommer du att tycka att hojen vill styra imot till en viss gräns, den blir liksom tungsturd in i sväng, när du kommer över det motsåndet efter mer nerläggningsvikel kommer kommer hojen att falla in i sväng.

Vad som är bäst är upp till varje föare. Jag gillar mindre offset kör med 13mm men jag vet att Iddon körde med 22mm men han vill damma ner hojen i sväng ;)

För att du ska få det optimalt bör du ha en brantare gaffelvinkel till en krona med mindre offset. Antingen svetsar du om ramen, brantar gaffelvinkeln 0,8 grader eller så kan du förlänga bakdämparen med ca 4-5 mm från standard motardlängd. Standard 390mm. Du kan även påverka gaffelvinkeln med hjäp av att köra upp gaffeln i kronan. Eller så kan man göra allt som stoffy :)

Nu blir det mycket skrivet som vanligt (förlåt) men jag tror att fler av oss som inte är så snabba åker bättre med en 13 krona än orignal.
Tips från original. Förläng bakdämpren 5mm på kolvstången. till 395mm sätt på en 13 off set krona. Kör med 5mm uppstick från original motardlängd.

Vill du ha den bästa chimsningen skicka bakdämparen till Johan Eklöv i Karskoga. Är nog den ända i sverige som vet hur man får till en Husamotarddämpre riktigt bra.
 
TJENA JOHAN!
Ja du har ju redan köpt en 13 krona så det är väl bara att testa :D
Har du mindre offset kommer hojen att upplevas mera stabli än en hoj med mera offset. Den kommer även att vilja styra in mer i sväng och kännas mera neutral, vill du svänga mera så svänger du mera. Oavsätt i vilken nerläggningsvikel du vill ha hojen så kommer den att vilja stanna där tills du vill svänga mera eller mindre.

Kör du istället med mera offset 22 tex som jag förmodar att du har idag kommer du att tycka att hojen vill styra imot till en viss gräns, den blir liksom tungsturd in i sväng, när du kommer över det motsåndet efter mer nerläggningsvikel kommer kommer hojen att falla in i sväng.

Vad som är bäst är upp till varje föare. Jag gillar mindre offset kör med 13mm men jag vet att Iddon körde med 22mm men han vill damma ner hojen i sväng ;)

För att du ska få det optimalt bör du ha en brantare gaffelvinkel till en krona med mindre offset. Antingen svetsar du om ramen, brantar gaffelvinkeln 0,8 grader eller så kan du förlänga bakdämparen med ca 4-5 mm från standard motardlängd. Standard 390mm. Du kan även påverka gaffelvinkeln med hjäp av att köra upp gaffeln i kronan. Eller så kan man göra allt som stoffy :)

Nu blir det mycket skrivet som vanligt (förlåt) men jag tror att fler av oss som inte är så snabba åker bättre med en 13 krona än orignal.
Tips från original. Förläng bakdämpren 5mm på kolvstången. till 395mm sätt på en 13 off set krona. Kör med 5mm uppstick från original motardlängd.

Vill du ha den bästa chimsningen skicka bakdämparen till Johan Eklöv i Karskoga. Är nog den ända i sverige som vet hur man får till en Husamotarddämpre riktigt bra.


man tackar man tackar:tummenupp :tummenupp Du skriver långt ja men du beskriver oftast svaret på ett ypperligt sätt och det är man ju tacksam för.
jag har ju crossdämparen bak och den är ju lite längre sen har jag hissat benen 14 mm i kronan så det ska bli skoj. schimsningen blir i höst/vinter hade jag tänkt
 
Last edited:
Tycker min hojj låter lite "stenkross" aktigt i motorn.
04a som gått ca 40h, äre standard på husa lr :)?
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top