Verkar bli 1200 cc i WSBK.

2947075 Det är väl mest principen och WSBK:s historia som gör att team och fans blir upprörda. De vill inte se en ny urvattnad Ducati-cup.

Sen ska man inte glömma att ägarförhållandena i FSG har ändrats och att det nu finns ett stort TV-rättighetsbolag med och styr. De kommer aldrig att gå med på något som riskerar tittarsiffror (i Spanien har de tydligen gått från i princip 0 till 25% (tror det var 1.5 miljoner tittare) för WSBK senaste tiden).
Jag tror rädslan för förändring är onödigt stor. Görs det på rätt sätt kan det säkert funka bra med differentierade cylindervolymer.

FISA? :va

Med tanke på att FSG tydligt säger att reglerna inte ska favorisera twinnar med 1200cc så undrar jag vad folk är oroliga för.
Om de nya reglerna gör att det kommer ettt alternativ som erbjuder billigare alternativ för privatteam att konkurrera med en twin mot de extremt dyra fabriksmaskinerna från Japan så är det något positivt. Mångfald är bra.

Tänk att du bara är på mig när jag skriver fel....

Jag tror rädslan för förändring är onödigt stor. Görs det på rätt sätt kan det säkert funka bra med differentierade cylindervolymer.

Ser inte varför det skulle kunna funka igen, då det fungerat rätt väl tidigare.
Sen kommer det säkert alltid vara lite tjafs om hur mycket det ska viktas ner etc.

Den tråden är tokfel!

RC162 tillexempel ( om jag kommer ihåg exakt rätt siffror men nära i alla fall) är en 250.

6cylindrar, 4takt och fabriksräjser.
Det där är ett annat, äldre namnsystem där RC = prototypracer och CR = produktionsracer. Systemet återupptogs med RC211V.

Jaha då var det hela avgjort då:

"Changes to the Technical Rules for 2008

After consultation with all the parties involved and upon the proposal submitted by the Superbike Commission, the FIM has decided the following amendment and additions to the Superbike World Championship technical rules for 2008.

· Displacement capacities.

o 2 cylinders over 850cc up to 1200cc

o 3 cylinders over 750cc up to 1000cc

o 4 cylinders over 750cc up to 1000cc
"

Jaha då var det hela avgjort då:

"Changes to the Technical Rules for 2008

After consultation with all the parties involved and upon the proposal submitted by the Superbike Commission, the FIM has decided the following amendment and additions to the Superbike World Championship technical rules for 2008.

· Displacement capacities.

o 2 cylinders over 850cc up to 1200cc

o 3 cylinders over 750cc up to 1000cc

o 4 cylinders over 750cc up to 1000cc
"

Inte för att jag tror vi hade fått se det (men kanske Benelli vore intresserade?) så är det ologiskt att det är upp till 1100cc för trecylindrigt.

Då är det väl bara att vänta några år tills Ducati har byggt en 1400 så ska reglerna ändras igen :rolleyes:

Oavsett vad reglementet säger när säsongen 2008 börjar kommer det garanterat att ändras om Ducati inte hänger med.

Oavsett vad reglementet säger när säsongen 2008 börjar kommer det garanterat att ändras om Ducati inte hänger med.

Har det verkligen deras krav på förändringar i reglementet att göra med att de inte hänger med? För det gör de ju. Handlar det inte snarare om att de vill satsa på 1200cc på gathojarna och vill kunna fortsätta race:a med dem? Målet när allt kommer omkring är ju att sälja sina hojar och de väljer ju att bygga hojar som de tror kommer sälja.

Har det verkligen deras krav på förändringar i reglementet att göra med att de inte hänger med? För det gör de ju. Handlar det inte snarare om att de vill satsa på 1200cc på gathojarna och vill kunna fortsätta race:a med dem? Målet när allt kommer omkring är ju att sälja sina hojar och de väljer ju att bygga hojar som de tror kommer sälja.
Som jag förstått det hela ligger två saker bakom förändringen i reglementet:

1. Det är för dyrt för Ducati att trimma F07 så att den kan vinna race. Motorn håller kanske 2 race, sen måste de byta till en ny (har för mig att jag läste att den höll ungefär 30 mil eftersom den trimmas extremt hårt).

2. De vill inte rejsa med en hoj som de inte säljer längre.

Jag kan köpa båda argumenten ur Ducatis synvinkel men å andra sidan kände de till reglerna i WSBK när de bestämde sig för att bygga 1098:an och kommande 1198:an.

1. Det är för dyrt för Ducati att trimma F07 så att den kan vinna race. Motorn håller kanske 2 race, sen måste de byta till en ny (har för mig att jag läste att den höll ungefär 30 mil eftersom den trimmas extremt hårt).

Jag kan köpa båda argumenten ur Ducatis synvinkel men å andra sidan kände de till reglerna i WSBK när de bestämde sig för att bygga 1098:an och kommande 1198:an.

Eftersom de inte bygger hojar för att race:a, utan race:ar för att kunna sälja hojar, så tycker jag det hela är fullt förståeligt. Det ligger ju i allas intresse att bibehålla racingen så någon form av kompromiss var ju nödvändig. Det är ju ändå standardbaserad racing.

Eftersom de inte bygger hojar för att race:a, utan race:ar för att kunna sälja hojar, så tycker jag det hela är fullt förståeligt. Det ligger ju i allas intresse att bibehålla racingen så någon form av kompromiss var ju nödvändig. Det är ju ändå standardbaserad racing.
Som sagt, jag förstår precis hur Ducati tänker men tycker inte att det är rätt för det. Det fanns ett reglement och Ducati kunde ha anpassat sin nya Superbike efter det, tex med en V4:a.

1, skiten håller inte nej, det är ju känt (Nagai)
Ducati har INTE ont om pengar, finns inga argument som håller.
visste om reglerna? men spela roll för dom.
att de skulle ändras? javisst.
ändrade dom själv, självklart.

"Balance of different motorcycle concepts."
Weight limit and then air-restrictors size of 2 cylinder over 850cc up to 1200cc machines will be updated, if
needed, during the Championship, by a system analysing the race points obtained.
no shit det säger ni inte.. här står det ju, svart på vitt.
översättning för icke grappahjärntvättat människa - " vi kommer ändra reglerna till vi får de resultat vi vill ha"

airrestrictors och tjafs, men tack, serien är otroligt jämn idag men visst förstör det igen bara.
jävla nötter
grattis racingvärlden, ni har återigen blitt rövknullade av storfuskarna!

men jag ska sluta gnälla, jag gör som jag vill i mitt hem, varför skulle inte ducati göra det..

Last edited:
Jag anar ett visst missnöje :hihi

äckel, stämmer bättre.

har precis tittat på helgens race.
går det dåligt för ducati? nej
har ducati ont om pengar? nej
är de nya reglerna bra för serien? återstår ju självklart att se, men nu är serien MKT bra, och sist de strulade mer restrictors blev det pannkaka.

:censored

Last edited:
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...