Verkar bli 1200 cc i WSBK.

och superbikeklassen har aldrig vart så här bra heller!!
(ducatisterna kommer ju inte hålla med för dom dominerar ju inte och allt annat e ju en skam för er, lika villkor och fairplay, nej tack från er)

tycker någon ärligt att ducati inte har en lika stor chans nu eller?

Och nu är dom livskraja för dominansen med twinen inte räcker till, sedan Scott russels radfyravinst -93 och då med 750 eran i baktanke. inte skulle räcka till, Ducatin funkade tillräckligt bra, sista racet jag tittade på iallafall.
 
och superbikeklassen har aldrig vart så här bra heller!!
(ducatisterna kommer ju inte hålla med för dom dominerar ju inte och allt annat e ju en skam för er, lika villkor och fairplay, nej tack från er)

tycker någon ärligt att ducati inte har en lika stor chans nu eller?
Och det faktum att de tävlar med en modell som inte tillverkas längre gör inget eller ? Eller att den kanske bara har ett år till som konkurrenskraftig ? Ska vi ha Nippon Cup sedan eller ska Ducati homologisera sin Desmocedici och döda hela klassen ?
 
RVT 1000 R hette den i USA och inget annat. VTR 1000 SP1/SP2 i resten av världen. RC51 är mycket riktigt Hondas interna beteckning.
RC51 är en av den amerikanska importören påhittad beteckning; koden RC51 stämmer inte med Hondas kodifiering för en tusenkubikstwin.
 
Det verkligt roliga hade varit om man ändrade reglerna så att privat/handlar team hade en chans att vinna utan att ha jättesponsorn Allan.
Håller med. Ett reglemente som får med så många tillverkare/motorkonfigurationer som möjligt utan att premiera någon är det optimala. Sen om det är att låta twinnarna ha 1200 cc mot radfyrornas 1000 låter jag vara osagt.

Fast... 1200 cc i en racer? Nä, det låter inget vidare. En kolv som skall fylla ut en 600 cc cylinder blir rätt stor, oavsett slaglängd. Litet och lätt ska de va i racing :yoparty
 
Och det faktum att de tävlar med en modell som inte tillverkas längre gör inget eller ? Eller att den kanske bara har ett år till som konkurrenskraftig ? Ska vi ha Nippon Cup sedan eller ska Ducati homologisera sin Desmocedici och döda hela klassen ?

ja men sorry klassen är på 1000cc, visste dom inte om det när dom tog fram den nya??..
varsågod och stå utanför.
nej just det vi pratar med våran släkting som driver serien och vips så utvecklar vi en ny modell med större motor.

om ktm bimota motoguzzi hd eller en kines kom med en 1200á, tror du reglerna skulle ändras då?
knappast.

sen just det du skriver, det faktum att det ÄR en gammal modell och den hänger med bra, tyder inte det att den funkar fint i det utförandet?

"bara ett år till som kunkurrenskraftig" skriver du också , vad är det som tyder på det?

grejen är ju den att om ducati nu inte skulle hänga med på 1000cc eller inte ha råd att trimma den tillräckligt så är det ju bara att acceptera resultaten eller sluta i serien!
 
RC är beteckningen för Hondas 750-hojar.


Nja, RC211V och RC212V är ju inte 750-hojar direct. Jag har för mig att RC har att göra med om HRC varit inblandade i utvecklingen eller inte men jag är inte säker, någon som kan det bättre får gärna fylla i.
 
Nja, RC211V och RC212V är ju inte 750-hojar direct. Jag har för mig att RC har att göra med om HRC varit inblandade i utvecklingen eller inte men jag är inte säker, någon som kan det bättre får gärna fylla i.

Deras 750-glidare (VF750C Magna eller nåt) hette ju RC28. Kan ju iofs vara så att det syftar på motorn som ju är släkt med den i RC45.
 
ja men sorry klassen är på 1000cc, visste dom inte om det när dom tog fram den nya??..
varsågod och stå utanför.
nej just det vi pratar med våran släkting som driver serien och vips så utvecklar vi en ny modell med större motor.

om ktm bimota motoguzzi hd eller en kines kom med en 1200á, tror du reglerna skulle ändras då?
knappast.

sen just det du skriver, det faktum att det ÄR en gammal modell och den hänger med bra, tyder inte det att den funkar fint i det utförandet?

"bara ett år till som kunkurrenskraftig" skriver du också , vad är det som tyder på det?

grejen är ju den att om ducati nu inte skulle hänga med på 1000cc eller inte ha råd att trimma den tillräckligt så är det ju bara att acceptera resultaten eller sluta i serien!
Då väljer bort att inse att detta är en klass där tillverkarna ska visa upp sina produktionshojar. Givetvis duger det inte att år efter år tävla med årsmodell 2006, varken av marknadskäl eller eftersom de till slut blir utslitna. Tror du verkligen att Ducati lagt ned hela 9xx-serien för att få till stånd regeländringar i WSBK ? Och utlösa detta rabaldret och riskera att stå utanför ?

Guzzi och Harley har fö haft twinnar på +1000cc rätt länge nu kan jag meddela.
 
Då väljer bort att inse att detta är en klass där tillverkarna ska visa upp sina produktionshojar. Givetvis duger det inte att år efter år tävla med årsmodell 2006, varken av marknadskäl eller eftersom de till slut blir utslitna. Tror du verkligen att Ducati lagt ned hela 9xx-serien för att få till stånd regeländringar i WSBK ? Och utlösa detta rabaldret och riskera att stå utanför ?

Guzzi och Harley har fö haft twinnar på +1000cc rätt länge nu kan jag meddela.

Jag tror verkligen att ducati har fått löfte om en regeländring innan dom beslutade att ta fram en modell på över 1000cc ja, tveklöst.

jo jag vet att Guzzi och harley har +1000 motorer, frågan gällde om dom kom och ville tävla med den i SBK, tror du att reglerna skulle ändras för deras skull?
 
...men med tiden har reglementet blivit friare och idag är enda skillnaden mellan twin och radfyra reglementet att radfyrorna inte får ändra diameter på sprutet vilket knappast är en begränsning.
Dennis Noyes, som verkar ha varit med ett tag, har inte samma uppfattning om skillnaderna i trimninsgrad mellan twinnar och radfyror:

From the beginning there was always a FIM-mandated handicapping system to try and provide a level playing ground for machines with different numbers of cylinders. At first four cylinder bikes up to 750cc raced against twins up to just over 850cc. There were varying minimum weights to compensate for a lesser number of cylinders. Later, and skipping over years of debate and compromise, the formula became 750cc fours, 900cc triples and 1000cc twins, and finally a straight 1000cc displacement limit and identical minimum weight of 165 kilograms, but with much more freedom to modify and replace components in the engines of twins. That is where we are today, but not, apparently, for much longer.

Och precis som vanligt dyker det in Ducati-fanatiker i en sån här tråd och tycker att japsarna ska bygga twinnar på 1200 cc. Suck!
Ducati bygger en 1098 för att kunna konkurrera med japanernas 1000-kubikare på gatan. Att sälja en underlägsen hoj (effektmässigt, vilket har stor betydelse för gatåkare) till ett högre pris gick inget vidare, därav förändringen.
Med andra ord har Ducati själva valt att fortsätta med en motortyp som kräver mer kubik för att kunna hävda sig i diverse superbike-klasser istället för att bygga en 1000-kubiks radfyra.

De flesta verkar glömma bort att det är Ducati och ingen annan som är orsaken till den aktuell diskussionen så varför ska japanerna anpassa sig och bygga 1200-twinnar?

Ha valfri kubikgräns, tex 1000 cc, och låt tillverkarna ta fram vilka motortyper de vill.

om ktm bimota motoguzzi hd eller en kines kom med en 1200á, tror du reglerna skulle ändras då? knappast.
En mycket bra poäng :tummenupp
 
Last edited:
Detta var en gång i tiden mångfaldens racing. Laverda, Moto Guzzi eller t.o.m en BMW var Da Shit när man skulle slå de japanska wobbelstaketen. Detta var klassen som gav gatåkarna något att tjafsa om vid korvkiosken. Sedan har reglerna ändrats fram och tillbaka, och nu är vi i ett läge där bara japanska tillverkare tillverkar hojar som platsar och som vill tävla. Parat med eskalerande teknikutveckling som TC och låga homologeringsnivåer så har vi nått prototypracing med gat-siluetter. Jag ser aldrig en Petronas FP1 vid min korvkiosk.

Vill vi ha Nippon Cup med semi-prototyper eller vill vi se något som faktiskt är ganska likt gathojar på banan ?


Väldigt sant, och bra skrivet.
I ljuset av detta uttalande verkar som sagt hysterin ha sprunfit iväg med oss alla.
Detta förtar dock inte att man antingen HAR eller inte har en kubikgräns som gäller alla.
Annars kommer formler som påvisar att en boxer har bara 0,87 i nyttjandegrad gentemot ett bambustaket och därför skall få vara på 1300 cc osv osv

Vilket som är rätt eller sant i detta, d.v.s OM och utifall det SKA vara differentierade cc för att hojar ska vara jämförbara kan inte jag svara på.
Jag är kluven.
Men håller helt med om att serien dels ska spegla verkligheten i form av verkliga cyklar, inte silhuetter, och jag tycker oxå att det vore bra tråkigt utan mångfald i serien.

Vem vill inte uppleva t.ex Guzzi LeMans storhetstid igen? :tummenupp
 
Jag tror verkligen att ducati har fått löfte om en regeländring innan dom beslutade att ta fram en modell på över 1000cc ja, tveklöst.
Dåså, då är det ju bara att invänta det oundvikliga.

jo jag vet att Guzzi och harley har +1000 motorer, frågan gällde om dom kom och ville tävla med den i SBK, tror du att reglerna skulle ändras för deras skull?
Självklart inte eftersom de båda även tillverkar twinnar på under 1000cc.
 

De flesta verkar glömma bort att det är Ducati och ingen annan som är orsaken till den aktuell diskussionen så varför ska japanerna anpassa sig och bygga 1200-twinnar?

Ha valfri kubikgräns, tex 1000 cc, och låt tillverkarna ta fram vilka motortyper de vill.

@ R2: En mycket bra poäng :tummenupp


Eller som jag skrev på annan plats: Ducatis gråterskor som är fast stationerade på FISA´s huvudkontor har återigen lyckats...
 
Själv tycker Jag att man i många fall fäster för mycket på historia när vi har nuvarande kultur att hämta info från. Det är enkelt att peka på historien men det är inte alls så viktigt som folk tror.

Håller med fullständigt, uppfriskande att höra.

De flesta verkar glömma bort att det är Ducati och ingen annan som är orsaken till den aktuell diskussionen så varför ska japanerna anpassa sig och bygga 1200-twinnar?

Ha valfri kubikgräns, tex 1000 cc, och låt tillverkarna ta fram vilka motortyper de vill.

Det handlar ju om racing baserat på standardhojar, och om nu standardhojarna ändras måste ju så även reglementet, annars kommer klassen dö ut. Ganska naturligt tycker jag. Jag har inte funderat över om det är rätt med 1200 för twinnar i WSBK, men att reglementet måste förändras allteftersom gathojarna förändras är väl ändå helt naturligt. 1000cc och radfyra kan väl inte vara en evig sanning att följa i all framtid?
 
Last edited:
Större mångfald! KTM och Aprilia med V4 eller V2 eller vad det nu blir? Mumma!
Nu kanske WSBK blir intressant igen.
 
Det handlar ju om racing baserat på standardhojar, och om nu standardhojarna ändras måste ju så även reglementet, annars kommer klassen dö ut. Ganska naturligt tycker jag.
Men i det här fallet handlar det inte om att standardhojarna förändras utan om att en (1) hoj ändras.
Ducati visste vilka regler som gällde men valde att gå en annan väg.

Läste en ny intervju med Flammini och frågan verkar inte vara om det blir 1200 cc för twinnar i WSBK nästa år utan hur regelverket ska se ut för dem. Där stod också att man kan komma att ändra reglerna efter ett par race om twinnarna blir för överlägsna/underlägsna.


Ducati har satt sista maj som deadline för att hinna tillverka tillräckligt många exemplar för homologiseringen.

Större mångfald! KTM och Aprilia med V4 eller V2 eller vad det nu blir? Mumma!
Nu kanske WSBK blir intressant igen.
Tycker man inte att de senaste 2-3 åren varit intressant ska man nog inte ha för stora förhoppningar (förutsatt att man inte med intressant menar att Ducati alltid ska vinna).
 
Last edited:
2946852 Eller som jag skrev på annan plats: Ducatis gråterskor som är fast stationerade på FISA´s huvudkontor har återigen lyckats...
FISA? :va

2946970 Tycker man inte att de senaste 2-3 åren varit intressant ska man nog inte ha för stora förhoppningar (förutsatt att man inte med intressant menar att Ducati alltid ska vinna).
Med tanke på att FSG tydligt säger att reglerna inte ska favorisera twinnar med 1200cc så undrar jag vad folk är oroliga för.
Om de nya reglerna gör att det kommer ettt alternativ som erbjuder billigare alternativ för privatteam att konkurrera med en twin mot de extremt dyra fabriksmaskinerna från Japan så är det något positivt. Mångfald är bra.
 
Last edited:
Med tanke på att FSG tydligt säger att reglerna inte ska favorisera twinnar med 1200cc så undrar jag vad folk är oroliga för.
Om de nya reglerna gör att det kommer ettt alternativ som erbjuder billigare alternativ för privatteam att konkurrera med en twin mot de extremt dyra fabriksmaskinerna från Japan så är det något positivt. Mångfald är bra.
Det är väl mest principen och WSBK:s historia som gör att team och fans blir upprörda. De vill inte se en ny urvattnad Ducati-cup.

Sen ska man inte glömma att ägarförhållandena i FSG har ändrats och att det nu finns ett stort TV-rättighetsbolag med och styr. De kommer aldrig att gå med på något som riskerar tittarsiffror (i Spanien har de tydligen gått från i princip 0 till 25% (tror det var 1.5 miljoner tittare) för WSBK senaste tiden).
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top