Verkar bli 1200 cc i WSBK.

Vad alla verkar vara förvånade? Inte hade väl Ducati gått och utvecklat en helt ny hoj för ett reglemente som inte finns om de inte redan fått löfte från WSBK om att reglementet skulle ändras? Så naiv får man inte vara i dagens samhälle...

Nja, det centrala för Ducati måste väl ändå vara att kunna sälja hojar, och vill de sälja hojar som någorlunda kan ta upp kampen med japanernas 1000cc hojar effektmässigt så måste de upp i kubik, om inte kostnaden för hojen skall bli löjligt stor och tillförlitligheten därefter.
Visst kan man plocka ut 170 häst ur en enliters twin, men till vilket pris och hur blir den att köra?

Summan av det hela blir ändå att Ducati håller fast vid ett koncept som kräver kubikövertag och ändring av befintliga regler för att vara konkurrensmässiga. Det går inte att argumentera bort.

Det argumentet håller inte. Ducati kan lika gärna bygga en 1000cc fyra.

Trist om alla motorer blir rad4or då, jag gillar aprilias nya ide att göra en V4a till rimligt pris istället för gata och bana...varför öka cc eller göra en rad4a när det går göra något annat som blir ganska smalt också fast leverar bra med effekt.

Ducatis tanke att leverera en 1200 cc R-hoj var väl lite att de ska kunna konkurrera ganska otrimmade i Superbike även i nationella klasser. När jag var ute och kollade på Danska RR-mästerskapet på Knutstorp körde 999:an med supersport-klassen - alltså mot rad4-600 cc och det passet jag såg var den väl knappast överlägsen även om den var med och slogs i toppen.

Ducatis tanke att leverera en 1200 cc R-hoj var väl lite att de ska kunna konkurrera ganska otrimmade i Superbike även i nationella klasser. När jag var ute och kollade på Danska RR-mästerskapet på Knutstorp körde 999:an med supersport-klassen - alltså mot rad4-600 cc och det passet jag såg var den väl knappast överlägsen även om den var med och slogs i toppen.
Var det inte 749? Att en tusenkubikare, oavsett motorkonstruktion ska få köra i supersport låter minst sagt konstigt.

Glöm inte att Honda faktiskt anpassade sig efter reglerna just vid den tidpunkten och byggde RC51:an som ju faktiskt var rätt framgångsrik. Eller SP-1 kanske den hette i WSBK? Jag tycker hur som helst att RC51 är ett mycket coolare namn! :)
SP1/2 hette den, RC51 är bara ett namn som jänksen gav den, men det är helt felaktigt. RC är beteckningen för Hondas 750-hojar.

Last edited:
SP1/2 hette den, RC51 är bara ett namn som jänksen gav den, men det är helt felaktigt. RC är beteckningen för Hondas 750-hojar.

Host host... RC har alltid varit Hondas egna beteckningar på sina racerhomologiserade chassien... Inget jänketjosan.
Möjligen FÖR amerikanska marknaden, men Hondas egna epitet.

RVT 1000 R hette den i USA och inget annat. VTR 1000 SP1/SP2 i resten av världen. RC51 är mycket riktigt Hondas interna beteckning.

Är ni helt historielösa eller?

Ända sedan superbike instiftades kring 1980 har reglerna medgivit diffrentierad kubik beroende på cylinderantal. 750cc 4-cyl och 1000cc twin har varit normen.
Under 80-tal och tidigt 90 tal var det 750cc japanfyror mot ducati 888 och sedermera 916 och allt var frid och fröjd.
Mot slutet av 90-talet/tidigt 2000 tal urlakades klassen då de franska trupperna i normandie drabbade samman med RAAAAAP.......

Historia är ganska orelevant i de flesta sammanhang tycker Jag.

Ju fler regler desto mer utrymme för tjaffs och oklarheter. Antingen kör man 1000 cc, tvin, radfyra, eller som i wrc 300 hk så är det enkla regler och inga diskussioner.

Nu råder 1000 cc och det funkar skitbra. Troj bäjlis tog VM-titeln förra året så varför ska man ändra på det här?

Det är nog bäst att det blir 1200cc som maxgräns för tvåcylindriga cyklar i Superbike.

Annars få ju Ducati göra som i MotoGp, tillverka en knarr med samma antal cylindrar som dom andra, o då blir det tydligen Ducati Cup i alla fall.........................:va :tummenupp :rolleyes:

Är ni helt historielösa eller?

Ända sedan superbike instiftades kring 1980 har reglerna medgivit diffrentierad kubik beroende på cylinderantal. 750cc 4-cyl och 1000cc twin har varit normen.
Under 80-tal och tidigt 90 tal var det 750cc japanfyror mot ducati 888 och sedermera 916 och allt var frid och fröjd.
Mot slutet av 90-talet/tidigt 2000 tal urlakades klassen då de japanska fabrikerna tröttnade på att trimma 750 fyror då detta var ett mycket smalt markands-segment så de drog sig ur.
För att åter få med japanarna beslutade man sig för att tillåta 1000cc 4-cyl men med vissa restriktioner på modifikationerna, men med tiden har reglementet blivit friare och idag är enda skillnaden mellan twin och radfyra reglementet att radfyrorna inte får ändra diameter på sprutet vilket knappast är en begränsning.

Så att återställa ordningen och tillåta twin upp till 1200cc är absolut inte orimligt och inte endast whineande från spagettikidsen......

:klappar

Detta var en gång i tiden mångfaldens racing. Laverda, Moto Guzzi eller t.o.m en BMW var Da Shit när man skulle slå de japanska wobbelstaketen. Detta var klassen som gav gatåkarna något att tjafsa om vid korvkiosken. Sedan har reglerna ändrats fram och tillbaka, och nu är vi i ett läge där bara japanska tillverkare tillverkar hojar som platsar och som vill tävla. Parat med eskalerande teknikutveckling som TC och låga homologeringsnivåer så har vi nått prototypracing med gat-siluetter. Jag ser aldrig en Petronas FP1 vid min korvkiosk.

Vill vi ha Nippon Cup med semi-prototyper eller vill vi se något som faktiskt är ganska likt gathojar på banan ?

Det verkligt roliga hade varit om man ändrade reglerna så att privat/handlar team hade en chans att vinna utan att ha jättesponsorn Allan.

Tråkigt nog lär ingen av fabrikerna vara intresserade av det.

Historia är ganska orelevant i de flesta sammanhang tycker Jag.

:skrämd
Ibland blir man rädd...

Det är nog bäst att det blir 1200cc som maxgräns för tvåcylindriga cyklar i Superbike.

Annars få ju Ducati göra som i MotoGp, tillverka en knarr med samma antal cylindrar som dom andra, o då blir det tydligen Ducati Cup i alla fall.........................:va :tummenupp :rolleyes:

:tummenupp Bra svar!

Last edited:
Men era jäkla kålrötter. På vilket sett spelar historia roll i t.ex detta exempel? Utvecklingen hos de olika motoralternativen har landat här där vi är i dag och då borde det vara det man baserar ett sådant beslut på. För några år sen hade tvinnarna svårt att få snurr och då hade de handikap (vilket Jag tycker sådär om men vem vet, kanske de hade skrotats om de inte fått chansen och på så sett utvecklats), i dag har de inte problem att ge 4orna en match och då borde rådande omständigheter väga tyngre än historia.

Att idiotförklara någon som frågasätter någt sådant är ju bara att visa på att man inte tänker efter vad personen menar. Visa massa crasysmilys utan replik är ju enkelt och man får antagligen stöd av stora massan med människor som inte heller vill tänka efter.
Själv tycker Jag att man i många fall fäster för mycket på historia när vi har nuvarande kultur att hämta info från. Det är enkelt att peka på historien men det är inte alls så viktigt som folk tror.

Men era jäkla kålrötter. På vilket sett spelar historia roll i t.ex detta exempel? Utvecklingen hos de olika motoralternativen har landat här där vi är i dag och då borde det vara det man baserar ett sådant beslut på. För några år sen hade tvinnarna svårt att få snurr och då hade de handikap (vilket Jag tycker sådär om men vem vet, kanske de hade skrotats om de inte fått chansen och på så sett utvecklats), i dag har de inte problem att ge 4orna en match och då borde rådande omständigheter väga tyngre än historia.

Att idiotförklara någon som frågasätter någt sådant är ju bara att visa på att man inte tänker efter vad personen menar. Visa massa crasysmilys utan replik är ju enkelt och man får antagligen stöd av stora massan med människor som inte heller vill tänka efter.
Själv tycker Jag att man i många fall fäster för mycket på historia när vi har nuvarande kultur att hämta info från. Det är enkelt att peka på historien men det är inte alls så viktigt som folk tror.

Äsch det är roligt med lite ändringar, Superbikeklassen har aldrig varit konstant, varför ändrade de från 750cc till 1000cc för radfyror? Chili och Yanagawa vann ju race? Nu är det dags att blicka framåt igen och det blir säkert precis lika bra som det varit tidigare med något skitår hit eller dit.

Äsch det är roligt med lite ändringar, Superbikeklassen har aldrig varit konstant, varför ändrade de från 750cc till 1000cc för radfyror? Chili och Yanagawa vann ju race? Nu är det dags att blicka framåt igen och det blir säkert precis lika bra som det varit tidigare med något skitår hit eller dit.

och superbikeklassen har aldrig vart så här bra heller!!
(ducatisterna kommer ju inte hålla med för dom dominerar ju inte och allt annat e ju en skam för er, lika villkor och fairplay, nej tack från er)

tycker någon ärligt att ducati inte har en lika stor chans nu eller?

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...