*Superlight*
Aldrig mer ett BERIK skinnställ!!!
Vikten kanske ökades i ungefär samma takt som Ducati började utnyttja cylindervolymen mer och mer?
Har för mig att det stämmer ganska bra!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Vikten kanske ökades i ungefär samma takt som Ducati började utnyttja cylindervolymen mer och mer?
Ingen vill väll att Ducati skall dra sig ur? Eller?
Vad alla verkar vara förvånade? Inte hade väl Ducati gått och utvecklat en helt ny hoj för ett reglemente som inte finns om de inte redan fått löfte från WSBK om att reglementet skulle ändras? Så naiv får man inte vara i dagens samhälle...
jodå, och mellan raderna!
skiten är uppgjort och kommer alltid vara en ducaticup.

så reglerna gjordes om till Ducatis nackdel så man nådde fram till dagens regler där twinen absolut inte är favoriserad utan snarare diskriminerad.
Det argumentet håller inte. Ducati kan lika gärna bygga en 1000cc fyra.
Var det inte 749? Att en tusenkubikare, oavsett motorkonstruktion ska få köra i supersport låter minst sagt konstigt.Ducatis tanke att leverera en 1200 cc R-hoj var väl lite att de ska kunna konkurrera ganska otrimmade i Superbike även i nationella klasser. När jag var ute och kollade på Danska RR-mästerskapet på Knutstorp körde 999:an med supersport-klassen - alltså mot rad4-600 cc och det passet jag såg var den väl knappast överlägsen även om den var med och slogs i toppen.
SP1/2 hette den, RC51 är bara ett namn som jänksen gav den, men det är helt felaktigt. RC är beteckningen för Hondas 750-hojar.
Glöm inte att Honda faktiskt anpassade sig efter reglerna just vid den tidpunkten och byggde RC51:an som ju faktiskt var rätt framgångsrik. Eller SP-1 kanske den hette i WSBK? Jag tycker hur som helst att RC51 är ett mycket coolare namn!![]()
SP1/2 hette den, RC51 är bara ett namn som jänksen gav den, men det är helt felaktigt. RC är beteckningen för Hondas 750-hojar.
RVT 1000 R hette den i USA och inget annat. VTR 1000 SP1/SP2 i resten av världen. RC51 är mycket riktigt Hondas interna beteckning.
Är ni helt historielösa eller?
Ända sedan superbike instiftades kring 1980 har reglerna medgivit diffrentierad kubik beroende på cylinderantal. 750cc 4-cyl och 1000cc twin har varit normen.
Under 80-tal och tidigt 90 tal var det 750cc japanfyror mot ducati 888 och sedermera 916 och allt var frid och fröjd.
Mot slutet av 90-talet/tidigt 2000 tal urlakades klassen då de franska trupperna i normandie drabbade samman med RAAAAAP.......
Är ni helt historielösa eller?
Ända sedan superbike instiftades kring 1980 har reglerna medgivit diffrentierad kubik beroende på cylinderantal. 750cc 4-cyl och 1000cc twin har varit normen.
Under 80-tal och tidigt 90 tal var det 750cc japanfyror mot ducati 888 och sedermera 916 och allt var frid och fröjd.
Mot slutet av 90-talet/tidigt 2000 tal urlakades klassen då de japanska fabrikerna tröttnade på att trimma 750 fyror då detta var ett mycket smalt markands-segment så de drog sig ur.
För att åter få med japanarna beslutade man sig för att tillåta 1000cc 4-cyl men med vissa restriktioner på modifikationerna, men med tiden har reglementet blivit friare och idag är enda skillnaden mellan twin och radfyra reglementet att radfyrorna inte får ändra diameter på sprutet vilket knappast är en begränsning.
Så att återställa ordningen och tillåta twin upp till 1200cc är absolut inte orimligt och inte endast whineande från spagettikidsen......
Historia är ganska orelevant i de flesta sammanhang tycker Jag.

Historia är ganska orelevant i de flesta sammanhang tycker Jag.
Det är nog bäst att det blir 1200cc som maxgräns för tvåcylindriga cyklar i Superbike.
Annars få ju Ducati göra som i MotoGp, tillverka en knarr med samma antal cylindrar som dom andra, o då blir det tydligen Ducati Cup i alla fall.........................![]()
![]()
![]()
Men era jäkla kålrötter. På vilket sett spelar historia roll i t.ex detta exempel? Utvecklingen hos de olika motoralternativen har landat här där vi är i dag och då borde det vara det man baserar ett sådant beslut på. För några år sen hade tvinnarna svårt att få snurr och då hade de handikap (vilket Jag tycker sådär om men vem vet, kanske de hade skrotats om de inte fått chansen och på så sett utvecklats), i dag har de inte problem att ge 4orna en match och då borde rådande omständigheter väga tyngre än historia.
Att idiotförklara någon som frågasätter någt sådant är ju bara att visa på att man inte tänker efter vad personen menar. Visa massa crasysmilys utan replik är ju enkelt och man får antagligen stöd av stora massan med människor som inte heller vill tänka efter.
Själv tycker Jag att man i många fall fäster för mycket på historia när vi har nuvarande kultur att hämta info från. Det är enkelt att peka på historien men det är inte alls så viktigt som folk tror.
Äsch det är roligt med lite ändringar, Superbikeklassen har aldrig varit konstant, varför ändrade de från 750cc till 1000cc för radfyror? Chili och Yanagawa vann ju race? Nu är det dags att blicka framåt igen och det blir säkert precis lika bra som det varit tidigare med något skitår hit eller dit.
|
|
Motorsportsalongen i Örebro!
Jag tog en snabb avstickare... |
|
|
Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort
Det är ingen lätt uppgift H... |
|
|
KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”
Rajiv Bajaj, 58, VD för den... |