Skillnad på Racetec och Rennsport???

...Jag tänkte ta med en IR-tempmätare till nästa träning och kolla temperaturen på däcken. Ger ju endast yttemperaturen, men det är ju alltid något.

Mmmm, det är just det som är problemet. Slitaget som jag får med för lågt tryck är kallavrivning, dvs yttertempen är så hög att gummit överhettas och börjar rulla av. Stommen är fortfarande kall.

En av skillanderna mellan gatdäck och rejsdäck är att gatdäcket innehåller silica, det finns där för att bland annat behålla värmen som bildas. Ett rejsdäck innehåller Carbon Black (kallas kimrök ibland) som bland annat är till för att få ur värmen ur däcken, kyla dom.
Om man sätter däcksensorer på en bancykel så kan man se att däcken faktiskt hinner kallna mellan kurvorna, det kan skilja 10 grader mellan utgången på en kurva och slutet på en kort raka som kommer därefter. Det innerbär att även om jag hettar upp däcken (och stommen) till 80 grader med däcksvärmare så blir däcken kallare och kallare under körpasset om jag inte kör svinet så att tempen ökar så mycket i kurvorna att dom inte hinner kylas för mycket på rakan. Dvs i slutet på att körpass kan jag få kallavrivning trots att passet började med 80 grader i däcken.

Varför man sänker trycket är ju för att kompensera för det ökade trycket som kommer i och med värmen (Den allmänna gaslagen, 10 grader ger 0,1 bar om jag inte missminner mej?) Dvs jag vill få ett visst arbetstryck i däcket. Om jag nu kör för sakta för att temperaturen skall boosta trycket till rätt arbetstryck så får jag kompensera detta med att öka kalltrycket istället, därav mitt positiva resultat.
Det bästa vore ju att mäta varmtryck, men eftersom det innebär att jag någonstans ute på banan måste tvärnita, fiska fram lufttrycksmätaren och kolla trycket, fiska fram kompressorn och justera trycket...och allt detta INNAN däcken hinner kallna så mycket att det påverkar trycket...
...svårt detta:va :)

Haken med min teori är ju att jag inte når rätt arbetstemperatur, bara rätt tryck, då borde ju det rimligtvis innebära att jag får dåligt fäste? Nu har jag inga som helst problem med fästet, varken på Pirelli Diablo Corsa (sportigt gatdäck) eller på rena racedäck som Rennsport/Racetech eller till och med olika typer av slicks som jag testat genom åren.
Det är bara på rena gatdäck som det släpper för mej, (Metz Sportec M1 till exempel) så så jefla sakta kör jag ju inte, annars så hade ju gatdäcken också räckt till, eller?

Jag kör med bandäck tills motsatsen bevisats, punkt!

Intressant teori och läsning Niklas :tummenupp

Har själv haft problem med Pirellis 07 slicks och kollat däckstrycket både kallt, varmt och efter varje pass. Om jag tex har 1.8 Kg när däcksvärmarna suttit på en timme inställda på 80 grader så är trycket ändå högre, runt 1.9-2.0 när jag kommer in i depån. Det borde ju betyda att jag kör tillräckligt fort för att värma hela däcket, även stommen, eller hur?

En helt annan fråga, hur långt in i däcket måste man sticka en nåltermometer för att få rätt temperatur?
(Känns läskigt att sticka något vasst i ett däck :3freak)

Intressant teori och läsning Niklas :tummenupp

Har själv haft problem med Pirellis 07 slicks och kollat däckstrycket både kallt, varmt och efter varje pass. Om jag tex har 1.8 Kg när däcksvärmarna suttit på en timme inställda på 80 grader så är trycket ändå högre, runt 1.9-2.0 när jag kommer in i depån. Det borde ju betyda att jag kör tillräckligt fort för att värma hela däcket, även stommen, eller hur?

En helt annan fråga, hur långt in i däcket måste man sticka en nåltermometer för att få rätt temperatur?
(Känns läskigt att sticka något vasst i ett däck :3freak)

Ingen fara Sandis, du är tillräckligt snabb:tummenupp :)

Min teori gäller oss glada amatörer som gillar att köra bana men som inte har tillräckliga ambitioner/vilja/cohones för att tävla.
Dvs vi som bränner en massa däckspengar i onödan eftersom vi lyssnar på tävlingsnissar som du:)

Men visst var det nåt särskilt med just Pirellis -07 slicks, extremt lågt kalltryck va?

Vad det gäller tempmätning så är det bara att sticka in nålen, men sluta trycka in den precis INNAN det låter "psssssssssh" så är det ingen fara:tummenupp

Men visst var det nåt särskilt med just Pirellis -07 slicks, extremt lågt kalltryck va?
Ja, bak 1.4-1.5 kallt eller 1.7-1.9 varmt. Fram som tidigare.
Vad det gäller tempmätning så är det bara att sticka in nålen, men sluta trycka in den precis INNAN det låter "psssssssssh" så är det ingen fara :tummenupp
Då gäller det att öva in precis rätt djup och det borde ju passa bra att göra det på natten i depån, på några andra hojar :D

Ja, bak 1.4-1.5 kallt eller 1.7-1.9 varmt. Fram som tidigare.
Då gäller det att öva in precis rätt djup och det borde ju passa bra att göra det på natten i depån, på några andra hojar :D

Lysande idé:tummenupp

Nästa gång vi ses så kommer en långhårig, 30 kilos Tervuerenhanne att sitta bunden i min hoj...med många stora och vassa tänder...:yoparty

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...