Spekulera mera :)

Backlund är en frisk fläkt och kan gå långt om resurser och material finns.

javisst, men problemet ligger i svensk roadracing "kultur",,
backlund va ju på väg till gsxr750 cup,men hans sponsorer vill ha honom hemma i det glamorösa stcc.. annars va det inte intressant med stöd.

det börjar likna samma öde som freddy är på väg mot ( i mina ögon alltså), åren springer och snart e det svårt att "breaka" ute i världen.

finland säger jag bara, öppna banor och team som drivs med syfte att få ut unga talanger i internationell racing fort.

nåväl..
frågan om jimmy, tror inte han har slutat utvecklas och med rätt förutsättningar så kan det säkert gå bra i vm.
även andra förare skulle fixa det.
sen har det blitt tuffare att ta sig fram i sbk med åren, både tempomässigt och med ekonomiska krav,,
för det är ju inte bara så att cralle va mkt bättre och innan honom dubbelAnders otroligt mkt bättre, och backa bandet ännu längre (motul Kenta etc)
det va enklare att slå sig fram förr.
(med dubbelanders va en gud)
 
Det enda vettiga VM (SBK) hoppet vi har i sverige är ju jimmy... så det hade ju varit kul att han förverkligar sina mål inför 2008. Och om det innebär ett test som wildcard redan i år ... Kul!
 
javisst, men problemet ligger i svensk roadracing "kultur",,
backlund va ju på väg till gsxr750 cup,men hans sponsorer vill ha honom hemma i det glamorösa stcc.. annars va det inte intressant med stöd.

det börjar likna samma öde som freddy är på väg mot ( i mina ögon alltså), åren springer och snart e det svårt att "breaka" ute i världen.

finland säger jag bara, öppna banor och team som drivs med syfte att få ut unga talanger i internationell racing fort.

nåväl..
frågan om jimmy, tror inte han har slutat utvecklas och med rätt förutsättningar så kan det säkert gå bra i vm.
även andra förare skulle fixa det.
sen har det blitt tuffare att ta sig fram i sbk med åren, både tempomässigt och med ekonomiska krav,,
för det är ju inte bara så att cralle va mkt bättre och innan honom dubbelAnders otroligt mkt bättre, och backa bandet ännu längre (motul Kenta etc)
det va enklare att slå sig fram förr.
(med dubbelanders va en gud)

Anders och Pelle Jansson när de tom ledde Endurance VM 85.
Anders blev väl 5:a i WSBK om jag inte missminner mig.
andres var även frmstående i Formula 1.
Föregångaren till WSBK för de som inte visste det.
Blev 2:a eller så nåt år efter omöjlige Joey Dunlop.

Papunen har ju varit i Europa och kört men tyvärr så var han nog inte mogen för det då.
 
Last edited:
Anders och Pelle Jansson när de tom ledde Endurance VM 85.
Anders blev väl 5:a i WSBK om jag inte missminner mig.
andres var även frmstående i Formula 1.
Föregångaren till WSBK för de som inte visste det.
Blev 2:a eller så nåt år efter omöjlige Joey Dunlop.

.

ja, va?

jag vet detta men menar att IDAG hade dom inte nått samma resultat, pga mkt hårdare ekonomiskt och politiskt klimat inom RR.

eller är vi överens redan? :)
Anders Andersson är mkt stor i mina ögon.
 
Last edited:
ja, va?

jag vet detta men menar att IDAG hade dom inte nått samma resultat, pga mkt hårdare ekonomiskt och politiskt klimat inom RR.

eller är vi överens redan? :)
Anders Andersson är mkt stor i mina ögon.

Ja vi är överens!
Dubbel Anders på Dunderklumpen var en fröjd att se:)
Som han tyvärr totalskrotade på Falken.
 
Om man tittar på topp-10 i WSBK så finner man ett antal heltidsproffs med sammanlagt snuskigt många års erfarenhet av tävlande på den här nivån. Lanzi och Neukirschner är "rookies" som "bara" kör fjärde året på VM-nivå. Hit når nog ingen svensk idag tyvärr.

Men det hade varit minst lika roligt att se en svensk kubbas om platserna 10-20 :tummenupp
 
Man kan väl se två aspekter på din tanke.
Den första är hur bra skulle det gå för Jimmy att hoppa in nu på nästa race och köra Rolfos Honda? Skulle knappast förvänta mej att det blev så värst många poäng.

En annan, helt annan, sak är hur bra Jimmy skulle ha kunnat bli om han som Rolfo fått köra på riktigt bra material ( oftast iaf. ) i kamp med de bästa i olika VM serier de senaste 10 åren.
Hade han fått köra med dessa förutsättningar tror jag att han hade varit en internationellt etablerad förare. Inte en världsmästare men kanske en i stil med Checa, eller Steve Martin, eller Ant West.

Var hade Barros varit i dag om inte hans familj var snorrika, vilka chanser hade han fått om inte han hade haft pengar med sig i början av karriären?
 
Återigen så åkte Foggy 1.33 på anderstorp 1993 på en Ducce 888. Hur mycket snabbare går det i WSBK idag? Hur snabbt har Jimmy kört, och hur mycket snabbare skulle han kunna köra på en riktigt superbike?

De e mycket som är oklart ;)
 
Återigen så åkte Foggy 1.33 på anderstorp 1993 på en Ducce 888. Hur mycket snabbare går det i WSBK idag? Hur snabbt har Jimmy kört, och hur mycket snabbare skulle han kunna köra på en riktigt superbike?

De e mycket som är oklart ;)


Tuffare motstånd ger snabbare förare.
En "riktig" superbikehoj så hade det gått fortare helt klart.
 
Man kan väl se två aspekter på din tanke.
Den första är hur bra skulle det gå för Jimmy att hoppa in nu på nästa race och köra Rolfos Honda? Skulle knappast förvänta mej att det blev så värst många poäng.

En annan, helt annan, sak är hur bra Jimmy skulle ha kunnat bli om han som Rolfo fått köra på riktigt bra material ( oftast iaf. ) i kamp med de bästa i olika VM serier de senaste 10 åren.
Hade han fått köra med dessa förutsättningar tror jag att han hade varit en internationellt etablerad förare. Inte en världsmästare men kanske en i stil med Checa, eller Steve Martin, eller Ant West.

Var hade Barros varit i dag om inte hans familj var snorrika, vilka chanser hade han fått om inte han hade haft pengar med sig i början av karriären?
Barros och Checa kör skjortan av Martin och West alla dagar i veckan...

Men återigen, en Svensk Steve Martin hade varit kul. Hur långt pengar hade räckt är ju en fråga som är minst lika svår som ursprunsfrågan.
 
Barros och Checa kör skjortan av Martin och West alla dagar i veckan...

Tog bara upp exempel på midpack riders i respektive klass utan att på något sätt värdera dem sinsemellan.
Men det du skriver stämmer säkert.
Men i varje klass i VM finns det förare som vare sej glänser eller behöver skämmas för sina resultat. Dessa fyra tycker jag är sådana. Dit kanske Lindström hade kunnat nå, om han hade fått köra i rätt serie på bra material tidigare i karriären.
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top