Modifieringar XT660 X/R

Grattis :banana
Sen kommer frågan, hur har du tid att sitta här när du har nytaget körkort?

:) Det har jag inte, e ute å kör så mycket det går men man måste ju kolla läget här ibland med.

E det nån som har bytt kam på sin xt?
 
Last edited:
Klockan på displayen.. nån som vet om man kan få 24h-visning på den?

Har flyttstädat bort min svenska instruktionsbok också..FAAN!
Nån som sitter på en extra bok dom vill sälja? (Yamaha säljer bara engelska böcker löst).
 
Tänkte höra om det finns fler som har haft kylarvätskeläckage. Har inte hunnit göra 100 mila än men har drabbats av ett konstigt läckage som bara inträffar när jag kallstartar och kör hem från jobbet på eftermiddagen. (Står i garage under natten varför den inte läcker när jag ska till jobbet). Högra sidan av motorn blir nedsölad.Yamhacenter skall byta några kylarslangklammer hoppas det är så enkelt.


avd omoget. Tycker den är lite omständig att få upp på bakhjulet...hade förhoppning att bara dra upp den på tvåan med motorn, iof så köpte jag den inte för att vara värst förbi korvkön så !


Japp, jag har haft samma problem. Kunde inte fatta var det kom ifrån till en början. Trodde kylarn pajat, men allt jag gjorde var att skruva åt klammrarna då dom satt alldeles för löst, vilket resulterade i att det då och då sipprade ut kylvätska.
 
e det någon som har en manual till XT660 -07 ??
mml_42 hade en men det var en -04, men det kanske inte e någon skillnad mellan dem ??

Mvh Tord
 

La upp den på ftp:n

Tackar och bockar!

Har just köpt en röd X och står mitt i slipon-co-pc-ryck-tps-träsket... för att inte tala om hur man har fastnat i OTR-träsket...

fan ja sträckläste de 75 första sidorna här ikväll innan ja gav upp o gick till sidan 90... men en grym tråd. Så fort ja lär mig nåt om hojen ska ja oxå va me o bidra!

EDIT: Så nu är alla 92 sidor lästa.... nån som kan tipsa om vilka slipon man ska ha eller hur man får bort rycket vid gaspådrag...?.... skoja bara....

Men två seriösa frågor;
1. När man ställer COt via diagnosmenyn... vad är det egentligen då man ändrar på hojen. Nån som har bra koll på det?
2. Om man skaffar en PC... funkar samma hårdvara iså fall till flera hojar (förutom kablage då), alltså är det samma låda och samma grundmjukvara i så man bara behöver olka mappar för att flytta den mellan flera hojar?
 
Last edited:
Så vart man "med" en XT660X... Och jag gnuggar fortfarande mina ögon efter att ha läst denna enorma tråd, som får mig att inse att jag måste "tanka plånkan", då jag varken har effektpipor eller PC osv. Men efter att ha läst denna tråd så har jag justerat CO och känt en markant skillnad, fast jag fortfarande "labbar" med värdet för att hitta "rätt"

Nu undra jag bara en sak... som jag inte såg i tråden... (hoppade iof över några sidor) så jag tar chansen som "ny" att ställa en fråga som ni säkert kan svara på :)

Är det någon form av övervarvningsskydd på XT:n? Den liksom slår av då jag har gjort några tappra försök att få framhjulet att lätta på 2:ans växel, eller accelererat iväg för att sedan skicka i 3:an...så slår den av precis som den klipper "toppen" på varvtalet.

Har bara justerat CO och ryckt snabeln hittils, vet på min TTR tidigare så fanns där en kabel man "fimpade" för att få ett annat register osv.

Skall skumma igenom tråden än mer och se, grymt nice att köpa en hoj man trivdes med från första metern till att finna denna tråd :)

Skall ut och leta lite tillbehör nu efter att ha "dreglat" över era "moddade" XT, vill rensa baken på den, på med pipor (om någon har några över så hör av er)

Här är pärlan
a68f1472539a14560f70ca66c352136e.jpg
 
Klockan på displayen.. nån som vet om man kan få 24h-visning på den?

Har flyttstädat bort min svenska instruktionsbok också..FAAN!
Nån som sitter på en extra bok dom vill sälja? (Yamaha säljer bara engelska böcker löst).

Tjenis... Jag kollade i min bok igår, kunde inte hitt att man kan justera om den till 24h visning, skulle också vilja justera detta... Så är det någon som har något "knep" så....
 
Tjenis... Jag kollade i min bok igår, kunde inte hitt att man kan justera om den till 24h visning, skulle också vilja justera detta... Så är det någon som har något "knep" så....

Tack för att du tog dig tid att kolla! :tummenupp

För visst ere liiite störande med 12h visning, vi är inte i USA liksom.. AM/PM..trams!

Nån som vet någon om justering av detta?
 
Tja! Tack för en grym tråd! Har läst nästan hela och fått många bra tips! Har precis fått på effekt-pipor och ställt upp co och färgen på stiftet visar att jag lyckats ganska bra, men när jag var inne och ställde co så hittade jag en meny till!!! om man höll inne båda knapparna när det visar "diag" så hittar man massa mer saker att ändra på! Vågade ej röra något, men nyfiken blev jag! nån annan som varit i den menyn och pillat eller? kan man få tag på någon manual till eländet? hoppas på snabba svar så att man kan gasa mera! kör hårt! Bebben XTX.
 
har läst lite om hur ni gör inställningar med CO men skulle vilja ha en lite mer detaljerad info; ex vad exakt är det jag ställer in och vad får jag ut?
kanske har detta stått på någon sida, kan ha missat nån:tungan men skulle verkligen vilja få reda på detta.

tack på förhand, grymt bra tråd!
 
har läst lite om hur ni gör inställningar med CO men skulle vilja ha en lite mer detaljerad info; ex vad exakt är det jag ställer in och vad får jag ut?
kanske har detta stått på någon sida, kan ha missat nån:tungan men skulle verkligen vilja få reda på detta.

tack på förhand, grymt bra tråd!

Har också lusläst denna enorma tråd som är ett måste för oss nya XT ägare :)
Har fixat och trixat med CO nu i veckan och har hittat två lägen på min...
7 när jag kör landsväg (orginal pipor med ryckt snorkel) samt 23 när jag skall slanga lite...

När det gäller CO så förmodar jag, som jag har fattat det att man ökar bränsletillförseln i insprutningen.
 
Har också lusläst denna enorma tråd som är ett måste för oss nya XT ägare :)
Har fixat och trixat med CO nu i veckan och har hittat två lägen på min...
7 när jag kör landsväg (orginal pipor med ryckt snorkel) samt 23 när jag skall slanga lite...

När det gäller CO så förmodar jag, som jag har fattat det att man ökar bränsletillförseln i insprutningen.

Ok sjyyst, ( ja den är enorm :tummenupp )
Menar du alltså att du ställer om den beroende på hur du/och på vad (underlag) du kör?
Märker du någon skillnad då, lättare att få upp den på slangen med ny inställning? Kör orginal pipor i 2 veckor till, men är det lönt att göra någon inställning då den är fullt orginal, d v s kommer jag märka något?

tack för svar
 
Ok sjyyst, ( ja den är enorm :tummenupp )
Menar du alltså att du ställer om den beroende på hur du/och på vad (underlag) du kör?
Märker du någon skillnad då, lättare att få upp den på slangen med ny inställning? Kör orginal pipor i 2 veckor till, men är det lönt att göra någon inställning då den är fullt orginal, d v s kommer jag märka något?

tack för svar

Precis, har två olika värden beroende på hur jag skall köra, men skall tilläggas att jag precis har börjat utforska detta med att ställa CO, jag var ute i fredags kväll och provade och kände en stor skillnad på hur hojen reagerade, körde jag sakta och skulle leka upp den så var värdet 23 kanon, men då går den lite oroligt när jag åker landsväg iom att det blir en del avgasknallar, gungande motorbroms osv. vilket inte finns vid värde 7 på CO, och på värde 7 på CO så är den inte lika "rapp" att gasa upp på första växeln som på värde 23. Vet inte om detta kommer att spela någon roll sedan då man kanske har övat mer osv. men i nuläget så beter den sig som två olika maskiner när jag ställer om CO.
Om du skall testa lite, glöm inte vad den stod på som "standard" innan du ändrar CO:n, så du bara kan ställa tillbaka den som den var. Justera detta kommer du nog att få sedan när piporna kommer på, men visst skall du testa redan nu, då kan du sedan "modda" lite själv iom att du känner hur hojen reagerar osv. :)
 
Har blivit lite sugen på att skaffa något nyare än min DR650SE-96 och har börjat kika lite på XT660R. Har skummat lite här och var i tråden men inte orkat läsa hela.

Hur är körställningen på XT:n (sittande och stående)? Tycker att min DR känns lite liten för mig med för kort avstånd mellan fotpinnar och sadel. Har monterat styrhöjare men styret är ändå för lågt för mina 193 cm vid stående körning. Dinns det några långväxta XT-förare här som kan avrapportera om detta?

Jag kör mycket grus och en del stigar och traktorvägar med min DR. Hur funkar XT:n där? Känns den allt för tung och brötig?

Har varit inne på OTR och dreglat över de tjusiga 2-1 systemen. Är det någon här som kör med sådant? Nu har de ju även en passande hasplåt om man köper ett sånt system så det hade ju varit givet.

Är det några andra modifieringar som ni anser behövas för att optimera XT:n för grusbus och lättare terrängkörning? Typ andra fjädrar, höjning, bromsslangar, styreshöjning eller nytt styre.
 
Detta låter PRECIS som det problemet jag har!

Fick veta på tidigare inlägg att det var ECM:en det troligtvis var fel på,
men detta felsymptom stämmer nog mer in på mitt problem...

Då får Yamaha byta ut både ECM:en och sensorn då!


Hej! Relativt ny ägare av en XT660x-04 och även ny på detta forum..

Var medveten om problemet med ECU/CDI då jag köpte hojen för drygt en månad sen, då den dåvarande ägaren som förövrigt inte ägt hojen speciellt länge inte hade stött på problemet med att den tjuv-stannat så antog jag att det var bytt ECU på hojen av ägaren före honom..

Dock har den nu vid flertalet tillfällen stannat och går lite små ryckigt på låga varv.. Ringde angående detta till YC i Lule och beskrev mitt problem och berättade även om faxet som figurerat tidigare här i tråden angående ECU:n. Han rättade dock mig snabbt och hävdade att det var TPS en som de var galet på.. :confused:

Detta skulle dock fixas och de va inga som helst problem.. verkstadstid fixat. men jag blev lite fundersam när alla tidigare på tråden snackat om: stannar, går dåligt --> byte ECU ---> går bra som faan..

Är det TPSen eller ECU:n det är fel på? eller e de båda?
 
Last edited:
Är det TPSen eller ECU:n det är fel på? eller e de båda?

ECU'n; ett tidigare problem ('04) och bara några få utvalda fordon!

TPS'n återgärdat i våras - mest viktigt om du kör längre sträckor med full gas (i.e. motorväg och 100km i längd).

Att den stannar finns en mycket enkel funktion att ta till - höj tomgången.
Min ligger på över ~2.000 rpm, oavsett vad handbok säger. Ofrivilliga stopp är ett minne blott...
 
Att den stannar finns en mycket enkel funktion att ta till - höj tomgången.
Min ligger på över ~2.000 rpm, oavsett vad handbok säger. Ofrivilliga stopp är ett minne blott...[/QUOTE]

Okeej.. tack då fick jag svaren på min fråga, jo visst höja tomgången är ju ett alternativ, känns dock som att detta skulle vara en liten fusk-lösning.:gnissla
Tanken är väl inte att man ska ha en tomgång på över 2000 varv..
 
Precis, har två olika värden beroende på hur jag skall köra 7 - 23

Hur var det man gick in i menyn för att ställa om insprutningen (CO1 eller CO2 förresten). Vad händer om du bara backar från 23 till säg 18-20 någonting? (Ang avgasknall / effekt etc)

Är det verkligen någon som kunnat påvisa någon förändring av att rycka snorkeln... mig veterligen är hålet nog stort att dra i luft till en sådan motor!
 
Last edited:
nån fler än jag som upplevt att blinkersknappen ibland inte tar alls, sen stänger jag av och startar om och då funkar blinkers igen. har hänt typ 3ggr på 6mån så ingen fara..men..gör jag något fel?
 
Växlar

Tja
Har precis kört mina 100 första mil med min ny xt660r. Men tycker att växlarna är lite hårda. 80% av tiden känns det som man slår i växlarna. Speciellt från 1-2-3. Känns det likadant för er? Växellådan är kanske sådan.
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top