Elwe, precis vad jag också menar, men du förstår inte vad jag syftade på. En längre kolvring (läs större borr) måste ha högre tryck mot cylinderväggen för att täta bra. Tänk dig att du håller en lång smal plåtbit med t.ex. 0.25mm tjocklek och har en precis lika tjock plåt som är hälften så lång. Vilken av plåtbitarna böjer sig mest ute i änden när du belastar dem med samma tryck? Resonemanget bygger naturligtvis på att du har en stadig hand & håller med
Ledsen att liknelsen blev så "basic", men du förstår nog vad jag menar.....
Jo jag har en stadig hand, men jag håller inte med
Din liknelse är rätt men bygger på fel antagande.

Tryck är en utbredd last som ger ett moment i den strimla som den verkar på. Momentet i sin tur ger en nedböjning som är proportionell mot längden i kubik. Det innebär att en dubbelt så lång plåtremsa böjs ner 8 ggr mer.
Spänsten i kolvringen räcker inte på långa vägar till för att täta mot cylinderväggen under förbränningstakten.
Det är förbränningstrycket självt som först trycker ner kolvringen i sitt spår i kolven. Då öppnas en spalt mellan kolvringens ovansida och kolvspåret. Där går trycket in och ner bakom kolvringen. Detta trycker ut kolvringen och DÅ tätar den ordentligt.
Om detta ska fungera får det inte finnas en massa avlagringar i kolvringsspåret. Den som någon gång rivit en motor där kolvringarna beckat fast har (förmodligen) också sett att kolven är missfärgad långt ner på skirten pga att det brunnit ner mellan kolv och cylinder.
Det eldar också upp oljefilmen på cylinderväggen och efter ett tag skär det ihop.
Förr hade man ofta snedskurna, överlappande ändar på kolvringarna, men det är mindre vanligt nu eftersom man med höga varv får hjälp av de dynamiska strypningarna som uppstår vid flöde och trycket hinner inte smita ut genom kolvringens ändspalt.
På Yamaha's produktionsracer på 70-talet hade man en kolvring längst upp. Den hade L-formad profil för att man skulle kunna fånga upp förbränningstrycket så fort som möjligt och pressa ringen mot cylinderväggen.
Ringen var väldigt tunn och blev därmed känslig för de "hot spots" som uppstår om man hade gjort sin avgasport lite för rektangulär.
Original var avgasporten elliptisk för att den varma eggen på avgasporten skulle "vandra" fram och tillbaka på ringen, men samtidigt stal det hålarea så det var alltid en balansgång när man slipade dessa portar.