Live Update ONK Assen -Dutch Open

Jorpes torpedstartade som vanligt och plockade många placeringar redan i första böj.

Bifogat

• DSCF0068.JPG
    DSCF0068.JPG
    73.4 KB · Visningar: 32
  • DSCF0069.JPG
    DSCF0069.JPG
    74.6 KB · Visningar: 35
  • DSCF0070.JPG
    DSCF0070.JPG
    75.9 KB · Visningar: 32
  • DSCF0071.JPG
    DSCF0071.JPG
    72.2 KB · Visningar: 27
  • DSCF0072.JPG
    DSCF0072.JPG
    73.3 KB · Visningar: 36
  • DSCF0073.JPG
    DSCF0073.JPG
    78.4 KB · Visningar: 33
Skumpa eller rambrott.

Bifogat

• DSCF0079.JPG
    DSCF0079.JPG
    75 KB · Visningar: 45
  • DSCF0077.JPG
    DSCF0077.JPG
    71.3 KB · Visningar: 63
  • DSCF0076.JPG
    DSCF0076.JPG
    73.2 KB · Visningar: 76
  • DSCF0081.JPG
    DSCF0081.JPG
    73.6 KB · Visningar: 64
  • DSCF0082.JPG
    DSCF0082.JPG
    73.5 KB · Visningar: 72
  • DSCF0083.JPG
    DSCF0083.JPG
    73.1 KB · Visningar: 71
Nej vi såg inte denna gång, men den ser exakt ut som den K5 som gick av på mitten för ett år sedan i Brno.

Gaffeln intakt men ramen av.

Perfekt att men har en K5a lättare att svetsa en ram än att rikta gaffel!!! :tummenupp Suzuki gör allt för att det ska va lättmekat!

Blad det värsta jag sett efter en krasch på bana!! Dog snubben eller? Bra kört Jorpes, lider med dig mossan!

Var en grymt rolig helg!! Hinner inte skriva något om resan just nu för jag ska åka till Brno om någon timma, men en rapport kommer nog senare.

Ska fixa fram lite bilder från racehelgen där nere med. Tack till alla som var med där nere och tack till alla som hjälpte till att göra resan möjlig! Speciellt Hugo som lånade ut sin bil i sista minuten!! :tummenupp

Mozz

Cajback

Bifogat

• 864_6493.jpg
    864_6493.jpg
    92.7 KB · Visningar: 64
  • 864_6494.jpg
    864_6494.jpg
    93.8 KB · Visningar: 81
Last edited:
ONK Assen racekrönika

KRÖNIKA

Så var det dax. Fredagskvällen slutade med mekande långt in på kvällen. Vi anländer till banan vid 8 tiden dagen efter för att kunna besiktiga hojarna när de öppnar "scrutineering"
Så var det dax. Fredagskvällen slutade med mekande långt in på kvällen. Vi anländer till banan vid 8 tiden dagen efter för att kunna besiktiga hojarna när de öppnar "scrutineering". Det visar sig att Mossbergs avgassystem inte klarar ljudkraven på 102 dB. Nytt var också att SuperStock 600 använder enhetsdäck. Stress stress, byta avgassystem, byta däck, märka däck, tanka... för att slutligen 09,30 vingla ut på banan. Uuuuj, man hittar inte runt och håller på att svänga ut i escape-roaden på baksidan. Baksidans högfatsparti vinglar man runt i lågfart, vilket gör att hemmaförarna passerar säkert med 100+ runt en... Efter ett par varv hittar man runt i alla fall. Baksidan på Assen är det snabbaste och mest pulshöjande parti på en räcerbana jag någonsin kört. 5:ans växel på fullvarv, knäskrap höger, i med 6:an. Gyrokraften gör bajken så tuuung att vinkla över i högfartsknicken, ner till 4:an, fullt nedlägg i en lång svepande vänster i 180 kmh ned mot start/mål chikanen...

Dagen slutar i alla fall med att Mossberg kör imponerande 1,55 tider, jag kör 1,57. Det betyder att Mossberg startar på en 17:e plats i Superstock, och jag på en 26:e plats (av 32). I supersport har vi plats 24 respektive 25 (av 33).

Segertippade Anders Larsson (De Holländska motorsportjournalisterna hade full respekt för Nordgren racing) hade en del problem, men kvalade in på 17e plats (av 22) i 250 räcer.

Söndagen var själva påskafton, och ingen körning tillåts. Istället passade flertalet av teamen på att posörfotografera sig på banan. Skall sägas att de flesta teamen är betydligt mera välutrustade än vi Svenskar. 18 meters trailers är mera standard än undantag.

På måndagen är det dax. Obligatorisk kaos med däcksbyte, bärande av elverk o däckvärmare ut till Park-Farme. Tanken är att vi byter till enhetsdäcken (för Superstock) efter Supersport racet, inne i själva Park-Farme området.

Så går starten i Supersport! Jag gör en kanonstart och går upp från 25e plats till en 16e plats in i första böjen. Jag hänger med bra och sätter 1,55 tider. Efter 7 varv rödflaggas racet pga en allvarligare avåkning. Nya startpositionen är nu 19e plats. Lika spännande igen in i första krök. Tror jag tar några platser, men tvingas väja undan för en avåkning. Gör ett strålande race och går i mål som 20:e man i Supersport 600 med 1,54 som bästa tid. Tilläggas skall att min hoj säkert har 25 hästar mindre än de andra Supersport hojarna.

I Superstock racet drygt 30 minuter efter målgång räcker inte krafterna ända fram. Jag är hyggligt nöjd med en 19e plats i Superstock.

Mossberg hade otur att åka av redan i första racet, så det blev tyvärr inte den fajt vi hoppats på. Larsson tar 2 pinnar i 250. Tabben och Micke har gjort en enastående lökmekarinsats, Det är inte alla som klarar 3,5 km löpning med Elverk under armen och däckvärmare i andra, drickaflaskor mellan fingrarna och extrafölgarna balanserandes på huvudet! Bra jobbat!

se www.jorpes.com

Last Updated ( Tuesday, 10 April 2007 )

Mossberg hade otur att åka av redan i första racet, så det blev tyvärr inte den fajt vi hoppats på. Larsson tar 2 pinnar i 250. Tabben och Micke har gjort en enastående lökmekarinsats, Det är inte alla som klarar 3,5 km löpning med Elverk under armen och däckvärmare i andra, drickaflaskor mellan fingrarna och extrafölgarna balanserandes på huvudet! Bra jobbat!

se www.jorpes.com

Last Updated ( Tuesday, 10 April 2007 )
Detta var första och sista gången som jag mekar åt två som tävlar i två klasser med endast en varsin hoj.

Hjulbyte mellan varje pass och fort ska det gå.

Tänk om idrottsförbundet hade grenar som 1000m löpning med 12 kg elverk, depåstöd och fälgar, däckkrängning på tid samt panikmeck med hjulbyten.

Våra konkurenter hade dubbla hojar, lyxtrailers, depåmoppar med släpvagn, långbord med grillkock samt allt annat som man behöver.

Vi hade lånad BMX cykel utan bromsar, Axxexs trasig buss blev kvar i sverige så vi lånade RRacers långfranska, Jorpes buss gick sönder i Assen och fick bogseras igång ett antal gånger, den sista bogseringen var mitt i natten på färjan.

Jorpes tror att om bussen står ett dygn så kanske den lagar sig själv.

Lunchen bestod oftast av en kall halv pizza sparad från gårdagen, circulationspumpen till värmen på hotellet sprack och läckte vatten på proppskåpet, hela hotellet blev mörkt och kallt.

Fan vad kul det är med racing :mad: :D :huvet

Detta var första och sista gången som jag mekar åt två som tävlar i två klasser med endast en varsin hoj.

Hjulbyte mellan varje pass och fort ska det gå.

Tänk om idrottsförbundet hade grenar som 1000m löpning med 12 kg elverk, depåstöd och fälgar, däckkrängning på tid samt panikmeck med hjulbyten.

Våra konkurenter hade dubbla hojar, lyxtrailers, depåmoppar med släpvagn, långbord med grillkock samt allt annat som man behöver.

Vi hade lånad BMX cykel utan bromsar, Axxexs trasig buss blev kvar i sverige så vi lånade RRacers långfranska, Jorpes buss gick sönder i Assen och fick bogseras igång ett antal gånger, den sista bogseringen var mitt i natten på färjan.

Jorpes tror att om bussen står ett dygn så kanske den lagar sig själv.

Lunchen bestod oftast av en kall halv pizza sparad från gårdagen, circulationspumpen till värmen på hotellet sprack och läckte vatten på proppskåpet, hela hotellet blev mörkt och kallt.

Fan vad kul det är med racing :mad: :D :huvet

Allt verkar sig likt förutom hotellet då :D :D :D :D

Att göra starter med en 600 var enklare än jag trodde :) Från min 7de startruta va jag först in i första kurvan.
Jag sa ju till dig att det är enklare att starta med en 600:a jämfört med en 250GP, synd att dom andra kastade sig framför dig, bra kört Niklas:tummenupp

Det låter ju tråkigt att åka ner till Mugello och köra. Vad är det för race? Nationellt italienskt?

Back