olja

Och Motul-oljor säljer du förståss helt utan vinst?

Den är bra...

Hypotes:

Jag tjänar, säg 40:- på en liter olja som har ett utpris på 129:-/liter. Inköpspriset för mig är alltså 64:- ex moms.

Om jag i stället köper in en "billig" olja för säg 25:-/liter så skulle jag kunna lägga på 50:- + moms och ha ett utpris på 94:-/ liter och på det viset både vara billigast i stan och samtidigt tjäna en 10:a mer / liter.

Varför gör jag inte det då undrar du säkert..? Därför att ingen kund skall kunna komma in i min butik och hävda att oljan varit orsaken till haveriet på hans hoj!

Av precis samma anledning säljer vi enbart klassade och godkända lås, hjämar som har rätt märkning, mopeder och motorcyklar som håller kvalitet, märkesdäck mm. mm.

Hajar du? Kvalitet är nyckelordet.

Vi vill inte stå och jobba gratis hela somrarna med en massa reklamationer för att vi sålt kassa produkter och kunderna klagar och gnäller hål i huvet på en... Då är det faktisk bättre att inte sälja grejorna...!

Å sen säljer jag Silkolene oxå om nån är intresserad :)

/#23

hur ofta ska man byta olje filtret då om man byter olja var 100e mil?? ska man skicka på ett nytt filter då med lr??

7600: GSXR750, bytt olja + filter ungefär var 5-600 mil, alltid gått på Motul 3100 och senare 5100, ventiljustering utförd vid 1200 mil (har aldrig behövts göras efter det).

3000: GSXR750, har enligt ägaren bytts olja var 500:e mil. Kört på "billig" olja. Kopplingen bytt vid 2100 mil. totalhaveri i toppen efter 3000 mil, kammar vippor mm. behöver bytas eller slipas om. Kolvringar slut. Koppling slirar.

Problemet är att billiga oljan inte pallar i en modern högpresterande mc motor. Dagligen så byter vi olja på hojar och många gånger är oljan mycket tunn och känns mer som bromsvätska än som motorolja. När man sedan frågar kunden vad han haft för olja i maskin kommer nästan alltid svaret att "vet inte, köpte den på tappen hemmavid".

Jag vet inte hur ofta man skulle behöva byta tex Biltemaoljan i en ordinär landsvägsmaskin..? På racern byter vi olja med ungefär 100 mils intervall (Motul 300V) för att vara på den säkra sidan. Går säkert att köra den nya dubbelestern 150 mil, men varför chansa?

Jag har jobbat med motorcyklar i 20 år så jag har sett det mesta :tummenupp

Utvecklat och klart?

Alltid skoj o höra, dock har vi ju för många faktorer som är osagda för att det skulle få mig att låta bli att köra på Biltemas racing way aka statoils bla bla..
Med faktorer menar jag, hur respektive är körda, vilken den "billiga" oljan är, osv.

Hade oljan varit bättre om det stod Statoil på flaskan istället för Biltema med samma innehåll?
Ja, biltema har verkligen oljor jag inte skulle hälla i min cykel eller bil, men just Racing Way oljan har jag fullt förtroende för, speciellt när jag sett flaskorna med statoils etikett bakom Biltemas :)

Synd att vi med nästan all säkerhet inte kommer få se något riktigt vetenskapligt & opartisk test av våra oljor på marknaden :tummenner

Last edited:
Men samtidigt säljer du en av dom få oljor som helt saknar klassning av sin kvalitet! :va

Om vi nu väljer 300V som jag använder i racern så har den klarat och överskridit följande klassningar och tester;

JASO T904
ASTM D6278
CEC L-45-A-99
SAE J300
ASTM D1298
ASTM D445
ASTM D2270
ASTM D97
ASTM D92
ASTM D2896

hur ofta ska man byta olje filtret då om man byter olja var 100e mil?? ska man skicka på ett nytt filter då med lr??

Japp, filterbyte varje gång.

Synd att vi med nästan all säkerhet inte kommer få se något riktigt vetenskapligt & opartisk test av våra oljor på marknaden :tummenner

Jag skulle också vilja se ett vetenskapligt test på mc-oljor. Förmodligen är det dyrt och komplicerat att göra ett sådant då alla oljor måste ha en egen motor att jobba i under ganska lång tid mm.

Dom enda som gör tester idag, förutom oljetillverkarnas laboratorier, är ju dom stora racingteamen och i viss mån mc-fabrikerna. Dom kollar slitage mm efter x timmar på x varvtal mm, men dom testar antagligen bara ett märke för att se att det upfyller deras egna krav.

/#23

Last edited:
Om vi nu väljer 300V som jag använder i racern så har den klarat och överskridit följande klassningar och tester;

JASO T904
ASTM D6278
CEC L-45-A-99
SAE J300
ASTM D1298
ASTM D445
ASTM D2270
ASTM D97
ASTM D92
ASTM D2896

Det där är allihop testmetoder för att testa diverse olika funktioner hos motoroljan. Och det är ju bra att dom redovisar det.

Samantaget KANSKE resultatet från dom kan visa att vilken API- eller ACEA-klassning det motsvarar. Möjligen behövs det fler tester...

Men den där redovisningen är jämförbar med att en MC-tillverkare säljer en MC och förklarar att dom har gjort följande prov.

Vägning
Effektmätning
Mätning av tankvolym
Mätning av hjulbas
Mätning av gaffelvinkel
osv

Men vad hjälper det mig som MC-kund? Jag vill ju veta resultatet från testerna för att kunna veta om hojen passar mig!

Eller minimikravet att jag får veta om det är en kinahoj, customhoj eller en sporthoj jag köper. jämför API-/ACEA-klassningen.

Även om Motul redovisar resultatet från alla testerna är det svårt för oss lekmän att veta hur bra oljan är jämfört med andra oljor som ju redovisar en sammanställning av testerna i form av klassningen.

finns nog ingen olja hur dyr den än är som klarar av o skydda motorn om man man inte sköter gas o koppling på rätt sätt.. Alla oljor som säljs i svedala som är avsedda för mc klarar av o smörja motorn under dom rekomenderade service intervallerna vid normal gatkörning,men vet man med sej att man gillar o ligga vid rödmarkeringen under långa stinter koppla upp hojen på slangen,så ska man givetvis byta oftare än vad boken säjer.Sen kan det va så att en olja som funkar i en hoj kan göra att kopplingen slirar i en annan. följ tillverkarens rek så brukar det funka. jag byter alltid olja o filter vid 300mil eller när säsongen e slut vilket nu kommer först..

Nyheter
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Back